Hjälp ! Ny i Pellets-gården....

Skriv svar
bamyl
Stor entusiast!

Hjälp ! Ny i Pellets-gården....

Inlägg av bamyl »

Halloj !

Sitter här med ca 200 kvm uppvärmd yta, oljepanna CTC 171 -74
Denna har gjort sitt, den kanske håller ett tag till, men jag är trött på att inte ha något varmvatten och att alltid betala en förmögenhet när OK knackar på dörren.

Min årsförbrukning i dag, är ca: 3,5 - 4 kbm
Har inte bott i huset så länge, men märker redan att verkningsgrad mm är helt kass ;)

Så till mina funderingar:

Jag har handplockat följande paket:
(ge gärna synpunkter bra/dåligt)

Ecotec Econom
Effectapannnan BBS 750 liters Acc-tank. dubbel VV och en SOL.
Solpaneler blir ett senare projekt, då ekonomin tryter...(som alltid).

Jag har pratat med ett par rör-krökare och alla har olika idéer om hur detta skall kopplas in.

Vilka saker är nödvändiga ?
Hur skall jag veta att rörisen gör rätt ?

Automatisk shunt med inomhusgivare?
Laddomat, eller räcker det med PLCn i denna panna ?
Expansionskärl, mm mm ? ;)

Kom gärna med tips och synpunkter...

Mvh
Anders aka Bamyl
snillet
Pannrumstomte!

idé

Inlägg av snillet »

Om du SKALL köra sol framöver så kolla in biosol pannan. Totalpriset på en anläggning med den pannan blir ofta mycket bra jämfört med "lösdelsystem" som de flesta av oss kör av olika anledningar.

Nu har ju du en panna som bör funka utmärkt för pellets redan nu... så du skulle ju kunna investera i en brännare för att redan nu få lite bredare marginal på ekonomin och planera resten av anläggningen ?

Finns ju vettiga brännare för runt 15000:-, installerade och klara med veckoförråd kostar de runt 20000:ingen.

En panna kostar ju i runda slängar 20000-30000:-, och gamla pannor som din fungerar oftast utmärkt till pelletbrännare. Kör själv i min jämä från 74 med gott resultat.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av hjobo »

Jag tycker du ska montera en bivalent shunt (fyrvägsshunt) direkt. Naturligtvis ska du ha motoriserad. Inomhusgivare eller utomhusgivare är en smaksak. Finns för och nackdelar med båda systemen. Minst 5% expansionskälsvolym. Dubbla blandningsventiler på varmvattnet och en termisk blandningsventil (fördelningsventil) på returen från radiatorerna. Då är allt i tanken förberett för solvärmen.
hjobo
fredrik
Späd planta

Inlägg av fredrik »

Hej!
Jag har själv samma panna som dig och det är en utmärkt panna för pellets. Har kört i ca 2,5 månader nu utan en enda driftstörning. Jag har bara bytt brännare och inte förändrat något annat. Detta kostade mig 23 kkr och ger besparing på ca 10 kkr/år + att jag kan ta ut tanken och slipper besiktningskostnader för den. Dvs pengar tillbaka på 2 år.

Du har alltså 2 alternativ:

1. Behåll pannan och köp bara pelletsbrännare i befintligt system vilket ger investering på ca 20-25 kkr. Besparingen blir då ca 10-12 kkr per år och du kan känna på hur det är att elda med pellets. Om pannan går sönder kan du flytta med brännaren till den nya pannan.

2. Byta hela anläggningen som du är inne på. Ger bättre verkningsgrad, men också betydligt längre tid innan du tjänat in pengarna. Min röris menade att skillnaden i verkningsgrad mellan en CTC171 och en ny panna är kanske 10% vilket gör att det är svårt att ekonomiskt motivera bytet.(kanske 2 kkr/år i besparing) Har du tur så håller pannan 10-20 år till! (finns lite fler fördelar med en ny panna, t.ex att den är lättare att sota.)

Dvs om du tänker rent kortsiktigt ekonomiskt så är det förmodligen bättre att köra alt 1 och om du har mycket pengar över satsa dessa på att tilläggsisolera istället för att byta panna. Dessutom kan du då känna att pellets passar dig utan att ha investerat en massa pengar
Skriv svar