Problem med sot

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Eldflugan
Entusiast!

Problem med sot

Inlägg av Eldflugan »

Var ute och sota ur pannan idag var lite mer nogran än vanligt och ställde mig på en pall och lyste ner i turbolatorerna med en ficklampa på min baxi solo innova fick syn på hårda beläggningar i turbolatorfodret. Kapa av handtaget på borsten och hämta skruvdragaren. Tok körde på högsta hastighet med skruvdragaren men kunde bara polera beläggningen ser ut som någon form av slagg.
Är det någon som Har nått bra tips att komma med ?
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Problem med sot

Inlägg av Olle45 »

Eldflugan skrev:Var ute och sota ur pannan idag var lite mer nogran än vanligt och ställde mig på en pall och lyste ner i turbolatorerna med en ficklampa på min baxi solo innova fick syn på hårda beläggningar i turbolatorfodret. Kapa av handtaget på borsten och hämta skruvdragaren. Tok körde på högsta hastighet med skruvdragaren men kunde bara polera beläggningen ser ut som någon form av slagg.
Är det någon som Har nått bra tips att komma med ?
Hej
Jag har några frågor i ämnet för att kunna ge dig rätt tips till problemlösning.

Frågan om vilken typ av beläggning?
Är det tjära liknande beläggning ?
Eller sand sintring liknande beläggning ?

Lösning på de flesta liknande beläggningar är lite Zinkplåt som läggs in tillsammans med veden.
Vanlig masonit gör också beläggningar flagnar eller löses upp.

För att inte få denna typ av beläggningar som uppkommer av lite olika
förbrännings egenskaper olika förbrännings temperaturer.

För att ge helt rätt råd här behövs mer info om vedens fukt innehåll och kvalite´
Primär och sekundär luft, skorstens höjd area, och om dragbegränsare
finns?

Bästa tipset är att trimma in förbränningen så att man undviker dessa beläggningar så långt det går.

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 18 apr, 2008 11:02, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Baxi säljer en speciell borste som man kör med borrmaskin. den är grymt effektiv och den vanliga sotningen går mycket snabbare och enklare med den.
Skruvdragare orkar nog inte så det krävs en riktig borrmaskin.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

http://www.baxi.se/includes/crop_image1 ... pg&Width=0

Den är riktigt effektiv! Jag brännde upp min black/decker skruvdragare när jag sotade med denna.Makitan orkar på 2an.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Olle45 skrev:Bästa tipset är att trimma in förbränningen så att man undviker dessa beläggningar så långt det går.

Mvh
Ruben
Eldar ved av skiftande kvalite har därför svårt att ställa in draget optimalt brukar köra med 100% primärluft och 0-25% sekundärluft eldra allt från spillvirke pallar björk asp tall och en del gran fukthalten har jag inte kollat men vissa klabbar kan ha fått lite snö på sig eller stänk av regn har inte haft optimal fukthalt dessutom problem med att det hänger sig i magasinet.
Skorstenen är en sem diameter 180mm ca:7m hög saknar drag begränsare men har en tryckande fläkt sålänge förbränningen sker i brännstene funkar det
mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Har du en tryckande fläkt?
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Andreas Hansson skrev:Har du en tryckande fläkt?
:oops: trycker ut i skorsten suger i pannan :lol:
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

okej :D
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Eldflugan skrev:
Olle45 skrev:Bästa tipset är att trimma in förbränningen så att man undviker dessa beläggningar så långt det går.

Mvh
Ruben
Eldar ved av skiftande kvalite har därför svårt att ställa in draget optimalt brukar köra med 100% primärluft och 0-25% sekundärluft eldra allt från spillvirke pallar björk asp tall och en del gran fukthalten har jag inte kollat men vissa klabbar kan ha fått lite snö på sig eller stänk av regn har inte haft optimal fukthalt dessutom problem med att det hänger sig i magasinet.
Skorstenen är en sem diameter 180mm ca:7m hög saknar drag begränsare men har en tryckande fläkt sålänge förbränningen sker i brännstene funkar det
mvh Eldflugan
Hej Eldflugan

LÄS om woddas puffar, tendensen är lite åt samma håll.

Att elda ved helt rätt är en hel vetenskap !
Skickar en länk, är det kanske denna panna du har ?

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -06-09.pdf

Läser man igenom instruktionerna nogrant så finner du hjälpen.
Men jag kan ge lite ledtrådar, det står att det är viktigt att det hålls rent ifrån aska vid nedre luckan.( jag är inte helt säker på att problemet är här) men det värt att prova!

Nu lite allmänt om vedförbränning / fögasning av veden.
Läser också att förbrännings temeraturen är runt 1000°C
Vid 1000°C behövs nästan ingen primärluft medan 1 st sekundärluft ett teritär luftinsläpp här brinner vedgasen med gasolliknande bred långsam låga.

insläpp, ett varför det ska vara så. Vid denna höga förbrännings temperatur vill hela vedinlägget fatta eld,i det läget förgasas veden på fel ställe och det i sin tur gör att veden för bränns inte lika fort, det är då

veden vill hänga sig,för stort gas utag ur veden och det produserar tjära,
och pannan bara har ett sekundär luft insläpp här räcker inte syret till.

Det med tryckande fläkt kan äventyra eldningen
Sugande fläkt är bättre det är min uppfatting.

Varför dragbegränsare är bra, vedeldning behöver ett udertryck emellan 16 till 20 Pa undantags vis mer! Vid stigande rökgas temperatur ökar draget, det är skillnaden mellan rökgas temeraturen och utetemperaturen
Skorstens area och skorstensens höjd som skapar draget.
Har du dessutom en lätt värmd skorsten så ökar draget snabbare
och paserar lätt önskat Pa i undertryck.

Vad händer, en enkel förklaring förfränningen ökar oönskat i tempo
med stigande rökgastemeratur som följd.
En bra dragbegränsare förhindrar effektivt detta ökande förbrännings förlopp!

Många frågar om det gör något om dragbegränsaren har större reglerområde än anläggningens behov...

Svaret är enkelt, det som är viktigt är att den inte är förliten utan klarar dragbegränsningen fullt ut.

Dragbegränsaren skall inte öppna inte förrän inställt drag vill bli större!
Det är detta som sparar bränsle samtidigt vädrar ur skorstenen med hjälp av pannrumsluften.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 18 apr, 2008 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Eldflugan skrev:

Mvh
Ruben
mvh Eldflugan
Hej Eldflugan

LÄS om woddas puffar, tendensen är lite åt samma håll.

Att elda ved helt rätt är en hel vetenskap !
Skickar en länk, är det kanske denna panna du har ?

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -06-09.pdf

Läser man igenom instruktionerna nogrant så finner du hjälpen.
Men jag kan ge lite ledtrådar, det står att det är viktigt att det hålls rent ifrån aska vid nedre luckan.( jag är inte helt säker på att problemet är här) men det värt att prova!

Nu lite allmänt om vedförbränning / fögasning av veden.
Läser också att förbrännings temeraturen är runt 1000°C
Vid 1000°C behövs nästan ingen primärluft medan 1 st sekundärluft ett teritär luftinsläpp här brinner vedgasen med gasolliknande bred långsam låga.

insläpp, ett varför det ska vara så. Vid denna höga förbrännings temperatur vill hela vedinlägget fatta eld,i det läget förgasas veden på fel ställe och det i sin tur gör att veden för bränns inte lika fort, det är då

veden vill hänga sig,för stort gas utag ur veden och det produserar tjära,
och pannan bara har ett sekundär luft insläpp här räcker inte syret till.

Det med tryckande fläkt kan äventyra eldningen
Sugande fläkt är bättre det är min uppfatting.

Varför dragbegränsare är bra, vedeldning behöver ett udertryck emellan 16 till 20 Pa undantags vis mer! Vid stigande rökgas temperatur ökar draget, det är skillnaden mellan rökgas temeraturen och utetemperaturen
Skorstens area och skorstensens höjd som skapar draget.
Har du dessutom en lätt värmd skorsten så ökar draget snabbare
och paserar lätt önskat Pa i undertryck.

Vad händer, en enkel förklaring förfränningen ökar oönskat i tempo
med stigande rökgastemeratur som följd.
En bra dragbegränsare förhindrar effektivt detta ökande förbrännings förlopp!

Många frågar om det gör något om dragbegränsaren har större reglerområde än anläggningens behov...

Svaret är enkelt, det som är viktigt är att den inte är förliten utan klarar dragbegränsningen fullt ut.

Dragbegränsaren skall inte öppna inte förrän inställt drag vill bli större!
Det är detta som sparar bränsle samtidigt vädrar ur skorstenen med hjälp av pannrumsluften.

MVH
Ruben
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Skulle tro att jag använt fel luftblandning kan vara orsaken till beläggningarna i turbolatorerna. Kontroller justeringen nu och när jag justerat framledningen höjdes ett par grader måste betyda att verkningsgraden ochså höjs. Ett annat fel jag hitta var att den övre packningen på luckan var dålig tror att det har dragit tjuvluft verkar vara evakuering av rök när man ska öppna luckan :study: ska kolla vidare
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Eldflugan skrev:Skulle tro att jag använt fel luftblandning kan vara orsaken till beläggningarna i turbolatorerna. Kontroller justeringen nu och när jag justerat framledningen höjdes ett par grader måste betyda att verkningsgraden ochså höjs. Ett annat fel jag hitta var att den övre packningen på luckan var dålig tror att det har dragit tjuvluft verkar vara evakuering av rök när man ska öppna luckan :study: ska kolla vidare
Hej Eldflugan
Helt rätt att verkningsgraden blir bättre när bränsle / luft stämmer !
1 mm beläggning av sot / tjära isolerar bort värdefull värme med ca 10%
Klart att all oönskad tjuvluft sänker verknings graden också.

MVH
Ruben
Skriv svar