Checka lågan vid drift...?
Checka lågan vid drift...?
Kom på att när man skall byta panna nån gång så kommer man inte att kunna se lågan ...man kommer att sakna det att kunna kika in och checka lågan...om möjligt ta en "sniff"...
Har effektapannan// biomatic //mfl som favoriter för tillfället..
Eller finns det nåt annat sätt att checka lågan på ..om möjligt en sniff...?
Mvh ronald
Har effektapannan// biomatic //mfl som favoriter för tillfället..
Eller finns det nåt annat sätt att checka lågan på ..om möjligt en sniff...?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Kanske denna, skulle passa herrn...
http://www.spiralservice.se/Shop/Result ... ell=B03011
http://www.youtube.com/watch?v=HiCUQbEYXto
mig skulle den passa i alla fall...
http://www.spiralservice.se/Shop/Result ... ell=B03011
http://www.youtube.com/watch?v=HiCUQbEYXto
mig skulle den passa i alla fall...

Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Mig med
pryloman som man är
......Måste man göra nåt hål för instick? i alla fall en pryl i min smak....
Mvh ronald

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Som sagt pryloman....inte pyromanOPEC skrev:Är det inte enklast att dra ur den vid drift och glo rakt in i den![]()
Förlåtkunde inte hålla mig.

Nu har jag en övre lucka som jag tittar ini och ser den vitgula lågan och tar en sniff

Tittar ni på askfärgen och bedömmer att det är god förbränning den vägen?
Mvh ronald
Min metod:
Först ut och kolla om det kommer rök ur skorstenen.
Ingen synlig rök känns bra
Sedan in och öppna övre luckan (och därmed störa luftbalansen) Kolla lågans utseende de första sekunderna.
Hyfsat kallt ute så ser man ju rök som förmodligen mest är fukt.
Om jag kollar i luckan först och sedan skorstenen så är det alltid rök. Troligen så blir förbränningen störd av min "lucköppning" och det tar en stund innan allt är stabilt igen.
Jag ska fixa en tittglugg med glas på något sätt så man kan ha ständig koll (mer underhållande än TV)
Först ut och kolla om det kommer rök ur skorstenen.
Ingen synlig rök känns bra
Sedan in och öppna övre luckan (och därmed störa luftbalansen) Kolla lågans utseende de första sekunderna.
Hyfsat kallt ute så ser man ju rök som förmodligen mest är fukt.
Om jag kollar i luckan först och sedan skorstenen så är det alltid rök. Troligen så blir förbränningen störd av min "lucköppning" och det tar en stund innan allt är stabilt igen.
Jag ska fixa en tittglugg med glas på något sätt så man kan ha ständig koll (mer underhållande än TV)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Titthål med glas är ju topp....Men om man köper en ny panna utan övre lucka eller titthål känns det lite tungt att göra åverkan=garanti osv ...
Hade jag inte övre lucka på 171(gamlingen) hade jag nog försökt jag med med titthål i glas....
Mvh ronald
Hade jag inte övre lucka på 171(gamlingen) hade jag nog försökt jag med med titthål i glas....
Mvh ronald
Göra åverkan på en ny panna för att få ett titthål låter inte bra.
Om pannan har en stor lucka som brännaren monteras i, kanske det går att få dit ett titthål i luckan vid sidan av brännaren
Vet inte riktigt varför titthål är så viktigt. Ska man ställa in brännaren så är det röken som är bästa indikatorn om man inte har instrument.
Det går väl annars att göra ett hål och svetsa dit ett rör i bakgaveln på brännaren. Då kan man titta på elden i brännaren. Så är det på Viking B16, optiska ögat sitter normalt i det röret och tar man bort ögat så ser man rakt in i elden. Röret lutar lite snett uppåt. Elden ser man från "fel håll" men man set iallafall hur mycket det brinner. Röret är praktiskt för där kan man läktra in tändvätska om man vill ha snabbstart på brännaren.
Har man inte tid att rengöra brännaren på normalt sätt kan man också rengöra genom att sticka ett långt tryckluftsmunstycke ned genom röret och ge en puff av tryckluften. Brännaren blir förvånansvärt ren på det viset och går att köra några dagar till.
Om pannan har en stor lucka som brännaren monteras i, kanske det går att få dit ett titthål i luckan vid sidan av brännaren
Vet inte riktigt varför titthål är så viktigt. Ska man ställa in brännaren så är det röken som är bästa indikatorn om man inte har instrument.
Det går väl annars att göra ett hål och svetsa dit ett rör i bakgaveln på brännaren. Då kan man titta på elden i brännaren. Så är det på Viking B16, optiska ögat sitter normalt i det röret och tar man bort ögat så ser man rakt in i elden. Röret lutar lite snett uppåt. Elden ser man från "fel håll" men man set iallafall hur mycket det brinner. Röret är praktiskt för där kan man läktra in tändvätska om man vill ha snabbstart på brännaren.
Har man inte tid att rengöra brännaren på normalt sätt kan man också rengöra genom att sticka ett långt tryckluftsmunstycke ned genom röret och ge en puff av tryckluften. Brännaren blir förvånansvärt ren på det viset och går att köra några dagar till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Att tilla på lågan är ju underhållning av bästa klass. Hur många är det inte som skaffat braskamin/öppen spis delvis för mysfaktorn dvs se på lågorna?Torsten skrev:Göra åverkan på en ny panna för att få ett titthål låter inte bra.
Det går väl annars att göra ett hål och svetsa dit ett rör i bakgaveln på brännaren. Då kan man titta på elden i brännaren.
Tittglugg bredvid brännaren i samma lucka var en lysande ide, hade inte tänkt på det. Ska göras omgående.
När jag eldar ved så tar jag bort brännaren och ersätter den med en plåt som jag gjort ett 50 mm hål i och monterat ett glas framför.
Man ser exakt, i realtid vad som händer då man justerar prim/sek-luft. Helt kanooon.
MVH/
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Det var inte brännare du menade va?OPEC skrev:Är det inte enklast att dra ur den vid drift och glo rakt in i den![]()
Säkert nåt mer brännande och hett...

Där funkar inte tittglugg med glas!

Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Det är väl det brinnande intresset som gör att man måste se lågan ...Och roligare blir det också ...bra tips om att sätta glas i brännarluckan.
Det blir liksom ..lite liv i luckan
Mvh ronald
Det blir liksom ..lite liv i luckan

Mvh ronald
HejRayyan skrev:Det var inte brännare du menade va?OPEC skrev:Är det inte enklast att dra ur den vid drift och glo rakt in i den![]()
Lite tips om glas!
Vanligt glas håller inte för värmen !
Men det finns Keramiskt glas som klarar av värme
detta glas går också att skära precis som vanligt glas med glasskärare
Härdat glas går inte att skära utan går i småbitar.
Men bästa trimningen görs med färgens utsende på skorstens röken!
och hur askan ser ut, ser den ut som grått mjöl är det bra förbränning.
inga rester av svart kol.
Normal vatten ånga urskorstenen är ingen rök i från veden kan vara grå-vit och är rätt inställning en skimrande,
går däremot färgen över lite åt grå-gult fattas syre till förbränningen!
Fel inställt när tjock gul rök är det mycket tjära som lämnar skorstenen.
här fattas mycket syre till för bränningen!
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Ruben!Vad är bäst!! lite svartgråsotsaska.. strypt aningen för mycket på spjället=lägre rökgas.......Eller mer öppet spjäll grå aska högre rökgastemp....Vilken blir bäst systemverkngradmässigt?
Aningen dum fråga men..
Mvh ronald
Aningen dum fråga men..

Mvh ronald
Äh, jo faktiskt, men jag förstår vad du insiminerar.Rayyan skrev:Det var inte brännare du menade va?OPEC skrev:Är det inte enklast att dra ur den vid drift och glo rakt in i den![]()
MC-hjälm med visir kanske borde rekommenderas, lite svettigt dock ändå

Och då är det inte blåröken man förväntar sig

CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25