Installera Pellx brännare själv..
Installera Pellx brännare själv..
Har köpt mig en begagnad pellx brännare (årsmod:2000). Tänkte nu försöka mig på att installera denna i oljedelen av pannan.
Undrar därför vart jag skall göra av den lilla givaren som följer med?
//David
Undrar därför vart jag skall göra av den lilla givaren som följer med?
//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Hej.
Den givaren skall in i ett passande dykrör som är i kontakt med pannvatten. Min satte jag in i dykröret för nödkylslingan, men den brukar också rymmas inne hos givarna i oljans drifttermostat .
Håkan
Den givaren skall in i ett passande dykrör som är i kontakt med pannvatten. Min satte jag in i dykröret för nödkylslingan, men den brukar också rymmas inne hos givarna i oljans drifttermostat .
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Jag tog en bågfil och sågade upp en lucka på toppen av pannan.Stoppade in sensorn och tog nåt lämpligt för att hålla ner den mot panntanken.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
på min gamla oljepanna sitter ett dykrör in bakom dubbeltermostaten
. Eller rättare sagt det är i dykröret dubbeltermostaten sitter.
Vänligen Brus
. Eller rättare sagt det är i dykröret dubbeltermostaten sitter.
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Har du kollat vad du har för tändning?Glödstift eller värmespiral(varmluftständning)?Vill du få en mjukare tändning samt mindre starter,så kan du köpa ett nyare chip + ev.en ny värmespiral i reserv. hos http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... essor.html
Det gjorde jag med min brännare av samma årsmodell
Det gjorde jag med min brännare av samma årsmodell

Pelletseldare sen -00
Man tackar för tipsen. Ser ut som att det sitter en spiral i den. Vart på min panna kan man tänkas hitta ett dykrör? Bifogar en bild.

Om det inte finns något får jag väl göra som taxen hade gjort, men hade varit bra om det fanns något "färdigt" ställe att stoppa den i.

Om det inte finns något får jag väl göra som taxen hade gjort, men hade varit bra om det fanns något "färdigt" ställe att stoppa den i.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Ser ut att sitta en plugg i ett rör kl.5 (hö.hörn).Vad skall det vara där?Du får skaffa ett dykrör som passar där och stoppa ner sensorn där.Då får du visserligen tappa ur vattnet i systemet först.
Pelletseldare sen -00