Jag ser att Ronald med flera har en braskamin som hjälp under vintern.
Jag är rätt ny här men har fått mycket hjälp i mina frågor.
Jag har en massa funderingar på hur jag ska göra. Allt från att byta till stort förråd till att skicka in en braskamin som stöd vintertid. Sen sonderar jag marknaden så jag vet vilken panna jag ska ha när den som jag har somnar in.
Ska jag köpa ett pellistore som kanske går på 30 000:- installerat och klart för bulk, eller bygga ett förråd med plan botten och fylla med storsäck för ca 10 000:- Har hugg på ett beg pellistore med paj motor för 10 000:-
Jag tänker inte byta ut min Jämäpanna innan den somnar in även om den inte har den bästa verkningsgraden.
Planer på att sätta in en kamin i vardagsrummet och koppla till murstocken sen sätta in värmeförflyttare för att få upp värmen till ovanplan. Jag har sett att det finns termostatstyrda värmeförflyttare. Jag är lite orolig att de låter för mycket bara.
Jag vill ha en låg kostnad på uppvärmning (som alla andra) och inser att pelletsen kanske inte blir billigare än vad den är. Jag har aldrig eldat med olja då vi tryckte in en brännare direkt nä vi flyttade in i huset i somras, se den besparingen har vi inte. Ser ni någon besparing när ni kompletterat med braskamin?
Hur gör man när man både kör med ved och pellets i pannan? Man måste väl ha en acktank kopplat då, eller.
Tacksam för många tips och åsikter.

Glad påsk!