Nu har jag lite andra funderingar och det är hur pass hårdheten på pelletsen inverkar på t ex den ekonomiska aspekten och om det även inverkar på hur pass bra brännaren går trots att skruven matar ojämt?
Vi började köpa Rindi-pellets från ByggMax i stället för Neova och jag tyckte de var jättebra. Pelletsen är t ex absolut jämnare i storlek och jag upplever den även som hårdare.
När vi bytte till Rindi så justerade jag så klart luften men även matningen. Jag brydde mig inte så mycket om VB:s fabriksinställningar på luft och bränsle (dvs ca 10 i 12) utan upptäckte att jag kunde skruva ner matningen rejält och sedan finjustera lågan med luften. Fick till en bra låga, bra rökgastemperatur, go värme på radiatorerna och alltså en snål åtgång på pellets!

Skruven är ju, som ni alla säkert är medvetna om, ganska jobbig. Den matar inte jämnt trots att man har bästa möjliga vinkel och trots att man rensat från spån. Ena stunden hörs det som att det kommer en hel näve och i nästa kommer det bara några få pellets. Trots det funkade det bra - blir väl nån sorts utjämningsfunktion.
Men så hände det att nästa gång vi skulle köpa pellets På ByggMax så var det en annan sort än Rindi. Pelletsen var mycket mjukare - lätt att bryta sönder och kändes på nåt sätt porösare. De var dock i samma jämna storlek som Rindi.
Nu inträffade detta: Skruven matade lika ojämt som tidigare men nu klarade brännaren inte riktigt av att behålla lågan vid de "perioder" där skruven matade lite snålt! Lampan för låga började blinka mitt i programmet och den fick tända om. Detta hände varje gång brännaren skulle gå så det var ingen slump.
Jag löste det genom att öka på matningen ända tills det funkade även när skruven matade för lite. Detta retade mig dock jätte mycket för det kändes som att det gick en massa pellets i onödan.
Nu har vi varit på ByggMax igen och Rindi är tillbaka. Fina, hårda pellets!

Vad beror nu detta på? Skruven matar lika jäkla ojämt och periodvis kommer det bara lite men brännaren tuffar på ändå.
Min tanke är att eftersom pelletsen är hårdare så kanske de inte brinner upp lika snabbt och när det då blir för lite pellets på rostret så klarar lågan att hålla sig vid liv tills det kommer lite mer?
Kan det vara så eller är jag helt ute och cyklar? Om detta stämmer så borde det ju även vara mer ekonomiskt att köra med hårdare pellets eftersom det i så fall är drygare?
Får jag höra vad ni tycker och tänker om detta?