Förslag till pelletsbrännare till en Albin 330dl

Skriv svar
Claes
Späd planta

Förslag till pelletsbrännare till en Albin 330dl

Inlägg av Claes »

Jag har bestämt mig, ut med oljan och in med pellets(veckoförråd) om det funkar med min panna från -96 en albin 330dl
Jag har ett 60-tals hus ca 120m2 är det någon som kan ge mig tips på pelletsbrännare som fungerar till min panna och om den skall placeras i det gamla oljebrännarhålet
Jag har tittat lite på både Pellx och Ecotec A4
Är det någon som har erfarenhet av pannan med pellets och som vill dela med sig lite erfarenhet
claes
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag tror att "Rolf27" har sådan Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW, isf du kan fråga honom.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har en likadan panna som du, också från -96. Jag har kört pellets sedan 2001. Jag har en Eurofire 20 kW brännare, och jag är i stort sett nöjd med den. Jag har den monterad i oljebrännarhålet. Jag tog bort oljebrännarluckan och monterade fästplåten som följer med pelletsbrännaren i stället. Utrymmet för aska är inte så stort så jag sotar pannan 1 gr/vecka. Men det är enkelt gjort. Jag har en askfälla ansluten till en gammal dammsugare. Min brännare har inte PLC-styrning utan jag får justera små trimpottar med skruvmejsel. Det är ganska bökigt och tar tid att ändra en inställning.

Jag använde ca 2,5 kbm olja tidigare och nu ca 5 ton pellets, så pannan är lika effektiv med pellets som med olja. Jag använder inte pannan för att få varmvatten på sommaren utan jag har en separat el-beredare.

Pannans oljedel är ganska trång och lågt i tak så jag bedömde att det är bara är framåtbrinnande brännare som passar. På grund av eldstadens storlek kan man inte köra på så hög effekt, jag kör på ca 10 kW nu. Det räcker bra för att värma vårt hus på ca 170 kvm. Det bör räcka bra även för er.

I vårt andra hus har jag en Bio-Nordic Viking B16, och den är jag väldigt nöjd med. Den har PLC-styrning och det fungerar mycket bra tycker jag. Även Eurofire har PLC-styrning numera.

Det finns många brännare som är framåtbrinnade, men du bör kolla så att den ryms i öppningen till eldstaden.

Lycka till med planerna / Rolf
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Skriv svar