Focus PE 25

Skriv svar
jan johansson
Prima virke

Focus PE 25

Inlägg av jan johansson »

Är det en bra panna om man skall ha som laddpanna mot en acktank?

En rörmockare sa att det var konverterade oljepannor!
tilläggas är att han säljer ariterm själv.

Varför jag undrar är att jag ska bygga ihop
pelletspanna acktank, samt ev sol i framtiden.

Och om jag förståt saker rätt om jag ska ha en acktank med vvb i så räcker det med en laddpanna.

Tänkte en 750 (alt 1000 ) liters acktank förbered med sol samt vvb i den.
strax under 200 m2 hus att värma upp. samt 2 vuxna och 2 barn under 7år.
Tänker jag rätt nu?
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Varför VVB ?? Har du problem med kalkrikt vatten, då kan beredare vara ett alternativ.

Annars är dubbla VV slingor (den nedre skall vara utdragen på höjden) eller VVX (extern värmeväxlare) bättre på att utnyttja tankens temperatur. Solfångare med slinga i tankbotten och en VVB i toppen ger långa laddtider innan det kommer något som kan kallas varmvatten. Men är tyvärr det enda som är bra vit kalkrikt vatten då de andra alternativen kalkar igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Vi har installerat en PE25, som vi eldar mot en 750 liters acktank med solslinga och dubbla kamrörsbatterier för varmvatten, och är mer än nöjda.

Jag tror inte att det är en konverterad oljepanna, och om det är det spelar det nog inte så stor roll. Pannan är liten, snygg och behöver inte askas ur särskilt ofta. Med endast 60 liters vattenvolym så kommer den snabbt upp i temperatur, och min installatör av brännaren mätte upp en mycket bra verkningsgrad på den.

Att den saknar "lull-lull" som spaksotning och sådant ser jag närmast som en fördel. Robust plåtlåda - vad kan gå fel?
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Skriv svar