Tändelement KMP PX21 Brådis

Skriv svar
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Tändelement KMP PX21 Brådis

Inlägg av skruven2006 »

Någon i Göteborg eller dess närhet som råkar ha ett fungerande tändelement liggandes? Jag köper det gärna :-) under helgen (8-9 mars).
Mitt la av idag. Igen.
Tredje tändelementet på 6 månader. Vad kan vara fel?
Snackade med Kenny på KMP när tändelement nr.2 gick sönder, efter en stunds samtal så sa han att det kan bara vara startdosen som är fel, den ska vara mellan 3-4 dl fick jag info om. Så efter lite trixande och mätande är nu startdosen (ca) 3.5 dl.
Bytte från Sydpellets till Laxå i november 2007, men såååå stor skillnad ska det väl inte vara så att startdosen ska behöva ändras? Eller?
Kör senaste "chippversionen". Har Tigex25.
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kolla så inte fotocellen är sotig,så att den har svårare att "se" när lågan är tillräckligt stor för att slå av tändelementet.Se också till att elementet inte sitter för nära hålet i "tuben" så den får för dålig effekt från fläkten.Du får väl använda tändstickor så länge,tills du får tag i ett nytt :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Fotocellen? OK, vart hittar jag den?
Elementet kan väl bara sitta på ett sätt? Eller?
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det var någon som skrev att tändelementet inte skall vara så djupt in i röret,då det kan hindra luften att komma igenom och därmed blir det längre gång på elementet.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... dning.html

Fotocellen sitter innanför inre brännarröret. Ser ut så här. http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... nnare.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Det räcker att ta av yttre kåpan för att komma åt fotocellen. Den sitter på höger sida. Kläm ihop metallhöljet och dra ur fotocellen ur hålet.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Tack å bug för tipsen, skall rota lite i det :-)

Bara så det inte blir något missförstånd.
Ombyggnadssatsen som Taxen länkar till är till PX20, funkar den även till PX21 som jag har??
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kolla om du känner igen det som är på bilden,med det du har på din brännare.Själva elementet passar till båda i alla fall.Jag fick bygga om min gamla brännare med den här satsen,då jag hade glödstift tidigare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar