Hej. Frågan gäller vilken skruv som matar jämnast. Ska montera en ca 2.4m rak skruv.
Har pga av tjärproblem bytt min ecotec A3 mot en begagnad Roslagenbrännare.
Funkar bra men helt plötsligt visar det sig hur ojämnt min flexskruv matar. Varierar mellan 170 -400 gram /min vi kontinuerlig matning.
Den har en 45gradare som också är lagd 45 grader i sidled.
Har bytt till till ett plåtförråd och rak flexskruv lös i röret.
Nu matar den jämnt sett över en minut (420 gram)men det drösar ändå och är tomt vissa matningar.
Tänker byta panna och dra rak skruv in i bulkförrådet.
Vilken modell är att föredra? Flex eller med kärna?
Blir det någorlunda jämnt?
Funderar på om min ecotecskruv kan kortas och använda den raka delen samt sätta dit "änden" och finjustera fyllningen på så vis. Det sitter en kärna där nu som är ca 10 cm har jag för mig.
Tacksam för synpunkter.
PS
Varför finns det inga små miniskruvar med mellanförråd som kan skruva fram korrekt mängd eller med inbyggd våg för "doser" att släppa ner?
Typ som en undermatad brännare gör.
PS2
Kör med norsk brun svanenpellets. Upplever att de är längre och hänger ihop mer, trots att de är glattare. Någon som har erfarenhet?
Flexskruv eller med kärna? Jämn matning?
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Re: Flexskruv eller med kärna? Jämn matning?
Man kan köpa extern doserare från Baxi som monteras mellan extern skruv och brännare.Bempa skrev:
PS
Varför finns det inga små miniskruvar med mellanförråd som kan skruva fram korrekt mängd eller med inbyggd våg för "doser" att släppa ner?
Typ som en undermatad brännare gör.
Alternativt köper man extern matning som ger jämn matning.
Jag kan tyvärr inte säja vart man köper sådana skruvar då det blir mycket kritik på forumet. Du kan söka på "jämn matning" på forumet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Re: Flexskruv eller med kärna? Jämn matning?
Rol-bi: Det finns "Marknadsföring & erbjudanden" under rubriken "Övrigt" där får man göra reklam för produkter.Rol-bi skrev:Alternativt köper man extern matning som ger jämn matning.
Jag kan tyvärr inte säja vart man köper sådana skruvar då det blir mycket kritik på forumet. Du kan söka på "jämn matning" på forumet.
Jag ser inte att du har lagt in något om din skruv där.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu har jag bytt panna och skruv, samma problem...
Har bytt till en Arimax (eg Solar Max B20) med solslinga i botten.
Det är en oljepanna i grunden med litet förbränningsrum men RB sa att det ska gå bra.
Har nu mucklat i 3 veckor för att få bukt med sot och oförbränt mtrl på väggar o i aska.
Trodde det var bränsle/luft som strulade.
MEN det är MATNINGEN. Trots att jag har en rak 2,2m skruv (RB) i 45 grader. Pellets silade från finfraktioner.
Jag köpte en portionsvåg med 1 g noggrannhet och handmatade brännaren
Matningen varierar typiskt från 0 gram till 30 gram per matning (1sek per 15 sek) med någon peak på upp till 60 gram. Per minut räknat från 9-60 gram. Snitt 30 g per minut. (Motsvarar ca 8 kW?)
Inte konstigt att det blir oförbränt mtrl!
Jag har ett fint exceleark men kan ej bifoga.
Jag har 4 sidor i 45 grader mot skruvens centrum. Botten på skruven är ca 3 cm över botten som är kvadrat på ca 10 cm. Misstänker att detta är en del av problemet.
Vad f ska jag göra?
Baxis doserare var tillfälligt ur produktion när jag ringde dem i våras. (fel på ett par ex stoppade prod tills fel var klart) Så jag best för att köpa en rak skruv. Rol-bi menade att en 1,5 m skruv ger jämn nog matning. Tänkte att 2,2 skulle klara sig skapligt men...
Det är en oljepanna i grunden med litet förbränningsrum men RB sa att det ska gå bra.
Har nu mucklat i 3 veckor för att få bukt med sot och oförbränt mtrl på väggar o i aska.
Trodde det var bränsle/luft som strulade.
MEN det är MATNINGEN. Trots att jag har en rak 2,2m skruv (RB) i 45 grader. Pellets silade från finfraktioner.
Jag köpte en portionsvåg med 1 g noggrannhet och handmatade brännaren
Matningen varierar typiskt från 0 gram till 30 gram per matning (1sek per 15 sek) med någon peak på upp till 60 gram. Per minut räknat från 9-60 gram. Snitt 30 g per minut. (Motsvarar ca 8 kW?)
Inte konstigt att det blir oförbränt mtrl!
Jag har ett fint exceleark men kan ej bifoga.
Jag har 4 sidor i 45 grader mot skruvens centrum. Botten på skruven är ca 3 cm över botten som är kvadrat på ca 10 cm. Misstänker att detta är en del av problemet.
Vad f ska jag göra?
Baxis doserare var tillfälligt ur produktion när jag ringde dem i våras. (fel på ett par ex stoppade prod tills fel var klart) Så jag best för att köpa en rak skruv. Rol-bi menade att en 1,5 m skruv ger jämn nog matning. Tänkte att 2,2 skulle klara sig skapligt men...