Pelletskonvertering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Maffefar
Frö

Pelletskonvertering

Inlägg av Maffefar »

Hej,

Jag har nyligen flyttat till ett hus med vattenburen värme och en Värmebaronen Duomax kombipanna (olja o el) från tidigt nittiotal. Vi hade ursprungligen tänkt att borra bergvärme men har nu börjat fundera på pellets istället.

Några frågor om pellets i denna panna:
*Vilka pelletsbrännare har ni installerat i en liknande panna, luckorna är så attans små så jag är inte säker på att alla passar?
*Funkar pannan bra för pelletskonvertering?
*Mycket problem med sotning med tanke på de små luckorna?

Och så en allmän fråga om Duomax-pannan:
*Det står i instruktionen (ett enda blad) att man skall kontrollera att det finns vatten i pannan innan den slås till - hur sjutton gör man det??

Tack på förhand från en nybörjare!!

Peter
Värmebaronen Duomax (el och olja), 3kbm tank
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Angående vatten i pannan måste det väl räcka att titta om man har tryck i expansionskärlet....som ett exempel...vad har du för mvp ?

Sen måste väl en viking biobrännare passa..Där oljebrännaren sitter blir bra väl..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Maffefar
Frö

Inlägg av Maffefar »

Hej,

Jag har två tryckmätare.
En på pannan som visar 1,5 bar (vilket också anges i instruktionen som beräknat tryck). Här finns en lite röd visare som är inställd på 1,0.

Den andra sitter på röret till expansionskärlet och visar ungefär 1,1 (rödmarkerat från 1,5).

Är det bara genom att kolla trycket som man gör vattenkollen?

Jag tror att du har rätt att en Viking-brännare ska kunna fungera men finns det alternativ?? :?:

/Peter
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Mätarna skall väl visa lika igentligen ..Ja du har vatten på 1 bar tryck 10 mvp.....
Visst finns det olika brännare ,alla brännare är bra brännare(utom sverigebrännaren brukar det sägas...Sen är det alltid bra att det finns nån installatör som kan den brännaren du väljer nära där du bor....
Ser din panna ut så här?

http://www.varmebaronen.se/html/combimax_cu.html

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Maffefar
Frö

Inlägg av Maffefar »

Hej,

Nej pannan ser inte riktigt ut så, jag har en duomax. Kameran är inte tillgänglig just nu men jag har två luckor på framsidan (ser ut som den mindre av de tre på bilden). På den nedre är oljebrännaren monterad och den övre är för sotning av kanalerna.

Ska visarna visa lika? vad bör jag göra åt det??

Tack förresten för dina svar.

/Peter
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det gör inget att dom visar lite fel mellan varann huvudsaken att expansionskärlet håller trycket så det inte blir luft i elementen...inget att bry sig om....

Mvh ronald
Maffefar
Frö

Inlägg av Maffefar »

Tack.

Eftersom det är övertryck vid expanisonskärlet så verkar det ju hålla tätt men jag ska hålla koll så att inte nivån sjunker ytterligare.

/Peter
Skriv svar