Ränna i bulkförrådet
Ränna i bulkförrådet
Ni som har "inblåsningsränna" i ert bulkförråd. Hur långt in i förrådet går er ränna eller jag kanske skulle säga hur långt från väggen slutar den ?
Och vad har ni för ränna ? Vanlig hängränna ? Annan ?
Varför jag frågar beror på att jag börjar undra om inte min ränna ger lite upphov till spån bildning....????.... Min slutar en halvmeter före det mjuka skyddet som jag har monterat på mitt förråds gavel. Men när det sedan är fyllt fram och upp till rännan så kommer det som sedan blåses in att "krocka" med den pellets som redan ligger i rännan och då smulas lite mer än om rännan inte varit så lång. Vad är era erfarenheter om detta ni som har ränna ??
Och vad har ni för ränna ? Vanlig hängränna ? Annan ?
Varför jag frågar beror på att jag börjar undra om inte min ränna ger lite upphov till spån bildning....????.... Min slutar en halvmeter före det mjuka skyddet som jag har monterat på mitt förråds gavel. Men när det sedan är fyllt fram och upp till rännan så kommer det som sedan blåses in att "krocka" med den pellets som redan ligger i rännan och då smulas lite mer än om rännan inte varit så lång. Vad är era erfarenheter om detta ni som har ränna ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har som du en hängränna som slutar ca 1 meter från dämpduken (en flytmadrass). Får samma effekt som du att när förrådet fylts täcks hängrännan över av pellets, dvs inblåst pellets krockar med med pellets som ligger i rännan och det trycks ut över kanten på rännan.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Här finns lite tips.
http://www.agrol.se/se,forrad.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Säger ju inte så mycket om rännan, bara att den skall sluta minst 1 m från vägg och vara låg med rundade kanter.Taxen skrev:Här finns lite tips.
Är en hängränna för djup då ??
Skall iallafall korta av min ränna lite mer, men den kan inte tas bort helt för då kan jag ej fylla förrådet optimalt eftersom det då bildas en "pelletspuckel" halvväggs in i förrådet (mitt förråd är långt och smalt samt högt, ca 5*1*3,2m)
Moderator
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Borde man inte få "puckel" problemet med denna lösning?P_Å skrev:Man kan vända hängrännan med öppningen nedåt,pelletsen följer den ändå.
först hade jag rännan hela vägen, detta resulterade i en hel del spån.
Så jag kapade rännan ca 1 meter i från väggen. + att jag förbättrade på dämpväggen en hel del.
Jag tycker också att det blir en hel del spån. ev ännu värre nu när jag har kapat rännan.

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Förstår inte vad det är för skillnad med att kapa rännan 1 m innan vägg eller ha det fäst i väggen.Till slut så blir det ju fullt till den kapade rännan och då är man tillbaka till noll igen.Beroende på hur långt förrådet är,så är det olika hastighet på blåset.Kanske det skall vara en större öppning av rännan i änden om det skall bli mjukare avslut.Ungefär som som man kan göra på ett rör.Skall man ha en kort ränna så måste den ju förankras i taket med en bygel,för att bli stadig och då finns risken att pelletsen slår i dessa stag och smulas sönder.
Pelletseldare sen -00
Skillnaden är väl att det iallafall blir mindre pellets som "krossas" när rännan blir full. Åtminstone har jag tänkt så när jag nu har kortat rännan, får se hur det fungerar i verkligheten efter nästa fyllning som kommer inom några veckor. Dock lite beroende på hur snabbt jag hinner fixa till stödlagret i skruvänden.Taxen skrev: Förstår inte vad det är för skillnad med att kapa rännan 1 m innan vägg eller ha det fäst i väggen.Till slut så blir det ju fullt till den kapade rännan och då är man tillbaka till noll igen.
Hur menar du ...???....Taxen skrev:Beroende på hur långt förrådet är,så är det olika hastighet på blåset.
Min ränna hänger med bygel, kan ju faktiskt också ge "pelletskross". Men jag tror ändå att en ränna som går ända fram till väggen och sitter dessutom fast i den samma är den klart sämsta lösningen (trodde jag dock inte när jag gjorde lösningen för några år sedan... men man lär så länge man lever). När jag kappade min ränna (ungefär 1,2 m) så var den delen helt fylld med helt söndersmulad pellets. Pellets som då hade krossats när det stötte emot det som låg framför för att förrådet var fullt ända upp och en bit över rännan. Den nya pelletsen som då blåstes in kom glidande fram till stopped och slåssönder av den pellets som redan ligger i rännan innan det så att säga "rinner" över kanten.........osv....Taxen skrev:Kanske det skall vara en större öppning av rännan i änden om det skall bli mjukare avslut.Ungefär som som man kan göra på ett rör.Skall man ha en kort ränna så måste den ju förankras i taket med en bygel,för att bli stadig och då finns risken att pelletsen slår i dessa stag och smulas sönder.
Hoppas att min kortade ränna ger en lite bättre "produkt" än den "gamla" längre rännan. Sedan är ju trots allt hastigheten (blåstrycket) den viktigaste parametern. Är inte den låg så kvittar det nog hur rännan ser ut....
Moderator