Skruvens vinkel ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Skruvens vinkel ?

Inlägg av vatsug »

Mätte avståndet från golv till skruvens vinkel där slangen sitter, jag hade 90cm , såg att det ska va ca 75cm. Får prova att sänka den få se om matningen blir jämnare. Fast jag har ju kört m samma vinkel i snart 3 år och det har ju gått bra. Konstigt.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har 100cm och det är är under 45grader,vilket skall vara det ideala.Brännaren får väl ställas in efter hur den lutar.Om du ser på bilder från olika pannrum så ser du att de flesta har olika lutning på skruven.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pellabella
Entusiast!

Re: Skruvens vinkel ?

Inlägg av Pellabella »

vatsug skrev:Mätte avståndet från golv till skruvens vinkel där slangen sitter, jag hade 90cm , såg att det ska va ca 75cm. Får prova att sänka den få se om matningen blir jämnare. Fast jag har ju kört m samma vinkel i snart 3 år och det har ju gått bra. Konstigt.
Mvh Vatsug
Men ska man mäta från golvet? Själva skruven är ju inte ända nere i golvet?

Min skruv-spets (eller vad man ska kalla det) befinner sig ungefär 4-5 cm upp från själva golvet så då tog jag hänsyn till det när jag skulle mäta hur långt det var upp till där slangen börjar- dvs jag mätte inte ända nerifrån golvet utan började ca 4-5 cm upp.

Men jag kanske är för petig? :) Kan det spela roll egentligen?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

35 -45 grader står det väll i instruktionsboken men jag har märkt att 35 grader ger jämnare matning.
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hur mäter man vinkeln på skruven, min ser ut att vara ca 35-40 grader. Men avståndet mellan golv och skruv är ca 90cm , om man mäter till där slangen börjar på skruven.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar