Injustering - luft hög effekt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellabella
Entusiast!

Injustering - luft hög effekt

Inlägg av Pellabella »

Jahapp! Ju mer man läser här desto mer begriper man av VB:s bruksanvisning! :) Det är superbra men skapar en del frågor ...

När man ska justera in brännaren så utgår man ju först från högeffekts-läget eller hur? Dvs man ändrar driftläget till "hög effekt" och ställer ratten för högeffekts-luften på
max. Sen ska man enl instruktionerna vänta ett tag ( ca 10 minuters gång) och ev justera med bränsle-ratten.

Sen ställer man in lågeffekts-läget genom att ställa brytaren på "låg effekt" och efter ca 5 minuters gång justerar man luften med ratten som reglerar luften till lågeffekten.

Bränsle-ratten får man tydligen inte röra nu eftersom man då även rubbar bränslet för hög effekt? Stämmer det? ( Gulp... har jag visst gjort innan :oops: )

Men då undrar jag: Får man inte justera luften för hög effekt? Eller ska den hela tiden stå på max?

Det är detta jag inte fattar. När man justerar högeffekts-läget så står det bara att luften ska stå på max och att man sen justerar med bränslet.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Rayyan
Pannrumsnisse!

Re: Injustering - luft hög effekt

Inlägg av Rayyan »

Pellabella skrev:Jahapp! Ju mer man läser här desto mer begriper man av VB:s bruksanvisning! :) Det är superbra men skapar en del frågor ...

När man ska justera in brännaren så utgår man ju först från högeffekts-läget eller hur? Dvs man ändrar driftläget till "hög effekt" och ställer ratten för högeffekts-luften på
max. Sen ska man enl instruktionerna vänta ett tag ( ca 10 minuters gång) och ev justera med bränsle-ratten.

Sen ställer man in lågeffekts-läget genom att ställa brytaren på "låg effekt" och efter ca 5 minuters gång justerar man luften med ratten som reglerar luften till lågeffekten.

Bränsle-ratten får man tydligen inte röra nu eftersom man då även rubbar bränslet för hög effekt? Stämmer det? ( Gulp... har jag visst gjort innan :oops: )

Men då undrar jag: Får man inte justera luften för hög effekt? Eller ska den hela tiden stå på max?

Det är detta jag inte fattar. När man justerar högeffekts-läget så står det bara att luften ska stå på max och att man sen justerar med bränslet.
Min instruktion säger:

Vid hög effekt går fläkten/luften 100 % (hårdkodat i chippet) och man justerar bara bränslemängden.

Vid låg effekt justerar man bara luften för att anpassa mot bränslemängnden som är "hårdkodad" i chippet.

När brännaren går på hög effekt är alltid fläkten på max oavsett hur man ställer luftpotten.
Vid låg effekt är alltid bränslemängden samma och man justerar med hjälp av luftpotten.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Jag har läst och läst om olika brännare en månad nu. Kommer ihåg att i den här tråden diskuteras det problemet.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 834401cd63
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Finns ingen ratt för luft högeffekt, luften på hög är konstant det du kan ändra i högeffekt är matningen.
Sen ändrar du till låg där du endast skall röra luften, matningen i lågläge är ca 75 % av matningen i högläget så ändrar du matningen i låg så sabbar du bara matnigen i högläget.

Så alltså börja med att ställa in endast matningen i högläget sen ändrar du till lågläget och ändrar endast luften.

Sen skulle jag rekomendera att du använder modulerande effekt om du inte redan har det, fast det kan vara negativt om du har riktigt dålig vv kapacitet. Då ska du nog använda endast hög effekt.

Edit: Såg att Rayyan redan skrivit ungefär samma sak =/
men låter mitt stå endå.
deleted
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Danne82 skrev:Finns ingen ratt för luft högeffekt, luften på hög är konstant det du kan ändra i högeffekt är matningen.
Sen ändrar du till låg där du endast skall röra luften, matningen i lågläge är ca 75 % av matningen i högläget så ändrar du matningen i låg så sabbar du bara matnigen i högläget.

Så alltså börja med att ställa in endast matningen i högläget sen ändrar du till lågläget och ändrar endast luften.

Sen skulle jag rekomendera att du använder modulerande effekt om du inte redan har det, fast det kan vara negativt om du har riktigt dålig vv kapacitet. Då ska du nog använda endast hög effekt.

Edit: Såg att Rayyan redan skrivit ungefär samma sak =/
men låter mitt stå endå.
Ok tack till er alla :)

Men jo jag har en ratt för luft i högläget!? Eller du menar att det kvittar hur jag rör på den så är ändå luften konstant lika hög? ( Undrar i så fall varför man bemödat sig med att sätta en ratt där?) :?

Modulerande står den redan på :)
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

På min finns ingen ratt för luft i högläge endast en för luft i lågläge. Har för mig den är blå och sitter i mitten av tre där den övre är matningen som jag har för mig är brun eller liknande och den nedre är startfördröjningen.
Rör du luftratten så ändrar du bara fläkthastigheten i lågläget oavsett om du kör den i hög eller lågläge när du vrider på den.

Men om din är annorlunda så skulle jag vilja se en bild på den :wink:
deleted
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Danne82 skrev:På min finns ingen ratt för luft i högläge endast en för luft i lågläge. Har för mig den är blå och sitter i mitten av tre där den övre är matningen som jag har för mig är brun eller liknande och den nedre är startfördröjningen.
Rör du luftratten så ändrar du bara fläkthastigheten i lågläget oavsett om du kör den i hög eller lågläge när du vrider på den.

Men om din är annorlunda så skulle jag vilja se en bild på den :wink:
Ok. Jag har skannat in en bild från manualen och exakt så ser brännaren ut. Jag har tre rattar- den översta är grön och är till bränslet - den i mitten är vit och är till luft hög effekt (står i manualen också) och den nedersta är blå och är till luft låg effekt.

http://i54.photobucket.com/albums/g112/ ... ingbio.jpg
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Tyvär så kan jag nog inte hjälpa så mycket mer då för min ser inte alls ut så där =/
Min fungerar som jag beskrev nått inlägg upp.
Men har inte du startfördröjning på din då?

Gillar dock att man kan justera den utan att ta bort den vita plåtkåpan som jag måste göra på min.
deleted
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hmm, utvecklingen går frammåt för VikingBio.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Danne82 skrev:Tyvär så kan jag nog inte hjälpa så mycket mer då för min ser inte alls ut så där =/
Min fungerar som jag beskrev nått inlägg upp.
Men har inte du startfördröjning på din då?

Gillar dock att man kan justera den utan att ta bort den vita plåtkåpan som jag måste göra på min.
Jo jag har startfördröjning men det ändrat man på de där små röda knapparna där man också kan ändra till högt drag, hög effekt, Modulerande mm.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

På "äldre" modeller (som vår och Pellbellas) kan man justera luftflödet vid båda effektlägena..

Återkommer med mer kommentarer när jag har mer "krut i huvudet".. :wink:
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Suck, och jag som trodde att det var en nyare modell.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

vatsug skrev:Suck, och jag som trodde att det var en nyare modell.
Hälsn Vatsug
Hmm ..... lite konstigt att de tagit bort en sådan funktion på de nya brännarna?

Jag har provat att justera brännaren på högeffekten så som det står i manualen. Dvs låta luften för hög effekt vara på max och sedan bara justera bränslet. Men för att kunna få till en fin låga med den kraftiga luften så skulle jag få höja bränsledoseringen en bra bit. Snacka om hög rökgastemperatur! :(

Nä, jag är glad att jag har en sån där ratt till hög-effekts luften. Nu har jag kunnat justera ner luften och få till en lagom temperatur. :)
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Skriv svar