Frågor om Norah pannor och möjliga ersättare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Hockhult
Frö

Frågor om Norah pannor och möjliga ersättare

Inlägg av Hockhult »

God dag!

Jag har en Norah panna 312 från 1971 vilken jag gärna skulle vilja ha tag i en manual till. Finns det något arkiv eller liknande att tillgå?

Har funderingar på att byta pannan men alternativen verkar idag få, finns det fler möjligheter än dessa Norah? Det jag är ute efter är en liten kökspanna som kan använda sig av det befintliga vattenburna systemet.

Var inne på lokala värmebutiken som berättade om nytillverkning av Norah pannor, men glömde fråga vilket som låg bakom?

Sedan undrar jag lite om det finns någon bra sida med eldtekniker för vedpannor liknande den jag har? Använder det sätt som man lärde sig av farfar när det begav sig, men om man skulle hitta sätt att optimera tekniken vore det kul!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här står lite om vedeldning. http://www.afabinfo.com/bioguiden/vedel ... edinfo.htm

Sen har du ju vår vedavdelning på forumet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Frågor om Norah pannor och möjliga ersättare

Inlägg av Ved Profilen »

Hockhult skrev:God dag!

Jag har en Norah panna 312 från 1971 vilken jag gärna skulle vilja ha tag i en manual till. Finns det något arkiv eller liknande att tillgå?

Har funderingar på att byta pannan men alternativen verkar idag få, finns det fler möjligheter än dessa Norah? Det jag är ute efter är en liten kökspanna som kan använda sig av det befintliga vattenburna systemet.

Var inne på lokala värmebutiken som berättade om nytillverkning av Norah pannor, men glömde fråga vilket som låg bakom?

Sedan undrar jag lite om det finns någon bra sida med eldtekniker för vedpannor liknande den jag har? Använder det sätt som man lärde sig av farfar när det begav sig, men om man skulle hitta sätt att optimera tekniken vore det kul!
Hej! Det är Ctc Bentone i Ljungby som ny tillverkar din panna i dag.
Manual kan jag kanske ordna fram om du måste ha en sådan.

Annars kan du kolla på www.eurofire.se Här finns en ganska bra panna som är ny men tillverkad i gamal designe.
Det finns inte så många kökspannor att välja på i dagens läge som har hyffsad verkningsgrad. Du har även Tirolia Wamsler men tycker att Eurofire har en bättre kökspanna..

Jag rekomenderar detta pga erfarenheter. Jag vet flera villa ägare som är nöjd med Hergom pannan Classical model 5.

Euronom har också kökspannor www.euronom.se Du kan kolla på Reserven..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan Hockhult och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar