Hur mycket spån är MYCKET spån?

Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Hur mycket spån är MYCKET spån?

Inlägg av Pellabella »

Hej. Jag undrar kort å gott: Hur mycket spån kan räknas som för mycket?

Vi köper småsäckar från Neova och vi har under en längre period haft besvär med brännaren som har lite svårt att starta.

Efter mycket hjälp här på forumet med mycket tips så har jag nu fått den att gå jättefint men bara när rostret är nyrensat. Så går det någon dag och den börjar krångla igen med att vilja starta om några gånger i startfasen.

I går kopplade jag loss skruvslangen och körde ut resterande innehåll från veckoförrådet i hinkar etc och silade alltihop i ett durkslag. Puh!

Fick ihop ca 600 gr spån från det jag silade.

Men hur räknar jag ut hur mycket procent spån pelletsen innehöll? Är totalt havererad i hjärnkontoret när det kommer till matematik tyvärr :oops:
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Spånprocent = (vikten av spånet / vikten av rubbet (pellets + spån)) * 100
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Inlägg av Pellabella »

Ok, få se nu .... den totala vikten (pellets + spån) var 49,6 kg.

Gör jag då så här? 0,6 / 49,6 * 100 = 1.20967
Om det är rätt kan man då anse det vara för mycket?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jepp, 1,2% spån räknat i vikt.

Och om det är mycket eller inte vet jag inget om men spontant låter det ganska lite och jag har aldrig haft problem med spån i brännaren heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det var onekligen mycket spån.
Ur en 16 kg säck Vida pellets fick jag ur en knapp deciliter spån som vägde 30 gram.
0,030 / 16 * 100 = 0,1875%
Då är det väldigt lite spån i Vida.
I en säck Byggmax Rindi pellets fick fram knappt 3dl spån som vägde 98 gram.
0.098 / 16 * 100 = 0,6125%

3 dl spån i en säck tycker jag man kan godkänna.

Det finns annat också som kan göra att rostret blir igensatt.
Om man läser på pelletsöveringenjör Degermans hemsida:
http://www.energifirman.com/ pelletseldning Asksmältning
så tror jag han har rätt i att för mycket luft vid förbränningen ger hög temperatur.
För hög temperatur leder till asksmältning och asksmältning kan leda till igensatt roster.

Kanske skulle problemen bli mindre genom att minska lite på fläkten eller öka pelletsmatningen. Svårt bara hitta en dag då det inte blåser. Man måste kunna kontrollera med skorstensröken, det får inte komma svart rök.
Bäst är väl om man bor i småland (pellets heaven) med både Vida, Stockhorvan och Böta Kvarn pellets. Annars kör Vida ut pellets i södra och mellersta sverige. Noeva pellets är det många som har problem med på grund av spån.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Det där finns reglerat precis som det mesta här i världen. De flesta pelletsleverantörer hänvisar vad jag vet till SS 187120 som säger

Grupp 1 - max 0,8%
Grupp 2-3 - max 1,5%

Sen kan du inte räkna fram spånprocenten riktigt på det sättet, eftersom du med tiden får en koncentration i botten av förrådet. Man måste alltså ta pelletsen direkt ur säcken när man mäter.

Eller så skaffar man en Ecotec och skiter i hur mycket spån det är i påsen :)
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Eller så behåller man Viking BIO som tydligen inte heller bryr sig om spån utan bränner spånet och värmer huset.

Sant är att NEOVA har mycket mer spån än RINDI men båda sorterna brinner och värmer.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Det verkar som om fabrikatet inte har något att göra med spånmängden. Köpte 30 säckar RINDI från Byggmax som innehöll mellan 10 och 20% allihop. Köpte sedan en pall NEOVA som inte innehåller något spån. Har tidigare provat AGROL som föll sönder innan pelletsen kom in i brännaren. Har mest använt SOLETT som aldrig har innehållit något spån. osv osv
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Inlägg av Pellabella »

Torsten skrev: Det finns annat också som kan göra att rostret blir igensatt.
Om man läser på pelletsöveringenjör Degermans hemsida:
http://www.energifirman.com/ pelletseldning Asksmältning
så tror jag han har rätt i att för mycket luft vid förbränningen ger hög temperatur.
För hög temperatur leder till asksmältning och asksmältning kan leda till igensatt roster.

Kanske skulle problemen bli mindre genom att minska lite på fläkten eller öka pelletsmatningen. Svårt bara hitta en dag då det inte blåser. Man måste kunna kontrollera med skorstensröken, det får inte komma svart rök.
Bäst är väl om man bor i småland (pellets heaven) med både Vida, Stockhorvan och Böta Kvarn pellets. Annars kör Vida ut pellets i södra och mellersta sverige. Noeva pellets är det många som har problem med på grund av spån.
Fast idag blåser det minsann inte - blå himmel och sol! :bounce:

Ok tack för tipset! Ska kolla vad som händer om jag ändrar lite :)

Nån gång ska man väl få rätt på det - jag är envis! :D
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Pellabella
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 24 jan, 2008 13:45

Inlägg av Pellabella »

[quote="ak"]
Sen kan du inte räkna fram spånprocenten riktigt på det sättet, eftersom du med tiden får en koncentration i botten av förrådet. Man måste alltså ta pelletsen direkt ur säcken när man mäter.

Ja det har du förstås rätt i. Så långt tänkte jag inte :)

Ok då ska jag öppna en säck och kolla i stället - eller några stycken ....... jaha tillbaks till pannrummet alltså.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Rayyan skrev: Eller så behåller man Viking BIO som tydligen inte heller bryr sig om spån utan bränner spånet och värmer huset.

Sant är att NEOVA har mycket mer spån än RINDI men båda sorterna brinner och värmer.
Inte helt sant, viking bio blir lidande om det blir för mycket spån i botten på förrådet eftersom det det blir en mycket ojämn matning i skruven då.

Har erfarenhet av detta själv.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ju testat att mata min brännare med 3 st kraftigt vattenskadade säckar i ett tomt veckoförråd, det var nästan ren spån och fuktigt var det också, säckarna bågnade av den ökade volym.

Jag kollade inte just då det "rann igenom" brännaren men jag fick aldrig driftstopp eller konstiga upplevelser, den tuggade på som vanligt utan problem. Hade sannolikt konstiga värden på rökgasen men värme fick jag utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Danne82 skrev: Inte helt sant, viking bio blir lidande om det blir för mycket spån i botten på förrådet eftersom det det blir en mycket ojämn matning i skruven då.

Har erfarenhet av detta själv.
Jo men ha i lite olja i förrådet när det snart är tomt. Gammal växellådsolja är bra motorolja lite sämre. Har du tumme med tjejerna på OK macken så kan du få någon dunk som är inlämnad till återvinning.
Pellets blir klibbig och spånet följer med skruven upp. Bäst är varmpressad rapsolja, den är klibbig i sig själv. Tillverkas visst i någon fabrik söder om Strängnäs.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Och där rök miljövinsten på att elda pellets =)
Jag brukar rensa mitt förråd till och från då Boforssjö pelletsen jag har nu är extrem spånig.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Rayyan skrev:Eller så behåller man Viking BIO som tydligen inte heller bryr sig om spån utan bränner spånet och värmer huset.
Det där stämmer inte här heller.
Vår brännare är mycket spånkänslig, varför jag dränerar spån med hjälp av hål i matarskruven.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar