Byta från pellets till fjärrvärme?????

Voxac30
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 09:07
Ort: Varberg

Byta från pellets till fjärrvärme?????

Inlägg av Voxac30 »

Halloj alla

Skulle vilja ha lite synpunkter på ett byte. Vad tycker alla? För och nackdelar?
Dom kommer och gräver för fjärrvärme här i området nu under våren.
Installationskostnad: c:a 54.000:-
Driftskostnad: 58 öre/kWh + 1940:-/år inkl. moms

Slippa sotning och rengöring samt kunna använda pannrum till annat (bygga ut dusch och tvättstuga). Vinna tillbaka utrymme där pelletsförvaringen nu är...

Jag är väldigt kluven... :?

/Voxac30
Senast redigerad av Voxac30 den tor 31 jan, 2008 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Reidar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 okt, 2007 20:39
Ort: Hägersten

Beroende av en enda leverantör

Inlägg av Reidar »

Hej
Kan bara säga hur jag skulle fundera utifrån min situation; gammalt hus byggt 1926 med källare i förort till Stockholm. De som köper fjärrvärme i Stockholm klagar över höga priser, och med fjärrvärme kan man inte välja en annan leverantör. Ska Du köpa av ett kommunalt bolag? Vad händer med priset på värmen om bolaget säljs? Har du ekonomiskt svängrum så att risken för framtida prishöjningar inte är avgörande gissar jag att fjärrvärme är det bekvämaste alternativet av alla.
När jag slängde ut oljan år 2005 valde jag pellets framför bergvärme bland annat därför att jag ville ha en varm skorstensstock mitt i huset för att hålla huset torrt och ventilerat, men det är inget snack om att pellets innebär extra arbete och risk för krångel. Lycka till vad Du än väljer!
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har för mig att det är olagligt att byta från pellets =)

Skämt åt sido, lite åsikter:

Positivt:
Absolut inget underhåll
Något lägre kWh pris än många andra värmekällor
Pålitligt

Negativt:
Du sitter i knät på värmelevantören utan möjlighet att byta
Många kräver att du kastar ut alla primära värmekällor så du är absolut fast.
Kan vara ganska dyrt att installera i vissa komuner
På många håll så har de stora bolagen typ Fortum total monopol på sina nät så du kan aldrig byta leverantör
Draget i huset kan bli lidande med kall skorsten
Skorstenen kan börja vittra
Du kan inte skylla på att "pannan kallar" vid blöjbyten, tvätt och städning
deleted
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Danne82 skrev:
Negativt:
Draget i huset kan bli lidande med kall skorsten
Skorstenen kan börja vittra
Man kan tänka sig att sätta en mys öppen spis eller kamin. ved är billigt och ju billigare om man går bort och knacka dörr hos skogsbruk ägaren och :?: om själv får plockar som finns kvar stockar från stormen.
Ju blir lägre räkning som du får brev från fjärrvärme bolaget om man elda ved om kvällarna och har lite takfläkt att cirkulation ut till andra rummet.
Och ha behåller frisk skorsten ändå.
Eller hur
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo men i mitt fall så skulle kaminen hamna i pannrummet, toan eller garaget om den ska kopplas in i skorstenen vilket inte ger så hög mysfaktor =)

Men finns skorstenen på en mer lämplig plats så är ju iden bra.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I mitt område är det inte lönt faktisk.

Vår installationskostnad är ganska låg men å andra sidan är kWh-kostnaden orimlig hög.

Hur det blir för dig kan jag inte svara på, rent ekonomisk tror jag att pellets löner sig men bara DU kan svara på om skillnaden är värd det sparade arbete för pellets kostar mindre men kostar tid istället.

Skorstenen kan få "hatt på" och därmed skyddas, din källare kommer att bli fuktigare men sannolikt inte allt för illa osv.

Precis som med pellets är det "inte bara", det finns alltid ett "aber dabei", med fjärrvärme är det ventilation och med pellets är det fysisk jobb.

Som det är för mig i nuläget är pellets det rätta, jag klarar jobbet och har lärt barnen att hjälpa till så på det konto kan jag köra med pellets lång tid framöver. Funderar på stort förråd men tiden får utvisa hur det blir med det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

man behöver röra på röven ibland...Pellets ger motion gratis så att säga (kör med småsäck).
Installation av fjärrvärme (då jag valde pellets istället) gick på 36500 här...tror inte det höjts så mkt.
Men har en kåk med murstock som e gjord för att eldas i så..

Kör med Pellets + murspis i Vrummet ... funkar kanon...drar ner pelletsförbrukningen kalla dagar genom att elda ved för värme.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

manin skrev:
Danne82 skrev:
Negativt:
Draget i huset kan bli lidande med kall skorsten
Skorstenen kan börja vittra
Man kan tänka sig att sätta en mys öppen spis eller kamin. ved är billigt och ju billigare om man går bort och knacka dörr hos skogsbruk ägaren och :?: om själv får plockar som finns kvar stockar från stormen.
Ju blir lägre räkning som du får brev från fjärrvärme bolaget om man elda ved om kvällarna och har lite takfläkt att cirkulation ut till andra rummet.
Och ha behåller frisk skorsten ändå.
Eller hur
Här i S-vall får det inte förekomma nån braskamin eller annan tillskottsvärme om du skall få installerat..dom kan inte räkna hem lönsamheten då :(
Här kostar F-värmen från jan 08 ..70 öre/kWh ...
58 öre/kWh är väl ett smaka på pris tills dom bundit upp folk sen kavlar dom upp priset ....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Danne82 skrev:Har för mig att det är olagligt att byta från pellets =)
En liten fundering: Det var fjärrvärme som du hade tänkt skriva och inte pellets :roll: :roll: :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Här i S-vall får det inte förekomma nån braskamin eller annan tillskottsvärme om du skall få installerat..dom kan inte räkna hem lönsamheten då
Det är nog mest skitprat från deras sida, givetvis minskar deras lönsamhet om man har annan värme så det är nog där skon klämmer i och för sig, men med tanke på den fasta avgiften på fjärrvärme och att kunderna betalar dom för bränslet dom eldar med (sopor) så har svårt att föreställa mig att dom inte får in enorma summor på fjärrvärmen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke2
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 09 mar, 2007 16:02

fjärrvärme

Inlägg av micke2 »

förutom mer fukt i källaren på grund av sämre ventilation får du en kallare vind för att du tar bort spillvärmen från skorstenen. detta brukar leda till att 85% av alla hus som har konverterat från olja eller pellets till fjärrvärme/bergvärme får synliga fuktskador på vinden inom två år. även en krypgrund som har tagit del av spillvärmen från en panna kan få mögelpåväxt på grund av att den blir kallare.för min del, fjärrvärme? nej tack.

mvh.micke2
EcoTec Bioline 20 focus PE 20 mafa midi 112+112m2
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

micke_932 skrev:
Här i S-vall får det inte förekomma nån braskamin eller annan tillskottsvärme om du skall få installerat..dom kan inte räkna hem lönsamheten då
Det är nog mest skitprat från deras sida, givetvis minskar deras lönsamhet om man har annan värme så det är nog där skon klämmer i och för sig, men med tanke på den fasta avgiften på fjärrvärme och att kunderna betalar dom för bränslet dom eldar med (sopor) så har svårt att föreställa mig att dom inte får in enorma summor på fjärrvärmen.
Alldeles riktigt analys Micke!Nog tjänar dom multum alltid.Och mer vill ha "ännu"MER....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Endy
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 10 jul, 2007 23:36
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Endy »

Jag tycker att om man redan investerat i en pelletsanläggning (komplett eller bara brännare) och allting fungerar tillfredsställande så känner jag rent spontant att ett byte känns onödigt. Investeringskostnaden är ju trots allt över 50000:- och årskostnaden lär bara skilja marginellt från pellets, och sedan vet man som sagt inte hur priserna utvecklar sig.

Bekvämlighetsmässigt då? Tja, pellets innebär ju naturligtvis mer arbete men det är ju inga enorma insatser vi talar om här :)

Men har du ett stort behov av mer utrymme som du kan utnyttja pannrum och pelletsförvaringsutrymmen till så är det klart att det väger in, i slutänden kan ju bara du själv bestämma om det är värt det.
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
nicka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 02:08
Ort: Mönsterås

Inlägg av nicka »

Jag håller med Grimreaper ... säck e bra ... då får man jobba lite oxå :)

Visst ... med fjärr får man värmen rakt in i huset å behöver bara betala en räkning inget annat.
Har själv frågat runt om de där, men kommit fram till att nackdelarna med fjärr e att man e helt bunden sen .... betalar man inte räkningen för man kanske har skitkasst med pengar nå månad så får man ingen värme.
Ser man på el priserna idag så e dom ju inte på väg ner direkt ... vet inte om man kan ta nå avtal gällande det hos elleverantören ... när det gäller värmen alltså ... så som du kan med hushållsel

Ekonomin kan man styra själv med pellets om man har bra leverantör på den ... själv ska ja nu ändra till så att jag betalar in en viss summa per månad å sen kör dom ut när de e betalt för tex 5 pall ... eller vad man nu väljer
Eller så bunkrar jag när ja har mycke pengar över å slipper utgifter på pellets några månader sen

Sen e de ju miljön ... inte för att ett hushåll sabbar märkvärt men

Har en kompis som faktiskt fick sälja pga av att fjärrvärmen "åt" upp deras pengar .... lite knepig sits iofs men orsaken var värmen.

Huset "lever" nog mer med pellets/ved än med fjärr/bergvärme

Plus att själen känner sig nog mer ansvarsfull och "nyttig" när man får styra om lite :)
Skriv svar