Förbrukning per drifttimme

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
f94-mbe
Gallringsobjekt

Förbrukning per drifttimme

Inlägg av f94-mbe »

Någon som räknat ut eller mätt upp hur många kg EcoFlexen förbrukar per timme enligt den inbyggda angivelsen om drifttid (Meny Historisk Driftinfo)? Det är förstås olika beroende på driftläge (9/15/20 kW) och hur matningen är ställd.

Då jag har bulkförråd är det knivigt att uppskatta hur mycket jag förbrukar på en månad, men drifttiden skulle ju kunna ge ett ungefärligt mått. Jag ligger idag på knappt 2 kg per timme i snitt, grovt räknat (mest 9 kW)
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Nej, det fungerar ju bara om man kör ett effektläge. Annars får du väl gissa hur mycket den kör i hög/låg/(min).

Fixa något som mäter tid eller varv på internskruven istället, blir mycket mer exakt.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Jag köpte en enkel cykeldator som jag monterade på skruven. Därefter tog jag en ordinär hushållsvåg och körde skruven manuellt och noterade hur många "steg" cykeldatorn registrerade på 1 kg, 2 kg, 5 kg, 7,5 kg 10 kg samt 12 kg pellets. Plottade allt i Excel och gjorde ett diagram som jag använder för att kontrollera förbrukningen. Ingen exakt vetenskap, men det fungerar bra för min del.

Om Du kikar på min hemsida finns det lite bilder där som Du kanske har nytta av.

Mvh // Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Skriv svar