problem med sot och tjärbildning

Skriv svar
deasstore
Energiprofet!

problem med sot och tjärbildning

Inlägg av deasstore »

Som rubriken lyder.

Jag har en biowarm pelletsbrännare som sitter i en exonom A25 kombi panna-79. Tidigare ägare av huset hade satt brännare i vedlucka. Vilket gav stora värmeförluster. (rökgaser =300 grader efter pannan)

Har nu flyttat brännaren till oljebrännarhålet. Utan någon justering av brännaren. Gav det genast en förbättring vad gäller rökgaserna. (200C°)
Men tyvärr så blev det för varmt för brännaren pga av att rökgaserna inte går ut lika snabbt. (längre väg och mindre förbrännings kammare) Har ställt ner matningen och luften lite, för lägre effekt. Men nu efter någon veckas körning så ser jag att det bildas som ett blankt och svart beläggning i ved-delen. (där rökaserna passerar innan de går ut i skortstenen.)
Kan detta bero på de låga rökgaserna. (140C° efter pannan)

Eller kan det vara så att lågan slår emot de kalla pannväggarna. Som gör att det blir sån beläggning?? finns det någon som har samma panna elller liknande som kan ge råd. Kan ju vara så att det behövs en extra (större) lågriktare för att inte lågan ska slå emot väggarna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Det ska vad jag vet inte bero på att lågorna slår emot eller temperaturen, utan på för fet förbränning (dvs för lite luft). Det svarta är nån sorts tjärbeläggning, och den brukar försvinna efter ett tag när man får styr på förbränningen.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Stålis
Gallringsobjekt

Inlägg av Stålis »

Hej
Du tjänar en hel del i förbrukning med din åtgärd att flytta brännaren till oljeeldstaden, bra!
Först och främst gör som ak säger, öka luften lite och följ upp om pannväggarna ändrar färg. Om inte, öka luften tills de gör det under förutsättning att lågan ser jämn och gulvit ut. Om man har sänkt efekten så kan lågan vara lite svår att se eftersom den är kort. Röken från skorstenen skall vara osynlig, vit eller ljust grå.

Är brännaren rengjord?

Sitter det någon baffelplåt i veddelen som stör undertrycket? Är kanalen
mellan oljedelen och veddelen rengjord?

Lågan bör inte slå emot den kalla pannväggen eftersom det stör förbränningen och kan leda till vad du beskriver. Går det att flytta ut brännaren? Sänka effekten lite till?
Prova också att ställa upp eldfasta stenar mot bortre väggen. Dessa kyler inte lågan.

Draget kan vara lägre i oljedelen vilket kan ge sotproblem. Kolla enkelt med t ex en stearinljuslåga. Öppna pannluckan lite till oljeeldstaden när brännaren GÅR och om lågan sugs in så har du nog ett tillräckligt undertryck. Man kan testa med lågan i ett skruvhål också eller i fallröret.
Om lågan inte sugs in, prova att sänka matn och luft ytterligare.
Har du dragbegränsare så kan du testa med att öka den så att den öppnar vid ett större undertryck

Pannspjället skall vara helt öppet!

Sota röret som går mellan pannan och skortenen också

Kolla luckor och ev andra spjäll så att ingen tjuvluft drar in som sänker undertrycket. Kan göras med en tändstickslåga, cigarett eller rökelse.

Spottar den ut pellets som ligger och pyr efter att brännaren stannat?

Hör av dig hur det går för dig

Tack o bock
Stålis
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Tack för era svar.

Har varit nere i pannrummet och kollat att draget är tillräcklig samt att ingen tjuvluft läcker in i pannan.
Jag testade med ett ljus när brännaren var igång.
Som det verkar så är det rätt så tätt vid luckorna. Och ljusets låga drogs fint in i det lilla inspektionshål som finns uppepå brännaren. Vilket tyder på att draget verkar vara okej.

Har ringt till de i kramforss som tillverkade denna brännare en gång i tiden. Jag berättade hur inställningarna var. Så tyckte de att rostrets yta var lite för lite inställ. vilket enligt den snubben jag pratade med skulle medföra att pelletsen brann långt in i brännaren. Så det blir att justera dä i morgon.
Jag såg också att styrplåten som pelletsen trillar ner på. Innan det landar på rostret fattas. Detta kunde visst också orsaka att pelletsen lägger sig för långt bak. = brinner för långt bak. så att mycket av värmen stiger bakåt uppåt.

Ska ta och montera dit plåten med några skruv eller nått. Så att pelletsen ska hamna längre fram på rostret.

till sisst
Du frågade om jag ser några glödande pellets bitar liggandes i botten på pannan. Japp!!! kollade in och där ligger det en liten hög med pellets som glöder. Kan ju vara så eftersom styrplåten fattas. vi får se när jag lyckats montera dit den.

Ha de bra
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Hej igen..

Ni ville vet hur det gick.

Nu har jag satt dit styrplåten och justerat så att rostret yta blir större.
Tydligen så fungerar brännaren bättre på ca 15-20kw effekt. Än 8-15kw.

Under ett dygn har brännaren fungerat bra. Nu så blir inte brännaren så het heller. Man kan ta på inspektionsluckan utan problem. (förrut så brände man sig så fort man nudda den)

Nu så ska jag nog investera i en nyare termostat med större hysteres. Vilket jag hoppas ska spara på pelletsen.

Man kan nog sammanfatta sina problem med...
Även fast man inte vill det. så blir man expert på sin pelletsbrännare. :lol:
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Visst känns det skönt när man efter så mycket slit får det att fungera det då en stor stark smakar som bäst.
Grattis!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Brynäs skrev:Visst känns det skönt när man efter så mycket slit får det att fungera det då en stor stark smakar som bäst.
Grattis!!
Jepp. Visst blev det en starköl eller två på fredagkvällen.. bara för att fira lite.
Inga bekymmer man är lycklig var dag. I en härlig tid...
Skriv svar