Hej på er alla.jag är ny här och har läst igenom massor med inlägg
men hittar inte det jag letar efter.
så.. min fråga är :
Är det någon av er som har meckat med lambda sonder för att hålla koll på förbränningen i pannan.
har en liten idé om att det borde gå att mäta lamda värdet på rökgasen
och få en koll hur det står till med brännarinjusteringen.
2*120 m plus källare plus 120 m2 garage
ctc 262b
viking bio brännare
6m3 förråd
1m3 mellanförråd
Och just när det gäller våra Viking Bio, så är jag intresserad av hur du hade tänkt lösa bränslematningen i så fall. Det skulle ju krävas någon form av doserare, typ..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
GoForIt Pellets skrev:Och just när det gäller våra Viking Bio, så är jag intresserad av hur du hade tänkt lösa bränslematningen i så fall. Det skulle ju krävas någon form av doserare, typ..
Vore det inte enklare att justera fläkten upp/ner baserat på värdet från lambdasenson?
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jag tror han menade att en övermatade brännare är ju inget under av exakthet ved det gäller matningen....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
micke_932 skrev:Jag tror han menade att en övermatade brännare är ju inget under av exakthet ved det gäller matningen....
Fast det är väl just i dessa system det vore intressant med en lambdastyrd fläkt, då doseringen kan skilja rejält vid varje matning.
Kunde då fläkten kompenseras baserat på aktuellt lambdavärde skulle man ju få en fin förbränning även om dosering är ojämn.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
nä... min tanke var att få ut ett värde som man kan stoppa in i en plc och styra matarskruven den vägen .
har hört lite på omvägar att värmebaronen håller på med lambdastyrning av biobrännaren . när det är klart ska det gå att uppdatera ditt styrkort (mikrodatorn) i brännaren. dom har tydligen problem att få tag i vetiga sonder pris/prestanda/hållbara men..... detta har jag hört i över ett år så jag börjar tröttna på att vänta. därav mina funderingar på att mecka nå´t själv. att styra fläkten kräver för stora ingrepp i kretskortet.
2*120 m plus källare plus 120 m2 garage
ctc 262b
viking bio brännare
6m3 förråd
1m3 mellanförråd
Jo, men som jag sa så är ju skruven inget under av precision så det är ju liksom inte lönt, skruven matar ju relativt ojämnt i alla fall.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har inte hållt på med pelletsbrännare mer än några veckor, men eftersom jag jobbar med bilar har ju iden dykt upp.
Har någon testat ?? En lamndason börjar normalt jobba vid 310 grader men det finns ju eluppvärmnda, men jag vet inte om det räcker för att komma upp i rätt arbetstemperatur om man ligger med en rökgastemp på som jag har dvs 150 grader. tänke försöka hitta ngn utan att betala en förmögenhet för att prova. Har förtått att en bredbandslamnda skulle vara det bästa men vill inte betala 2000 kr eller vad man nu kan hitta en sån för och sen spara 1000 kr. Återkommer om jag kommer på ngt som fungerari och har en investeringskostnad som är rimlig i förhållande till besparingen.
Här finns en hel del om ämnet i arkivet om du söker på det.