Givare till pelletsförrådet

Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Givare till pelletsförrådet

Inlägg av Grimreaper »

Så har man blivit less på att komma ner i källaren bara för att upptäcka att man missat å fylla på pellets i veckoförrådet *grrr* ..

Nu tänkte jag sätta i en givare men en lampa uppe i kåken när nivån blivit låg. Så vet man direkt man kliver upp ur sängen/går å lägger sig :)


Men vad för typ av givare passar sig bäst ? Har en plaststunna på hjul som förråd, och om jag fattat det rätt så ska man ha någon sorts kapacitiv givare? Om någon har en länk på perfekt givare skulle jag bli kanonglad :)

Sen drivs dessa på 230 eller 12v? Om 12 så bör man skaffa en transformator isåfall antar jag. Åsså lämplig lampa...kan ju smälla upp en stroboskop lampa så missar man det inte *ler*.

Så det jag e ute efter är: vad för givare... kort och gott.


//Peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

HÄR finns det iaf. en och HÄR finns det en mer.

Finns nog billigare annanstans men nu har du ett startpunkt iaf.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

oh darn..dom var inte billiga iallafall..hehe.

Bara å bita i det sura äpplet och inhandla en.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

:roll: hmm 560 kr ........ säg till om du ska beställa
från länken jag la ut :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

ska först kolla upp en ev kontakt inom industrielektronik..försäljare. Ska se om han kan få tag i nån, och ge ett bra pris..men kan höra av mig om jag hittar den vägen oxå om du vill :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

nja jag tänkte beställa andra grejor därifrån :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

ah ok :)...ska avvakta en nån vecka innan beställning..
Får en ny knodd nästa vecka, och lär vara lite upptagen några dagar efter det med allt som det tillför :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Har precis satt dit fem givare i mitt förråd, men fem IR-sensorer istället.
Har inte hunnit provat det i längden ännu... men verkar funka.

Dvs. funkar ungefär som en dörrklocka i butiker som låter när man går förbi. Lite pyssel var det såklart...

Ett steg närmare att göra klart mitt automatiskapåfyllningssytem...

Finns andra alternativ oxo om man är bevandrad i elektronik, avståndsmätare med ultraljud tex. kostar cirka 150-200kr.. tänkte sätta det i bulkförrådet... återkommer senare om det.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Snikvarianten är några sådana som jag använt med framgång till mitt mellanförråd. Jag har en spikplåt (modell större) som är fastsatt med långa skruvar i ovankant så den vippar och trycker till (bryter) när det finns pellets. Lite stenåldersteknik men funkar bra. Har en vid botten som startar matningen och en i toppen som bryter om det skulle komma upp dit under påfyllningstidsintervallet. Kör med 24V i kontrollkretsen som sedan drar relän. De sitter rätt bra i ett 21mms hål, 6,3mm flatsstift för enkel anslutning.

www.conrad.se
art nr 707210

12:10/st eller 11:- om du köper 10 ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kan du fixa en bild ?

Är det ingen risk att pellets "far in bakom" plåten innan plåten trycker på brytaren ? Eller har jag missat något i din beskrivning :?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Grimreaper skrev:oh darn..dom var inte billiga iallafall..hehe.

Bara å bita i det sura äpplet och inhandla en.
Hade också funderingar på att montera kapacitiva givare i mitt pellets förråd men priset fick mig att avstå.

Funderar fortfarande på någon typ av "tankmätare" till pelletsförrådet så att man kan fjärravläsa bulkförrådet från t.ex pannrummet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Kan du fixa en bild ?

Är det ingen risk att pellets "far in bakom" plåten innan plåten trycker på brytaren ? Eller har jag missat något i din beskrivning :?
På den övre brytaren räcker det som så, men på den undre har jag spänt byggplast just för att undvika just det. Tror dock att det skulle klara sig utan eftersom utmatningen bör tömma detta utrymme innan det startar påfyllningen. Foto kommer.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har lagt ut en bild på övre givaren. Där ser man åxå den skiva jag satte dit som "tryckförstärkare". Den skall ju var mycket känslig om pellets kommer upp till den nivån (det är den åxå).

Klicka på bilden och välj sedan visa originalbild för att få den lite större.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Roli skrev:
Grimreaper skrev:oh darn..dom var inte billiga iallafall..hehe.

Bara å bita i det sura äpplet och inhandla en.
Hade också funderingar på att montera kapacitiva givare i mitt pellets förråd men priset fick mig att avstå.

Funderar fortfarande på någon typ av "tankmätare" till pelletsförrådet så att man kan fjärravläsa bulkförrådet från t.ex pannrummet.
Precis som du så tyckte jag att det var lite för dyrt med kapacitiv givare, men jag rotade runt lite på ebay och lyckades få köpa en fin givare för 0,99£ plus frakt så väl hemma hade den kostat ca 57kr. :D

Kolla runt lite där, finns hur mycket som helst.

/Magnus H
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
Skriv svar