blockerad pellets...
blockerad pellets...
Fick blockerad pellets felet igår på min Ecoflexoch pillade då lite med den. Sotade ur den o.s.v. men den stannade igen efter ett par timmar med samma fel. Märkte då att kuggdrevet ibland inte går över backspärren utan hamnar mitt på. Testade att justera spärren mer åt vänster men i morses hamnade den där igen, dock utan felmeddelande. Om jag nu inte själv får ordning på den är detta en garantiåtgärd eller får man stå för kulorna själv? Ska man ringa CTC eller ÅF? Har haft den ett drygt år...
/D
/D
-
- Lärjunge!
Samma problem här idag!
Två stopp med larm blockerad pellets. En av pinnarna ser krokig ut och kugghjulet ser ganska medtaget ut. Kände med en polygrip att brännaren snurrade lätt och det gick att starta igen
Ska man be att få nya prylar hemskickade?
Två stopp med larm blockerad pellets. En av pinnarna ser krokig ut och kugghjulet ser ganska medtaget ut. Kände med en polygrip att brännaren snurrade lätt och det gick att starta igen
Ska man be att få nya prylar hemskickade?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Ja, om man nu har någon garanti kvar så tycker jag man gör det. Har man inte det så är det värt och ringa ändå eftersom det borde vara en goodwill sak.
Kom precis på att det är väl knappt Ecoflexen funnits 2 år på marknaden ännu.
Fick ju min installerad v9 2006, och då var den ju nästan sprillans ny.
Kom precis på att det är väl knappt Ecoflexen funnits 2 år på marknaden ännu.
Fick ju min installerad v9 2006, och då var den ju nästan sprillans ny.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
-
- Lärjunge!
Fick ytterligare ett stopp och nu har en av rörpinnarna gått av. Gängade i en liten skruv ist och flyttade backspärren lite bakåt så nu verkar det funka tills vidare. Men det ska ju inte vara såhär! Ska försöka kontakta CTC
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
-
- Lärjunge!
Tog kontakt med Ctc som skickade ny doserskruv, tandhjul och grövre rörpinnar. Kom på två dagar med posten och jag bytte delarna idag. Får se hur det verkar. Helt klart är att skruven och tandhjulet fått ny utformning sedan min panna tillverkades.
Jag har en CTC Ecoflex som är installerad för mindre än ett år sedan som har funkat hur bra som helst fram tills för en vecka sedan. Jag fick meddelandet "Blockering Pellets". Jag har sotat ur pannan, tagit bort toppanslutningen och rensat upp ner till slussen men hittade inga konstigheter. Jag noterade också följande: Kuggdrevet går ibland inte över/förbi backspärren, och dessutom har doserhjulet bara 3 pinnar. Borde det inte vara fler? Jag minns inte hur många där var från början men nog sjutton var det fler än 3
Hursomhelst, det blir väl till att kolla med CTC och se om man kan få lite reservdelar.
Hur har ni gått till väga när ni demonterat doserhjul osv.? Har ni tagit av kedjan först eller finns det enklare sätt?

Hur har ni gått till väga när ni demonterat doserhjul osv.? Har ni tagit av kedjan först eller finns det enklare sätt?
-
- Lärjunge!
Du har råkat ut för samma problem som oss andra. Doserhjulet ska ha fyra pinnar. En har brutits loss och därmed kommer det förmodligen inte funka särskillt bra numera.cy_berg skrev:Hur har ni gått till väga när ni demonterat doserhjul osv.? Har ni tagit av kedjan först eller finns det enklare sätt?
Ta kontakt med Ctc. Det vet vad det handlar om och i mitt fall skickade det nya delar rekordsnabbt.
Det som ska bytas är kuggdrev, doserskruv och rörpinnar.
Bytet är inga problem. Kedjan ska ej tas bort. Lyft på toppanslutningen, ta bort doserhjulet och kuggdrevet samt lossa doserskruven. Samtliga lossas med varsin liten insexskruv. Du får en mer eller mindre bra instruktion med reservdelarna. Men det kan knappast misslyckas. Numera funkar det som det ska!
Jag råkade ut för detta problem ett flertal gånger på min Thermia. Jag tror att man skall se till att hjulen sitter så nära varandra som möjligt. Då träffar ju kuggen nära infästningen av pinnen och bryter inte lika mycket i den.
När jag fick problem så kunde jag nästan alltid konstatera att pinnarna hade böjt sig och därför träffade toppen på kuggen.
Dessutom var kugghjulet kraftigt slitet efter bara två års drift.
Numera har jag inga som helst problem:

När jag fick problem så kunde jag nästan alltid konstatera att pinnarna hade böjt sig och därför träffade toppen på kuggen.
Dessutom var kugghjulet kraftigt slitet efter bara två års drift.
Numera har jag inga som helst problem:

Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
Parca 3000
Tack för infon! Jag ringde CTC och dom skickar ut folk till oss på onsdag, från den firma som installerade pannan till oss, som ska ombesörja bytet av delarna så jag slipper att göra det självjohansjostrand skrev:Du har råkat ut för samma problem som oss andra. Doserhjulet ska ha fyra pinnar. En har brutits loss och därmed kommer det förmodligen inte funka särskillt bra numera.cy_berg skrev:Hur har ni gått till väga när ni demonterat doserhjul osv.? Har ni tagit av kedjan först eller finns det enklare sätt?
Ta kontakt med Ctc. Det vet vad det handlar om och i mitt fall skickade det nya delar rekordsnabbt.
Det som ska bytas är kuggdrev, doserskruv och rörpinnar.
Bytet är inga problem. Kedjan ska ej tas bort. Lyft på toppanslutningen, ta bort doserhjulet och kuggdrevet samt lossa doserskruven. Samtliga lossas med varsin liten insexskruv. Du får en mer eller mindre bra instruktion med reservdelarna. Men det kan knappast misslyckas. Numera funkar det som det ska!