Dålig pelletsanläggning..

stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Dålig pelletsanläggning..

Inlägg av stingray »

Hej på er!

Har en Diom Topp olja/ved panna (-86)med en Ecotec A3 15kw (-01) i.
Brännaren sitter i vedhålet då det är det enda stället där just den här brännaren passar. Det går åt pellets som tusan.
Lånade brorsans ungstermometer för att mäta rökgastemperaturen med efter pannan, blev tvungen att avbryta testet efter ett par minuters gångtid då temperaturen redan då var uppe i över 300 grader vilket var vad termometern klarade av.

Pratade med en försäljare på Borås brasvärme pelletcenter AB, han rekomenderade mig att byta ut ecotecbrännaren mot en Ulma brännare som man kunde stoppa i olje hålet.

Han påstod också att jag antagligen nu låg på knappt 50% i verkningsgrad och med en Ulma brännare skulle hamna på drygt 85%, en helt klart väsentlig skillnad. Kan väl ligga nånting i det han säger då min rökgastemperatur antyder det inte nån optimal lösning jag har just nu..

Känns lite surt att slänga undan en fungerande och nyservad brännare men vad ska man göra?
Vad tycker ni att det finns för alternativ för mig?

Blev visst lite långt det här.. Tacksam för tips som kan hjälpa mig i rätt riktning.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tycker det verkar långsökt att man skulle få så mycket bättre verkningsgrad bara för att man byter brännare. Tror mer på att du skall få den brännaren du har nu injusterad bättre efter den pelletsen och panna du har nu. Att den är nyservad betyder inte att den är injusterad. Kollade installatören den med ett rökgasinstrument ?? Tror nog att du skall få den till att fungera bättre efter en injustering med instrument.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I och med att brännaren sitter där den sitter är det tyvärr så, värmen skickas mer eller mindre direkt ut i skorstenen.

Det är inte brännarbytet som gör skillnaden, det är placeringsändringen som är anledningen till bättre verkningsgrad.

Jag har för mig att den har vattenmantling precis runt brännarehålet vilket gör det besvärligt, brännaren måste passa i hålet vilket begränsar urvalet avsevärd.

Det finns ju även möjlighet för att skära upp hålet till lämplig storlek och om vattenmantlingen då bryts få det svetsat igen men då jag inte vet vilket material osv. nämnar jag det bara som en möjlighet.

Men resultatet ville då bli att man kan peta in nästan vilken brännare man vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fogge
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 17 jun, 2006 15:23
Ort: Lidköping

Inlägg av fogge »

Finns det en stor ask lucka på pannan? om så finnes så sätt brännaren där
efter att du har skärt hål i botten av pannan och gjort en ny uraskning där.
förutsatt att du kan höja upp pannan lite grann.
Diom el & ved
Overdahl MFS12 stoker
SEM keramisk skorsten
36m pex kulvert kopplad till-
Alfa TMV kombipanna
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Påstod han att en Ulmabrännare skulle passa i oljebrännarhålet ???

Nu har jag aldrig sett en Ulmabrännare i verkligheten men om det brännarröret är i samma storlek som på en oljebrännare (95mm har jag för mig) så är det en ruskigt liten brännare (det står givetvis inte på deras hemsida), rätta mig om jag har fel.

Den enda brännare jag vet som passar i oljehållet är Infraheat (men den har inget tändelement).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Ähum som jag fattade det så var det så han menade. Hela poängen med att köpa en Ulma brännare istället för nuvarande var att den skulle gå att sätta på "rätt" ställe.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Verkar vara samma diameter som på KMP.Alltså 156mm.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6148
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Med andra ord så passar den inte i oljebrännarhålet så där har han lurat dig duktigt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hur stor är luckan där oljebrännaren skall sitta?
Du har ingen bild på pannan?
Är det bara en plåt där oljebrännaren sitter,så går det kanske att byta den eller förstora hålet,så din brännare passar. :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Intressant, ska ringa honom imorgon och be honom förklara lite mer exakt hur han har tänkt sig det hela.. Ska bli kul :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det en sån här panna http://www.blocket.se/vi/14669686.htm?ca=10_s
då ser det ut som om oljebrännarhålet inte kan utvidgas särskilt mycket.
Infraheat och Biona har samma storlek på brännarröret som en oljebrännare. Altbergs EP18 brännaren har ett brännarrör på 145 mm.
Baxi rekommenderar i sin panndatabas att brännaren sätts i veddelens asklucka. http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=28

Går det in en vanlig rörbrännare på oljebrännarens plats så finns det rätt mycket begagnat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

jag körde infraheat i just en sån panna i oljebrännarhålet
funkade kanon faktiskt, kändes som det gick åt "normalt" med pellets
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Diom topp är tyvärr en panna som man inte skall montera någon pelletsbrännare i med den enkla anledningen att den måste placeras i vedutrymmet.
Jag har gjort ett test hos en kompis och byggde in några plåtar för att bromsa rökgaserna lite men vi hade iaf temperaturer på 300 gr.

Det finns en möjlighet och det är att skära upp hålet till oljeeldstaden men då skall man tänka på att det är vatten i hela framsidan på pannan så man borde vara bra på att svetsa och sen bör man provtrycka pannan efter så man ser att den inte läcker.

Mitt råd blir, byt panna det kommer du att tjäna på i längden.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Japp det är en sådan panna.

Det som tg föreslog då, att montera en infraheat i oljebrännarhålet det borde ju funka. Eller vad tror ni?

Om alternativet är att byta panna, vad kostar en sådan? skulle ju gärna i så fall vilja ha en där min nuvarande ecotec A3 brännare passar bra.

//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

stingray skrev:Japp det är en sådan panna.

Det som tg föreslog då, att montera en infraheat i oljebrännarhålet det borde ju funka. Eller vad tror ni?

Om alternativet är att byta panna, vad kostar en sådan? skulle ju gärna i så fall vilja ha en där min nuvarande ecotec A3 brännare passar bra.

//David
Du har som exempel Combifire (VedSol AB i Långshyttan). Med spaksotning, samt alternativft automatisk askurmatning.

Vet många som kör dessa i Focus PE-20 och det fungerar bra, men är osäker på vilken som säljer pannan i dag.

Biomatic från Ariterm.

Priser får du nog kolla lokalt där du bor, eller via nätet för det kan skilja tusenlappar. Combifire kan du nog köpa direkt från VedSol AB, prata med Sven- Erik. Samma panna som alla brännare är P-märkta i, samt samma panna som Janfire NH. Fast då är den blå, standard röd.
Skriv svar