Eldflugan skrev:Varma hälsningar till alla på vedforumet startar min första tråd idag.
Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3

. Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning

Hej Eldflugan
Jag har ett häfte med mått på energi innehåll i olika vedslag.
I det häftet står att 1m³ olja och 7,5m³ torr Björk i fast mått
har samma energi värde,
Jag har själv testat och kommit fram till att kvalitén på veden påverkar också mängden ved som går åt i jämförelsen.
Bra björkved = 7,5 m³ jämför man ved i KG är ca 3KG ved samma som 1 liter eldningsolja oavsett träslag.
Ps: Jag har ej kollat vikten på 7,5m³ björkved, kan 3,4 ton vara rätt ?
Pellets nära 2,27 KG / liter olja
Energi innehåll i en liter eldningsoljs för inomhus bruk = ca 10200 Watt
Detta är gammla mått, och de stämmer ganska bra efter mina egna prov.
Hur jag provat mej fram till detta,
kWattmätare = mäter effekt / h
Lufmängdsmätare = mått i m³ + termometer mått i °C
Hur mycket energi går det åt att utföra ett bestämt värmeutag
1 timme = 1 h .
1m³ luft 1°C = 0,36 Watt
Med el är det inga rökgasförluster, jag har mätt el utan förluster i mina prov. men det talas om ca 5% i ett elelement. men det tog jag ingen häsyn till.
Rätta mej om jag har fel !
Länk med rätt värden på inom hus eldnings olja
eller ?
http://www.openergi.se/default.asp?Menu ... oryID=8264
MVH
Ruben