Termostat typ TK1A, är det värt det???
Termostat typ TK1A, är det värt det???
Är på gång att köpa en termostat ( TK1A ) då min panna har för liten tid mellan start och stopp, allt mellan 3-10 minuter.
Termostaten kostar ca 1500:- + frakt och sen tillkommer ju slantar till nån som installerar detta!
Jag har ingen acctank, utan vill bara ha denna så att man kan ställa in längre intervaller, tex 65-85 grader
Funderar på om man tjänar nåt nämnvärt på det, är det nån som vet?
Termostaten kostar ca 1500:- + frakt och sen tillkommer ju slantar till nån som installerar detta!
Jag har ingen acctank, utan vill bara ha denna så att man kan ställa in längre intervaller, tex 65-85 grader
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Har du en brännare med underhållseld så tjänar man mindre, mot en som behöver startdos + (att tändelementet sparas....färre starter
Långa gångtider är ju igentligen alltid att rekommendera...
Sen är det alltid kul med nya prylar
Var på biltema idag och köpte en lysrörslampa med inbyggd ficklampa
till (pannrummet-finrummet) 198 kr mycket fin...rekommenderar den allra varmast....
Mvh ronald
Långa gångtider är ju igentligen alltid att rekommendera...
Sen är det alltid kul med nya prylar

Var på biltema idag och köpte en lysrörslampa med inbyggd ficklampa
till (pannrummet-finrummet) 198 kr mycket fin...rekommenderar den allra varmast....
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
Du kan läsa detta:
http://www.agerods-bioenergi.m.se/pann_temp.php
Jag vet inte om det stämmer men det är snygga diagram
mvh
http://www.agerods-bioenergi.m.se/pann_temp.php
Jag vet inte om det stämmer men det är snygga diagram

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Väldigt jämn belastning på pannan! Inget extra värmeuttag i form att temp. säkning i ute temp eller belastning av varmvatten använding m.m.
Kan nästan tro att den har körts obelastad. Men fint är det
Jag får inte riktigt lika fina loggar som denna med mina 20 grader i hysteres.

KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Ja diagrammet var fint, ser väl ut som om man skulle kunna sparar en slant, om man beräknar på hela året!
Min brännare kör nog inte med underhålls eld utan startar alltid om med startdos ( 50 sek )
Som det är just nu så vet jag inte alls hur många starter jag har på ett dygn men många är det!!!!
Eftersom diffen är så liten då brännaren går igång efter bara ibland 3 graders sänkning så blir det så
Min brännare kör nog inte med underhålls eld utan startar alltid om med startdos ( 50 sek )
Som det är just nu så vet jag inte alls hur många starter jag har på ett dygn men många är det!!!!
Eftersom diffen är så liten då brännaren går igång efter bara ibland 3 graders sänkning så blir det så

Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Det är faktiskt inget fusk med detta! Det gjordes för tre år sedan och jag kommer inte ihåg förutsättningarna, men det var väl som det brukar här i Skåne, ett par tre grader varmt och grått. Samma temp hela dygnet. Sen har jag en separat elberedare för varmvattnet, vilket kan förklara att uttaget ser så jämnt ut.mackee skrev:Väldigt jämn belastning på pannan! Inget extra värmeuttag i form att temp. säkning i ute temp eller belastning av varmvatten använding m.m.
För övrigt är jag mycket nöjd med min TK1A, vilket jag talat om på forumet tidigare.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Om man har separat tank till varmvattnet, vilket jag inte har så kanske jag kan spara något mer med en TK1A eller??? Tänkte mest på att det räcker ibland att man tar lite varmvatten för att pannan ska starta igen, då det ibland räcker att den sjunker från 80 till 77 grader!!!
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
-
- Pannrumstomte!
pekkapikk,
jag kan inget om din brännare men vissa vet jag att det går att justera tiden på så att den inte startar för ofta och då får man större hysteres än den på termostaten. Men hysteresen kommer att variera kraftigt med värmeuttaget.
Janfire Flex-A startar högst en gång per halvtimme, och det är ju bra, men det jag tycker är dumt är att om man startar den inom en halvtimme så står fläkten och går på max under hela tiden och kyler pannan.
mvh
jag kan inget om din brännare men vissa vet jag att det går att justera tiden på så att den inte startar för ofta och då får man större hysteres än den på termostaten. Men hysteresen kommer att variera kraftigt med värmeuttaget.
Janfire Flex-A startar högst en gång per halvtimme, och det är ju bra, men det jag tycker är dumt är att om man startar den inom en halvtimme så står fläkten och går på max under hela tiden och kyler pannan.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jo det stämmer att man kan justera tiden på min brännare, hur lång tid det tar mellan stopp och start, men som du säger kommer ju hystrersen att variera kraftigt med denna funktion, vilket gör att jag tycker att den känns helt fel nu på vintern, kan väl vara bra den tid på året när man stänger av vattnet!
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Hittade en del andra termostater på http://www.termoventiler.se/upload/doku ... ater_W.pdf
kan dessa vara nåt alternativ till TK1A, dessa är då i alla fall ca 100:- billigare med dubbleltermostatvarianten eller dykrörsvarianten.
kan dessa vara nåt alternativ till TK1A, dessa är då i alla fall ca 100:- billigare med dubbleltermostatvarianten eller dykrörsvarianten.
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Skulle vilja påstå att hysteresen inte ens är 12°. Har själv termostaten med art.nr: 13 10 04 som start/stopp termostat i min acktank. Tror nog att det ligger kring 5-6 grader istället.pekkapikk skrev:förlåt mig, ska givetvis vara ca 1000:- billigare![]()
Hysteresen på dessa var dock 12 grader, TK1 har väl en hel del mer...
Denna termostat skall kompletteras med en separat stopptermostat och ett hållrelä (enligt skiss här på forumet) så fort tiden räcker till. Men det har jag sagt i över ett års tid, frugan tycker att jag tillbringar alldeles förmycket tid i pannrummet.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: Termostat typ TK1A, är det värt det???
Hejpekkapikk skrev:Är på gång att köpa en termostat ( TK1A ) då min panna har för liten tid mellan start och stopp, allt mellan 3-10 minuter.
Det är !
Klara fördelar med längre gångtider och färre starter,
finns en lösning till, med ett tillslags fördröjt relä som är tidstyrt inom 0,5 till 8 minuter kan det räcka ? Men kanske inte lika bra ? men kan vara en billigare lösning på att få ställbar hyteres = glapp emellen till och frånslag.
I Pris läge 300.- ink normkapsling IP 30 och moms, ställbart tillslagsfördröjning i området 0,5 till 8 minuter
En nackdel med tillslagsfördröjning kan vara om man behöver mer varmvatten tex. ?
Det är bara en undring jag har i ämnet temeraturreglering.
Senast redigerad av Olle45 den ons 16 jan, 2008 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
Oj då, bara 5-6 grader, då känns det ju faktiskt som ingen bra idé, det kanske är lika bra att satsa på en TK1A istället då!!!! om den nu håller vad den lovar,
Är det ingen mer därute som har haft lite koll på om man spar nåt på att ha längre tider mellan start/stopp, och som inte har acctank???
Är det ingen mer därute som har haft lite koll på om man spar nåt på att ha längre tider mellan start/stopp, och som inte har acctank???
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Jag har en sådan här
http://www.elfa.se/se/index1.html
Monterad mitt på 500 liers acctank med 200 liters vv-beredare.
Inställd på: 75 g och max hysteres
Startfördröjning på brännaren: ca 1 tim
Mäter temperaturen i acktankens topp och den ligger på: start 70 och stopp 80 g.
Brännaren gör 4 starter/dygn med en sammanlagd brinntid på 6,5 - 8.5 tim beroende på utomhustemp (medel senste 10 dagarna=0,8 plus)
Jag tappar dagligen i ett hyfsat stort hörnbadkar som rymmer 275 liter utan problem.
Ville bara tipsa om alternativ.
http://www.elfa.se/se/index1.html
Monterad mitt på 500 liers acctank med 200 liters vv-beredare.
Inställd på: 75 g och max hysteres
Startfördröjning på brännaren: ca 1 tim
Mäter temperaturen i acktankens topp och den ligger på: start 70 och stopp 80 g.
Brännaren gör 4 starter/dygn med en sammanlagd brinntid på 6,5 - 8.5 tim beroende på utomhustemp (medel senste 10 dagarna=0,8 plus)
Jag tappar dagligen i ett hyfsat stort hörnbadkar som rymmer 275 liter utan problem.
Ville bara tipsa om alternativ.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.