Montage av dragbegränsare

Taxen
Pannrumstomte!

Montage av dragbegränsare

Inlägg av Taxen »

Nu har jag efter inköp av dragbegränsare från Olle-45,monterat detta i rökröret :wink: Lättare att klura ut placering,när jag hade prylarna i handen blev det.

Satte adaptern mot röret där jag ville ha den och markerade inne i adaptern,var jag skall skära upp hålet.Tog bort röret och tog sen rondellen och skar ut det fyrkantiga hålet.Borrade två hål för fästbultarna.Passade även på att täta luckramen till sotluckan.

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Funkar det bra att ha den i sidan också?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har exakt likadan dragbegränsare men jag hade inte plats annanstans än på sidan och jag ville inte plocka bort rökröret. Då det inte finns höjd nog att skruva den skar jag till adaptern och svetsade fast den.

Det blev en del "blindsvetsning" men den sitter och fungerar alldeles utmärkt på samma sätt som din fast 2 dm längre in på röret.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

ronald skrev:Funkar det bra att ha den i sidan också?

Mvh ronald
Funkar fint :lol: Den är stängd under startfasen och efterhand som värmen stiger i rökgaserna så öppnar den.Låg på 190gr under drift.Borrade ett hål i röret alldeles för skorstenen t.v.och satte termometen där och den sjönk till ca 90-100 gr efter begränsaren.Skulle jag öppna vedluckan för att titta på lågan,så stängde begränsaren direkt.Jag fick justera om brännaren efter montaget.Jag hade inte plats att sätta den som du har,för mitt expansionskärl är i vägen.Sen behöver man inte ta bort den vid sotning från den luckan :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Icecap skrev:Jag har exakt likadan dragbegränsare men jag hade inte plats annanstans än på sidan och jag ville inte plocka bort rökröret. Då det inte finns höjd nog att skruva den skar jag till adaptern och svetsade fast den.

Det blev en del "blindsvetsning" men den sitter och fungerar alldeles utmärkt på samma sätt som din fast 2 dm längre in på röret.
Jag hade plats för tre alternativ:1/På baksidan av röret - 2/till vä.mot skorstenen eller 3/där den sitter nu.
Baksidan fanns det mycket plats,men skulle bli väldigt trångt att se/justera begränsaren.Som synes är det mycket rör i vägen på pannan :wink:

Bild
Pelletseldare sen -00
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Justera? Det gör man väl 1 gång bara?

Jag hade inte så många val då mitt rökrör går snett, jag hade baksidan eller ovansidan. Skulle jag ta ovansidan skulle jag bygga om adaptern ganska kraftigt och jag hade 2 timmer på mig... :wink:

Så det blev "quick & dirty"-lösningen som fungerar alldeles utmärkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

ronald skrev:Funkar det bra att ha den i sidan också?

Mvh ronald
Hej Roland
Dragbegränsarens placering i eller till skorstenen ska ske i pannrummet
det har med att luften skall vara i balans med pannans primär sekundär luft och dragbegränsaren.

Det skall alltså inte finnas några dörrar som avgränsar utan tryckförhållandet
är lika där dragbegeänsaren och eldningen får sin luft ifrån.

Viktigt är också att dragbegränsaren monteras i samma skorstens pipa som pannan är ansluten till.

Finns fler oklarheter i ämnet dragbegränsning är det bara att fråga !

MVH
Ruben
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har ingen dragbegränsare, bara ett spjäll som är "ganska" stängt ungefär där taxen satte sin dragbegränsare. Är det en bra ide' att öppna detta spjäll helt och strax efter montera en dragbegränsare istället?

MVH David
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

lånar tråden o frågar med :)

jag har 8 m skorsten hittade ingen som var för 8 m
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

magnus32 skrev:lånar tråden o frågar med :)

Kw-12 ser väl ut att passa?Likadan som Taxen tror jag?
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf

Stingray! klart du skall ha draglucka......transtemper.se ....olle 45 nåt inlägg upp ..... säljer och kan allt om dragluckor............

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

magnus32 skrev:lånar tråden o frågar med :)

Hej

Är något i ämnet dragbegränsare och special adapter mm skicka gärna ett PM. Och fråga om allt i ämnet dragbegränsare. Helt gratis att fråga.

Det finns dragluckor som klarar 20 meter eller mer bara att välja rätt dargbegränsare, det viktiga är att välja rätt dragregulator också,
ved eldning kräver större dragbegränsare än olja och pellets eldning.

Det viktiga är att en dragbegränsare räcker till och har bra reglernogranhet,
det gör alltså inget att dragbegränsaren klarar 12 till 14 meter till en skorsten
från 5 meter upp till dragbegränsarens max värde.

Är något i ämnet dragbegränsare och special adapter mm skicka gärna ett PM. Och fråga om allt i ämnet dragbegränsare.

Viktigt att veta om pannans rögasspjäll alltså den regleranordning som kan strypa till stänga rökgas flödet ut ur pannan.

Här finns en grundregel som är bra att veta !
Om pannans uppvärmning sker med !

1 / Helt med EL här skall rökgasspjället vara HELSTÄNGT !
även om dragbegränsare är installerad i anläggningen !

2/ Olja ved pellets, SKALL ALLTID rökgasspjället VARA HEL ÖPPET
När dragbegränsare är installerad.

3/ Ved och pellets utan dragbegränsare här SKALL alltid rökgasspjället VARA HEL ÖPPET. Övrigt om luckor ! Primär regleras av termostat med kedja till PRIMÄRLUCKAN , VIKTIGT ATT SEKUNDÄR VENTILEN ÄR ÖPPEN
VID VED ELDNING! SEKUNDÄRLUFT VENTILEN SKALL VARA STÄNGD VID PELLETSELDNING! LIKA FÖR PRIMÄR OCH UTASKNING sängda och så täta det går att få dom.

4 / Oljeeldning utan dragbegränsare kan rökgasspjället strypas ner till
10 till 15 Pa när man vill kolla undertrycket själv utan dragmätare
kan man kolla upp undertrycket med en tänd tänsticks lågan ska sugas in i
pannan utan flämtning tex vid luckspringa eller öppna en lucka så luft kan läcka in i liten mängd där provet görs.
OBS rökgasspjället får inte stängas för mycket ! pannans luckor skall vara stängda så ingen tjuvluft kan komma in i pannan.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tor 17 jan, 2008 03:34, redigerad totalt 1 gånger.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

3/ Ved och pellets utan dragbegränsare här SKALL alltid rökgasspjället VARA HEL ÖPPET. Övrigt om luckor ! Primär regleras av termostat med kedja till PRIMÄRLUCKAN , VIKTIGT ATT SEKUNDÄR VENTILEN ÄR ÖPPEN !
Bör kanske påpekas att det finns undantag, ett exempel är pelletsbrännare som inte har fast hastighet på fläkten, här ställer men detta med rökgasspjället istället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har en lite fråga också angående luft, har denna ventil sittande på murstocken, ska den vara öppen eller stängd?

Bild
deleted
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du kikat in där och sett om det är sotigt?Det verkar ju vara samma pipa i skorstenen,som rökgaserna.Tänkte om det kan vara en ventilationsventil.
Pelletseldare sen -00
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo det är samma pipa, när jag hittade den så var den fullt öppen men jag har stängt till den lite för det kändes bättre men har noll koll.
Ska kika lite i helgen hur mycket luft som tar den vägen.
deleted
Skriv svar