Fukt i pellets - Ok att elda ändå??
Fukt i pellets - Ok att elda ändå??
Jag fick min första lev med pellets i förrgår och jag såg att de skadat minst en pall där den aktuella bottensäcken gått sönder och självklart har det regnat in där så när jag stack in fingret i hålet på säcken var det pissblött. Går den att elda ändå eller ska man säga till leverantören? Det känns kanske lite småaktigt att gnälla över en säck men samtidigt så kostar ju bränslet pengar, jag vill ju elda det, inte slänga det...
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Det som blivit fuktskadat brukar falla sönder till spån igen och du får du problem med det.Jag skulle ta bort den säcken och antingen sortera ut den pellets som är bra och slänga det som faller sönder.Är det lite så får du bedöma om du skall ha en ny säck eller strunta i det.Släng inte i den säcken i förrådet utan att fixa säcken.Du får bara problem senare om du blandar den med det som är bra.Testa med en pelletsbit och lägg den på diskbänken och fukta den lite, så får du se hur den blir efter en kvart.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.