Hur räknar man ut W/kvm?

Skriv svar
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Hur räknar man ut W/kvm?

Inlägg av MobbA »

Jag funderar på att tilläggsisolera min oinredda vind.
Så för att beräkna hur mycket energi jag (kanske) skulle kunna spara så loggar jag två temperaturvärden på vinden; en givare är placerad direkt på golvet och en ovanpå en 120mm isolerskiva.

Just nu har jag en temperaturskillnad på 0,4 grader, så då hoppas jag att någon här vet hur man kan räkna ut hur många W/kvm detta motsvarar. :roll:
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

man måste veta isolerskivans U-värde (k-värde).
Om skivan är mineralull har den ungefär 0,038 Wm/m2C, vilket med 0,12 m tjocklek ger U-värdet 0,32 W/m2C. (0,038/0,12)
Om temperaturskillnaden är 0,4 grader betyder det att värmeflödet genom skivan är 0,13 W/m2 (0,32*0,4).

Det låter väldigt lite, och utan att veta mer om oständigheterna verkar det orimligt lite. Skivan kanske inte är mineralull? Värme kanske läcker förbi skivan?

Kan du gräva ner skivan i den befintliga isoleringen och mäta på nytt? Då minskas risken att värme läcker förbi skivan.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Kanske det hjälper dig med här http://stenull.paroc.se/tillaggsisolering/index.php
Lathund :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Furetör: Tack för exemplet. Det är en mineralullskiva och jag kan tyvärr inte gräva ner den i den befintliga isoleringen eftersom skivan ligger på ett plankgolv (oinredd vind).
Nu har jag loggat under ett dygn och har ca 1 grads skillnad mellan givarna. Så det är definitivt en hel del värme som kråkorna får...

Manin: Tack för länken, jag har även hittat en liknade på isover.se .

Det tar 3-4 år för att tjäna igen kostnaden att tilläggsisolera enligt paroc/isover, så jag kommer med all sannolikhet att göra detta.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

OK, en viktig detalj, min uträkning förutsätter att du mäter temperaturen under respektive på ovansidan av skivan. Ser i din fråga att du kanske mäter temperaturen fritt på golvet, då blir uträkningen en annan. Tempgivarna ska placeras mitt på skivan, på vardera sida.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Aah ok, det låter logiskt!
Ska testa ikväll och se vad jag får för resultat.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Spelar det roll om luften kan röra sig fritt under planorna?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Ja, det sabbar resultatet.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Då kan inte jag mäta med den metoden. Torven har sjunkit ihop en del. Om jag ska tillägsisolera så måste jag väl bryta upp golvet så jag får bort luftspalten och sedan höja upp det? Så jag får plats med mer isolering?

Men jag blir sugen på att bryta upp lite och göra en mätning av läckaget? Borde man inte lägga den ena givaren mellan bef isolering och en tjock isolerskiva, och den andra givaren ovanpå den jocka men under en tunnare (som hindrar okontrollerad kylning från vindsdrag?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Då kan inte jag mäta med den metoden. Torven har sjunkit ihop en del. Om jag ska tillägsisolera så måste jag väl bryta upp golvet så jag får bort luftspalten och sedan höja upp det? Så jag får plats med mer isolering?

Men jag blir sugen på att bryta upp lite och göra en mätning av läckaget? Borde man inte lägga den ena givaren mellan bef isolering och en tjock isolerskiva, och den andra givaren ovanpå den jocka men under en tunnare (som hindrar okontrollerad kylning från vindsdrag?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Nu har jag loggat några timmar med ena givaren mellan golvet och isolerskivan och den andra givaren ovanpå isolerskivan.

Detta gav en temperaturskillnad på 5grader (mellan golv och isolering: 7,2grader, ovanpå isolering 2,2grader detta vid 1,2grader ute).

Detta borde alltså medföra att värmeflödet genom skivan är 1,6 W/m2 (0,32*5) enligt Furetörs formel.

Blir detta den ungefärliga effekt som jag kan spara om jag tilläggsisolerar?

Eftersom det är ungefär 90m2 som kan isoleras, kan man då räkna så här för att få ut den ungefärliga besparingen?
1,6W/m2 * 90m2 * 24h * 365 = 1261440 Wh/år = 1261,44kWh/år.

Nu är det ju aningen kallare ute än årsmedeltemperaturen så det lär ju skilja en del...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Huvudtanken med isolering är att skapa stillastående luft. Det betyder att luftspalter minskar isoleringen och effekten av tilläggsisolering. Om det finns en luftspalt under golvet kan man kanske spruta in lösull utan att bryta upp golvet för att fylla utrymmet.

Shakespeare: Att lägga en tunn skiva ovanpå mätskivan för att minska okontrollerad vindpåverkan fungerar, men det räcker att lägga ett papper över temperaturgivaren för att få den effekten. Då påverkar man inte värmeflödet genom skivan.

Mätskivan bör dessutom vara så tunn som möjligt för att den inte heller ska påverka det värmeflöde som ska mätas. Det ställer dock krav på temperaturgivarna, att dom visar lika på samma temperatur och är känsliga.

MobbA: Det du har mätt upp är flödet genom skivan. Det är inte säkert att det är det man sparar. Frågan är ju vad det är för flöde utan skiva? Det kan du mäta genom att använda tunnast möjliga skiva men med bibehållen mätnoggrannhet på temperaturerna, eller en tunnare skiva och extrapolera till noll tjocklek, eller att mäta över och under den befintliga isoleringen.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Nej jag förstår att detta är en ganska grov uträkning, då det finns en rad felkällor.

Får se om jag ger mig på extrapolering eller att mäta upp befintlig isolering, isf skriver jag nog ett inlägg.

Men jag är väldigt nöjd med hjälpen jag fått Furetör, tack och bock! :D
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Titta på ekofiber det är kanske det ni ska isolera med.
Kolla den här länken http://www.byggoisolering.se/eko.html

//Lövet
Skriv svar