vad ska man välja för brännare

Skriv svar
martin8027
Frö

vad ska man välja för brännare

Inlägg av martin8027 »

halloj!
jag håller på att köpa ett hus med en Albin olja ved el panna från 89. ( vet inte betekningarna nogrannare)
är det någon som har monterat det själv? är det svårt? vilken brännare rekomenderar ni?
eller ska man leja bort hela grejen? vem ska man då vända sej till jag bor i Borås området.
all infå och rekomendationer ni har tar jag taksamt emot....
har alldrig pillat med sådana här grejor men vill väll se mej själv som någolunda teknist kunnig...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tycker du ska sätta dit brännaren själv. Man behöver inte vara någon Bosse bildoktorn för det. Jag satte i en Viking B16 brännare i en gammal kombipanna i vintras och tyckte inte det var något större problem. Bytte sedan till en bättre panna i somras och även den brännarinstallationen var enkel. Fick bra telefonsupport från återförsäljaren vad gäller inställningsdetaljerna.
Vad man behöver göra: Få upp ett hål i oljebrännarluckan i samma storlek som hålet i brännarens monteringsplåt. Skaffa lite tätningssnöre på K-Rauta och skruva fast monteringsplåten på pannluckan med tätningssnöre mellan. Stoppa in brännarens termostatgivare i pannans dykrör och koppla brännartermastaten i serie med pannans maxtemperaturbrytare. Koppla ihop matningsskruv med förrådet och fylla på pellets. Innan man börjar elda bör man anskaffa en draglucka som man monterar på pannans rökrör.
Hur långt avstånd är det från oljebrännarluckan till förbränningsutrymmets bakvägg? Kan vara bra att mäta. En del brännare kastar in lågan långt och kan behöva ett mellanlägg för att komma ut längre från pannan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Som sas ovan så är det inget större problem att smälla in en brännare själv och brännare som Viking B16 och Roslagsbrännaren och ett par till är avsedda för att installera själv och man får bra hjälp om det skulle vara något problem, bara att ringa.

Men de flesta brännarna är lätta att installera, dock ska man ju se upp om man behöver använda pannans egen termostat (en del brännare har ingen egen termostat), eftersom det är 230V så "ska" en elektriker göra detta, brännare som Eurofire däremot för att ta ett exempel använder en tempgivare som bara ska stoppas i ett dykrör i pannan så där är det inga sådana problem (fast brännaren ska kopplas in på pannans maxtermostat i och för sig i alla fall).

Om du väljer att inte installera själv så kolla först upp vad det finns för "installatörer" i din närhet som kan ta hand om det, det är ju viktigt i så fall att välja en som kan sin sak och känner till den brännare du väljer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som micke_932 skriver ska brännaren (vilken den nu är) i alla fall kopplas in via pannans överkokningssäkring vilket gäller alla brännare.

Min situation är lite speciell men jag installerade brännaren själv inkl. det elektriska, jag behövde en vinkelslip för att skära till storleken på luckan jag fick med samt ett 10mm borr (och därmed borrmaskin) för att göra hål till de 4 skruv som håller den.

Sedan kopplade jag in det elektriska (behövde 1 lite plintmejsel och tillgång till pannans huvudbrytare) och så var värmen igång.

Det tog mig ca: 2 timmer från det att jag slog av oljebrännaren till pelletsbrännaren startade upp fast då hade jag förberett mig lite och samlat veckoförrådet först.

Allt blev utförd 22 dec. 2005 och varmvattnet hann inte ens att bli speciellt kallt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Som micke_932 skriver ska brännaren (vilken den nu är) i alla fall kopplas in via pannans överkokningssäkring vilket gäller alla brännare.
Om vi ska vara jättepetiga så har du fel där, Roslagsbrännaren har både drifttermostat och maxtermostat inbyggt så där är det bara 230V stickpropp som gäller, du behöver inte koppla in den på pannan, men alla andra måste du göra det på vad jag vet.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja Roslagsbrännaren är klart bäst i det avseendet. Det är väl också den allra mest installeringsvänliga brännaren. Hur roligt är det egentligen att koppla in en ny brännare till en 30 år gammal maxtermostat.
Det finns ju också brännare utan någon egen termostat alls som helt förlitar sig på tekniken från farfars dagar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
elbe
Gallringsobjekt

Inlägg av elbe »

Roslagsbrännaren är inte ensam om att vara enkel att montera.

Infraheat 2000 monteras på samma sätt - med egen termostat. Den monteras dessutom direkt i oljebrännarhålet.

"Uppfinnaren" och återförsäljaren finns i Ulricehamn.
www.biomatec.se
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Infraheat har väl ingen eltänding ? i alla fall hade den inte det förr, kan ju vara värt att påpeka om man vill använda brännaren på sommaren.
elbe
Gallringsobjekt

Inlägg av elbe »

Det är riktigt. Den har manuell tändning.

En stor nackdel om man vill köra pellets på sommaren. Antingen får man tända den varje dag och elda upp pannan eller göra som jag - använda elpatronen.

Den går också på 12V så det krävs batteriladdare och batteri - en fördel om det blir strömavbrott.
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Skriv svar