Sigmagyr rvl46

Skriv svar
Solve75
Gallringsobjekt

Sigmagyr rvl46

Inlägg av Solve75 »

Hej
Vad ska man ha en givare som känner av temperturen inne eller ute? Har idag en Sigmagyr som känner av vilken temperatur det är ute och vilken temperatur det är på framledningsvattnet. Tycker inte det fungerar något bra då inne temperaturen skiftar ganska mycket 1-3 grader när det blir varmare ute. Går det att koppla en innegivare till min sigmagyr?

/
Markus
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Hej

Tyvärr Sigmagyr RVL46 är inte gjord för en innetemperaturgivare

I slutet på 80:talet bytte vi på vårat jobb ut alla Billman landis&gyr regleringar i ett 150 tal undercentraler mot trend ducar som kan fjärrstyras. Jag passade då på att rädda några reglercentraler. Vanligast var just 46:an så det blev just en sån till oljepannan (Den styr i dag pellets-pannan) fukar kanon men Upplevde precis samma problem som du beskriver

Landis gjorde en reglercentral tror det var RVL45 om jag inte missminner mig som var gjord för innetemperaturgivare. Den jag räddade saknade dock instickskortet för innetemperaturgivare plus givare
Ringde landis&gyr bara för att få veta att dom prylarna hade utgått för många år sedan ur sortimentet
Så jag skruvade upp min gamla 46:a igen

Har dock gjort en specialare tog ut klockan ur centralen och lödde på två trådar på dom övre bläcken till vänster Bild kopplade dom till en bimetalltermostat Bild
som har en hysteresen på ett par grader
Så i läge ``Tidstyrd normal temperatur,med ECO eller FRÅN, med fryssydd´´( 2:a läget från vänster på vredet) stoppar cirk pumpen och reglermotorn stänger när innetempen når inställd temp på innegivaren

Funkar sådär öpplever det som en fortfarande ganska trög reglering. Så det är inget du skall lägga pengar på tycker jag såvida du har lite elsnöre , en gammal termostat o några timmar över!!

HaDgott blindh
Skriv svar