Ecotec A3 min förbannelse

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Rookie
Gallringsobjekt

Ecotec A3 min förbannelse

Inlägg av Rookie »

Köpte ett hus för snart 2 år sedan med tillhörande Ecotec A3 brännare. Den rasade 3 månader efter husköpet och kostade i runda slängar ca: 6000 att totalrenovera. "Borås Brasvärme PELLETCENTER AB" hade vett på att ta betalt men inte lika intresserade av att de nya delarna skulle fungera. Den rasade i två omgångar p.g.a. att som de säger motorerna de fått från Kina varit alldeles för klena. Det har ökat mina kostnader med 24 000 EXTRA i elräkningar. Den patron som sitter i den gamla modifierade oljepannan inte är gjord för annat än tillfällig reservdrift. Men mitt plan var ju aldrig att värma huset med el det är ju något som deras taskiga motorer från Kina orsakat. (Jag orkade inte bråka med dem om detta eftersom det inte växer reparatörer eller installatörer på trän i Halland men det svider att betala den elräkningen som jag egentligen anser att leverantören av de trasiga delarna skulle ta ansvaret för.)

För ett år sedan fick jag av samma firma rådet att ställa om några reläer inne i elskåpet till denna brännare. Killen från servicecentret i Borås gissade sig fram men trodde att den inställning han rådde mig till skulle vara den bästa. Det tråkiga är att det verkar ha gjort så att brännaren oavbrutet sprutar ut pellets oavsett om det är sommar eller vinter. Att det kostar massor av cash är ingen tvekan om men det värsta är att jag i det utsatta läge jag var inte kom ihåg att skriva ned det ursprungliga läget för elreläet.

Är det någon som har en aning om vad det skall vara för inställning så att brännaren inte agerar som den gick på amfetamin och koffein samtidigt?

Hade en reparatör här för ett tag sedan för att få honom att hjälpa mig. Han kunde inte svara på varför min Ecotec brännare slukade lika mycket pellets sommar som vinter oavsett om alla andra inställningar i princip stryps till noll. Han sa att den var i utmärkt skick och skickade en faktura på 1200 spänn för att göra ingenting.

Bifogar en bild!

http://img155.imageshack.us/img155/8505 ... 011eu1.jpg
Cold day in hell
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rookie
Gallringsobjekt

Taxen

Inlägg av Rookie »

Jo den där var till en del hjälp men om du tittar på min bild jag skickade med så är det knepigt att veta om den översta switchen stå på on eller off. Det finns ju inga markeringar som säger on eller off på mojängen.

Å andra sidan skriver ju någon att switch 3 alltid skall vara i off-läge!

Den där med att switch 5 matar antingen 30 sek eller 1 minut är ju också väldigt intressant.

Undrar om man kan ändra dem när systemet är igång eller om man måsta stänga av först?
Cold day in hell
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

On - knappen till höger,
Off - knappen till vänster.
Har vi samma brännare och styrskåp, kör du på 90% matning,
Grundinställningen när jag fick min brännare var 70%.

OBS. Tydligen har EcoTec ändrat i styrskåpet, beroende på årsmodell, så det är inte säkert mina uppgifter stämmer på din brännare.

När jag ändrade, stängde jag av med knappen på styrboxen.
(Jag kör på 40%, jag kör med vestmarkapelletsen, brännaren från aug 2004).
Senast redigerad av LO den fre 04 jan, 2008 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Rookie
Gallringsobjekt

Ecotec inställning

Inlägg av Rookie »

Tack för info om vad som är on och off. Jag testar att ställa in den på följande sätt så får vi se vad som händer.

1 On
2 On
3 Off
4 Off
5 On
Cold day in hell
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Rookie, skicka ett mail till mig, så mailar jag över "Programbeskrivning för processor E,1,8, e 84 till A3 brännare" till dig, om du vill.

(Jag har SW5 på off).
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Lars Andersson
Frö

Inlägg av Lars Andersson »

SW1 ska vara off
SW2 ska vara on
SW3 ska vara off
SW4 ska vara off Vid on går brännaren alltid på 100%
SW5 ska vara off
Detta är den inställning jag kört med sedan installation 2001
Rookie
Gallringsobjekt

Inlägg av Rookie »

Hej Lars!

Jag har en modifierad oljepanna av annat fabrikat än den du använder. Vet inte om det påverkar men det är En Diom Topp SAMP1 4212 om jag tolkat beteckningen rätt.

Jag har kört följande modifierade settings enligt detta dokument jag fick av LO för ett tag sedan! Grundschemat krävde lite olika tester innan jag hittade rätt. Resultatet har varit oförskämt bra. Tidigare gick det uppemot 3-4 16 kilos säckar per dygn för att knappt nå en temperatur på ca 18-19 grader i huset. Snacka om att elda för kråkorna.

Med de nya inställningarna går det knappt en 16 kilos säck a´ 36 kr per dygn för att få 22-23 grader jämnt fördelat över hela huset på 300 kvm. När det blir kallare ute så ändrar jag iofs SW5 till off för att bibehålla värmen och då sväljer pannan 1½ 16 kilos säck. Här är mina nya settings:

SW1 on
SW2 on
SW3 off
SW4 off
SW5 on

Grundschema från LO:

----------60%----70%-----80%-----90%
SW1-----on------on-------off--------off
SW2-----on------off-------on -------off
SW3 skall alltid vara off
SW4 Skall vara OFF. Vid ON går brännaren alltid på 100%
SW5 ON läge Externskruven matar 1 min + 3 rep.
OFF läge Exterskruven matar 30 sek+3rep.

Tack igen LO! Fantastisk hjälp till skillnad från de experter jag haft inblandade hittills. Det enda de klarat av är att fakturera för en massa meningslöst svammel om att det inte gick att åtgärda min extrema pelletsåtgång utan att köpa ett helt nytt system för 60-80 000 av dem. Vilken bullshit!

Hoppas nu att detta läge håller i längden. Då kanske det blir lite slantar över till annat också!
Cold day in hell
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

:oops:
Blir ju nästan generad av allt beröm.
Hjälper gärna till med det jag kan, även om det inte e så mycket.

En liten rättelse bara,
"SW4 Skall vara OFF. Vid ON går brännaren alltid på 100%", det är möjligt att det är så på vissa årsmodeller av brännaren,
dock INTE på min och inte på det dokumentet Rookie fick av mig.

Detta schema gäller i vart fall för "min" A3:a, som är ifrån 2004.
---------30%-----40%----50%----60%----70%----80%----90%---100%
SW1----on-------off-------on------off------on-------off------on------off
SW2----on-------on-------off------off------on-------on------off------off
SW3 ......skall alltid vara off.
SW4----on-------on-------on------on------off-------off------off------off
SW5--------ON läge Externskruven matar 1 min + 3 rep.
-------------OFF läge Externskruven matar 30 sek + 3 rep.

Man kan ju ta tiden på hur lång tid interskruven går, respektive står still,
så kan man klura ut inställningarna. Så här ser det ut till "min" brännare.
----------30%-------40%------50%------60%------70%----80%----90%
Tid/sek--7/14------9/12-----11/10-----13/8------15/6----17/4----19/2
gångtid/stopptid på internskruven.

Så enligt denna tabell, kör Rookie med 70% och Lars A med 80%.
Själv kör jag just nu med 50% (körde sommar o höst med 40%).

Det blev ju mycket skrivet, hoppas någon har glädje av det :)

/Lasse
Senast redigerad av LO den sön 13 jan, 2008 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan bara hålla med att det skiljer på inställningarna mellan olika årsmodeller/typer av A3-brännare.

På min brännare från -97 så är switscharna off-on-off-off-on i ordning 1 till 5 då den skall ge 15 kW. Matningen på min brännare går bara att ändra så att den ger 15 eller 18 kW. Det lär gå att byta chip i styrboxen för att få matning enligt inlägg ovan, men jag har inte gjort detta. Tycker att nästan 900:- för ett nytt chip ännu inte ger mig så mycket. En anledning skulle iofs vara pelletsbyte till Vestmarka pellets som är hårdare och förhoppningsvis lämnar mindre damm och spån som stör mitt vakuumtransportsystem mellan bulkförrådet och pannan. Men jag vet inte, den har tydligen blivit svårare att få tag på samt dyrare än "vanlig" pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rookie
Gallringsobjekt

10-50%

Inlägg av Rookie »

Ja nu har jag ju fått ordning på skräckscenariot där pannan brände pellets på ackord.

LO! Jag tror inte jag fattar riktigt hur du kom på att din brännare går på 50%.

Nu när man börjat testa så är det väl lika bra att göra det innan bulkbilen anländer. Då är det ju omöjligt att se in i mitt förråd hur mycket som förbrukas.

Jag är ju intresserad av att veta hur man kommer åt de procenttal som rör sig mellan 10 och 50%! Inte minst för sommarmånaderna då det verkligen inte behövs lika mycket pelletsåtgång. Shunten i all sin ära men jag skulle bara vilja att brännaren värmde vattnet under årets varmare månader.
Cold day in hell
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Rookie skrev:
Jag är ju intresserad av att veta hur man kommer åt de procenttal som rör sig mellan 10 och 50%
Jag har korrigerat mitt tidigare inlägg, så nu är % satserna från 30% och uppåt med.
Under 30 har jag inte och jag tror inte det är aktuellt för dig.

Rookie skrev:
LO! Jag tror inte jag fattar riktigt hur du kom på att din brännare går på 50%.
Först en bild på styrskåpet, där den röda "ringen" markerar switscharna.
Bild

Här ser du hur switscharna står, SW1-on, SW2-off, SW3-(alltid)off, SW4-on, SW5-off.
Kollar du nu i tabellen i mitt tidigare inlägg, ser du att det blir 50% matning.
Bild

Men, du skall ju inte reglera värmen ut i huset med dessa switschar. Med switscharna reglerar du förbränningen i brännaren, så du har en fin och effektiv förbränning och inte ofullständig oekonomisk eldning. Det e ju egentligen det vi betalar proffsen för att ställa in till oss och man förutsätter då att de har de mätinstrument och den kunskap!!! som krävs :wink:
Det är ju så illa, att energiinnehållet i pelletsen varierar och man har ju ingen möjlighet att kontrollera detta själv (och det tillverkarna anger på säckarna tror jag inte för en sekund på), därför blir man ibland tvungen att ändra inställningen på brännaren då man fått ny leverans av pellets. Brännaren matar ju fram volym och inget annat, tyvärr.

(Rookie, du har min mailadress om du undrar något mer.
Du får gärna skriva).

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Rookie
Gallringsobjekt

Skall testa!

Inlägg av Rookie »

Hej!

Skall testa omedelbums imorgon!

Tack så länge!
Cold day in hell
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

LO skrev:Rookie, du har min mailadress om du undrar något mer.
Du får gärna skriva.

/Lasse
Visst, inget ont om mejl. De är bra men om en ev. diskussion förs här på forumet så får mer chansen att lära sig samt att det blir fler som kan komma med tips och trix.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Du har rätt Roli
Jag tyckte nog att jag skrev en massa och att det blev på gränsen till svammel, därför skrev jag som jag skrev.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Skriv svar