Pellets eller el på sommaren?
Pellets eller el på sommaren?
Vad är bäst att använda sig av under sommarhalvåret, pellets eller elpatron? Jag bytte panna i våras till en pelletspanna med 6kW elpatron. Somliga säger att man bör använda elpatronen på sommaren medans somliga säger att "Varför det? Pelletsen är väl billigare än el alla tider på året." Vem ska man lyssna på. Kan det vara så att brännaren inte mår bra av att bara gå ibland (som fallet blir på sommaren) eller ska man enbart ha elpatronen som backup ifall brännaren går sönder?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag tycker att det måste man pröva sej fram för att veta, Testa med endast elpatron en vecka o sen kör med pellets en vecka då endast vv används då får du direkt veta vad som är billigast för just dej..
OBS försök ha liknande rutiner då du kollar..
OBS försök ha liknande rutiner då du kollar..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Prima virke
Med tanke på dessa månader med nederbörd så tror jag att brännaren tillför en del till källare, kallvind, murstock och bottenplatta.
Påståendet beror såklart på hur ditt hus är konstruerat samt vilken brännare, i mitt fall så tillför pellets brännaren på sommaren så mycket positivt att el inte är ett alternativ.
On/Off läge på brännare samt att jag stänger av den om bortrest.
Kolla upp din säkring också, kanske kan du göra något där också om du endast använder el patron som backup.
Påståendet beror såklart på hur ditt hus är konstruerat samt vilken brännare, i mitt fall så tillför pellets brännaren på sommaren så mycket positivt att el inte är ett alternativ.
On/Off läge på brännare samt att jag stänger av den om bortrest.
Kolla upp din säkring också, kanske kan du göra något där också om du endast använder el patron som backup.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Pannan mår knappast bra av att vara avstängd hela sommaren, inte skorstenen heller och du får som sagt var lite värme i källaren osv så ur den synpunkten är det vettigt att köra med pellets på sommaren, rent ekonomiskt så bör det vara avsevärt mycket billigare med el eftersom det går 4-5 liter pellets om dan bara för att hålla tempen i pannan uppe, sen går det några dl för att värma vattnet du förbrukar också.
Allt ovanstående beror givetvis på vad du har för panna, om du har ack.tank så blir det ju helt annorlunda.
Allt ovanstående beror givetvis på vad du har för panna, om du har ack.tank så blir det ju helt annorlunda.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Här hänger jag inte med längre! med en 6kW elpatron i pannan så lär det gå ett antal kWh per dag bara för att hålla panntemp också.micke_932 skrev:rent ekonomiskt så bör det vara avsevärt mycket billigare med el eftersom det går 4-5 liter pellets om dan bara för att hålla tempen i pannan uppe
Gör test enligt Andrés rekomendation, enda sättet att få veta vilket som är bäst.
Under testet skall du hålla koll på klimatet och hur ventilation påverkas.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Jo med elpatroner i pannan så minskar givetvis fördelarna avsevärt men elen ger ju inga förluster i rökgaserna, det bästa om man ska köra med el är givetvis att ha en separat varmvattenberedare på sommaren annars är det nog ingen större vinst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
På sommaren
Hej
Jag ställde samma fråga som du gör för ett tag sedan. Jag har elpatron i pannan och var ytterst nära att beställa en varmvattenberedare för 10 000:- inkl montering för att köra på sommaren. En kompis som är bonde och van att tänka praktiskt och jordnära fattade mitt beslut. "Lasse för tusan, tänk på vad pellets du får för 10 000:- sen vet du inget om inomhusklimatet.
Min termostat i pannan är ställd så att elen går på vid en viss panntemp. Om jag stänger av pelletsbrännaren verkar det vara svårt för pannan att komma upp i temp runt 80 C. Jag vet inte om det gör något.
Det avgjorde mitt val. Jag kör pellets året runt. Har ett veckoförråd och det är dock lite sårbart när vi åker bort på vintern. Bussiga grannar som fyller på osv. Så större förråd ska byggas, dock av snickare då jag fattat att det kan vara svårt att få det funka om man bygger själv. Lejer jag bort jobbet får jag funktionsgaranti soom är viktigt för mig. Hade planer på pellistore, det lilla. Men för att få in det med 1.87 i takhöjd måste vi bila en del i golvet och jag vet inte i dagsläget om det är en gångbar lösning.
Mitt förslag är att du testar och inte investerar i en separat varmvattenberedare.
Detta forumt är suveränt för frågor och funderingar man har som ibland kan orsaka en del huvudbry.
Det är första året vi bor i huset så jag testar mig fram och ställer frågor här
Jag ställde samma fråga som du gör för ett tag sedan. Jag har elpatron i pannan och var ytterst nära att beställa en varmvattenberedare för 10 000:- inkl montering för att köra på sommaren. En kompis som är bonde och van att tänka praktiskt och jordnära fattade mitt beslut. "Lasse för tusan, tänk på vad pellets du får för 10 000:- sen vet du inget om inomhusklimatet.
Min termostat i pannan är ställd så att elen går på vid en viss panntemp. Om jag stänger av pelletsbrännaren verkar det vara svårt för pannan att komma upp i temp runt 80 C. Jag vet inte om det gör något.
Det avgjorde mitt val. Jag kör pellets året runt. Har ett veckoförråd och det är dock lite sårbart när vi åker bort på vintern. Bussiga grannar som fyller på osv. Så större förråd ska byggas, dock av snickare då jag fattat att det kan vara svårt att få det funka om man bygger själv. Lejer jag bort jobbet får jag funktionsgaranti soom är viktigt för mig. Hade planer på pellistore, det lilla. Men för att få in det med 1.87 i takhöjd måste vi bila en del i golvet och jag vet inte i dagsläget om det är en gångbar lösning.
Mitt förslag är att du testar och inte investerar i en separat varmvattenberedare.
Detta forumt är suveränt för frågor och funderingar man har som ibland kan orsaka en del huvudbry.

Det är första året vi bor i huset så jag testar mig fram och ställer frågor här
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Re: Pellets eller el på sommaren?
Hej!Matt skrev:Vad är bäst att använda sig av under sommarhalvåret, pellets eller elpatron? Jag bytte panna i våras till en pelletspanna med 6kW elpatron. Somliga säger att man bör använda elpatronen på sommaren medans somliga säger att "Varför det? Pelletsen är väl billigare än el alla tider på året." Vem ska man lyssna på. Kan det vara så att brännaren inte mår bra av att bara gå ibland (som fallet blir på sommaren) eller ska man enbart ha elpatronen som backup ifall brännaren går sönder?
Jag har en dygnstimer inkopplad mellan elutag och plc enheten till brännaren.
Jag ställer den på körning 1 tim per dygn och det fungerar väldigt bra
MVH Gurra
Gustavsberg 822 dubbelpanna ved/pellets -67
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt
Roslagsbrännaren villa max-07
1 planshus m källare trä+tegelfasad -67 115+70 m2 uppvärmt