Tryck i systemet/Laddomat 21/Acctanktemp

Här diskuteras allt kring vedeldning
fraberg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 23:54

Tryck i systemet/Laddomat 21/Acctanktemp

Inlägg av fraberg »

Hej på er, här är en nybliven husägare med många funderingar..

1.Vad är normalt tryck i systemet ? manometern på pannan ligger när jag börjar elda på 1.2 och färdigeldat på 2.1 bar tycker det verkar mycket.?
Kan det bli för mycket vatten i systemet, har ngn gång vid för varm panna släppt in kallt vatten med kranen på vä sidan... därav högt tryck?


2. Laddomaten beter sig konstigt har vid ca 90 min eldning 88 pantopp, 36 acctank, 80 in i pannbotten lite väl varmt tillbaka in väl ?.

3. Acctankarna kommer ej upp i mer än 80 gr (84 om man pressar pannan mot 100 strecket en stund) har varit så här sedan systemet installerades 1999.(Förra ägaren bor numera granne) jag har provat med lägre hastigheter 2 på laddomaten men med kokning som följd. Termostaten öppnar vid 78 gr. (Byttes 2004.) Pga.Förra ägaren tyckte att det blev en avsevärd försämring vad gäller vattentempen i tankarna.
När det fungerade var värmen i tankarna 50 gr 1 dygn efter avslutad eldning, idag så är det 30 gr i tanken 18 tim efter avs. eld vid en yttertemp på ca +-0 =kalla radiatorer! Inga förändringar med radiatorer eller ngt är gjort på dessa år. Rörkrökarn har tittat på det för nåt år sedan men menar på att värmelagringskapaciteten inte kan försämras.. :) samt att returen på de 2 källarradiatorerna är galet anslutna. Har dom ju alltid varit.. men men.




Ska se om jag kan få in lite bilder på det hela.
Hus 2plan med källare från -51 130m2
Vedolux UB 40 35 kW,2x750L Borö
Laddomat 21 man. shunt
fraberg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 23:54

Här kommer bilder

Inlägg av fraberg »

Hus 2plan med källare från -51 130m2
Vedolux UB 40 35 kW,2x750L Borö
Laddomat 21 man. shunt
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Fråga 2: Som hos mig vilket jag tror är normalt.
Fråga 3: Har samma fenomen, den översta mätaren på laddomaten står konstant på 90-93° (likaså pannan)men i tanken som ligger 1m därfrån så är toppnoteringen 88° (rörsträckan och tanken är isolerad). hur kan man torska 5° på en meter?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Kan bara tycka att laddomaten+kopplingar serut att behöva en rejäl översyn.(att dömma av bilden).
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
fraberg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 23:54

Inlägg av fraberg »

Matwil.. Du vet väl att det är insidan som räknas ? :)
Hus 2plan med källare från -51 130m2
Vedolux UB 40 35 kW,2x750L Borö
Laddomat 21 man. shunt
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

#1, 2.1 bar låter rätt så mycket. Antar att du har slutet expansionskärl? Hur stort är det och hur stora är dina acktankar? Du bör vid helkallt system ha ca 0.1-0.2 bar mer än högsta punkten i systemet angivet i meter * 0.1

#2, Helt som det ska vara, laddomaten SKALL mata pannan med vatten blandat till ca termostatens tempvärde. Dock... 90 min eldning och bara 36 i acktankarna?? Är det i topp och botten eller var mäter du det?

#3 Du.. har du en fungerande rökgastermostat som stänger laddomaten när pannan brunnit klart? Om du inte har det så kommer laddomaten att suga in ditt varma vatten från acktankarna in i pannan där det kyls alldeles utmärkt av luften och sen sticker den goa värmen upp i skorstenen! Har provat detta i praktiken.. man sänker 1500 liter hetvatten VÄLDIGT fort om laddpaketet inte stänger av när det är fördigeldat!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Tryck i systemet/Laddomat 21/Acctanktemp

Inlägg av Ved Profilen »

fraberg skrev:Hej på er, här är en nybliven husägare med många funderingar..

1.Vad är normalt tryck i systemet ? manometern på pannan ligger när jag börjar elda på 1.2 och färdigeldat på 2.1 bar tycker det verkar mycket.?
Kan det bli för mycket vatten i systemet, har ngn gång vid för varm panna släppt in kallt vatten med kranen på vä sidan... därav högt tryck?


2. Laddomaten beter sig konstigt har vid ca 90 min eldning 88 pantopp, 36 acctank, 80 in i pannbotten lite väl varmt tillbaka in väl ?.

3. Acctankarna kommer ej upp i mer än 80 gr (84 om man pressar pannan mot 100 strecket en stund) har varit så här sedan systemet installerades 1999.(Förra ägaren bor numera granne) jag har provat med lägre hastigheter 2 på laddomaten men med kokning som följd. Termostaten öppnar vid 78 gr. (Byttes 2004.) Pga.Förra ägaren tyckte att det blev en avsevärd försämring vad gäller vattentempen i tankarna.
När det fungerade var värmen i tankarna 50 gr 1 dygn efter avslutad eldning, idag så är det 30 gr i tanken 18 tim efter avs. eld vid en yttertemp på ca +-0 =kalla radiatorer! Inga förändringar med radiatorer eller ngt är gjort på dessa år. Rörkrökarn har tittat på det för nåt år sedan men menar på att värmelagringskapaciteten inte kan försämras.. :) samt att returen på de 2 källarradiatorerna är galet anslutna. Har dom ju alltid varit.. men men.




Ska se om jag kan få in lite bilder på det hela.
Hej! Du kan även gå in på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin]
Här kan du se loggningen på mitt system hur det skall se ut..
( Se Temperaturloggning av en Baxi panna. )

Ved Profilen..
fraberg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 23:54

Inlägg av fraberg »

Exp. kärlet är slutet och ligger på 200 L.
Ja 2.1 bar känns mycket, läser jag ovanpå pannan på typskylten så står det provningstryck 2.0 bar.
Tankarna är på 2x750 L, kände ikväll att den inre tanken är rätt så varm på toppen utanpå isoleringen medans den andra känns kall. Är det för att varmvattnet tappas härifrån. ?

Jo rökgastermostaten fungerar som den ska, men jag märker ingen skillnad på värmeförlusten i tankarna om jag låter laddomaten gå tills nästa eldningstillfälle eller om jag låter den bryta när elden brunnit ut.
En grej som är lite skum är ju det att när värmen i tanktopparna ligger på
30-40 gr (dax att elda på nytt) så ligger panntempen på ca 50 gr. Detta sker bara om jag har shuntat ut värme på radiatorerna, sommartid när jag ingen värme har på då går pannan ned till ca10 gr.

Känns ju som att det skulle va cirkulation i pannan hela tiden typ.
Pannan blir som en stor kylare för vattnet.
Hus 2plan med källare från -51 130m2
Vedolux UB 40 35 kW,2x750L Borö
Laddomat 21 man. shunt
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kurvor är kul!!

Själv har jag inte fått fingrarna ur.. ja nånstans, så jag har inte lika snyggt som profilen.. men här finns dagens kurva tagen just nu http://twoalpha.com/pannrum/D071229.jpg

- Streckat är gårdagens kurva som baslinje
- De 4 blå linjerna är acktank topp, 3/4, 1/2 & botten
- Övre mörkröda är laddning från panna, sitter för nära tanken så den plockar upp värme via rören från tankarna.
- Grön är varmvatten från TVA, den har begränsare så att den ej ska kunna skapa varmare än 60 grader för att minska kalkutfällningen
- De två svarta är fram och retur på radiatorslinga
- Nedre mörkröda är "förbrukning" radiatorslinga
- Ljusblå är yttertemp

Själv tycker jag att jag har en helt ok skiktning, ser dock att jag suger in lite svalt vatten från pannan när TVAn drar igång... är nog inte så mycket att göra åt det tyvärr.

Du Profilen, vilken låg temp du har från laddpaketet och in i pannan! Vore det inte bättre att köra den hetare? Själv körde jag med en 72 termostat förut och då KYLDE jag tanktoppen när jag började elda om jag inte hade tömt dom.... iofs inte nån bortkastad energi men hur har du löst 65 in och 95 ut?!?!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

fraberg skrev:Matwil.. Du vet väl att det är insidan som räknas ? :)
Helt rätt(insidan som räknas). Men din 21:a såg väldigt tårögd ut :(
Sen är alldrig bra att det står och läcker i kopplingar.

Kolla så att den inbyggda backventilen funkar så att den kan löpa lätt och fint. Är den öppen kan du få självcirkulation genom panna.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:#1, 2.1 bar låter rätt så mycket. Antar att du har slutet expansionskärl? Hur stort är det och hur stora är dina acktankar? Du bör vid helkallt system ha ca 0.1-0.2 bar mer än högsta punkten i systemet angivet i meter * 0.1

#2, Helt som det ska vara, laddomaten SKALL mata pannan med vatten blandat till ca termostatens tempvärde. Dock... 90 min eldning och bara 36 i acktankarna?? Är det i topp och botten eller var mäter du det?

#3 Du.. har du en fungerande rökgastermostat som stänger laddomaten när pannan brunnit klart? Om du inte har det så kommer laddomaten att suga in ditt varma vatten från acktankarna in i pannan där det kyls alldeles utmärkt av luften och sen sticker den goa värmen upp i skorstenen! Har provat detta i praktiken.. man sänker 1500 liter hetvatten VÄLDIGT fort om laddpaketet inte stänger av när det är fördigeldat!

/Jörgen


Hello!! Kopplar man in returen från radiator kretsen in i botten på tankarnas retur före laddomaten kommer laddomatens termostat att stänga nästan direkt efter eldning från radiatorenas retur temperatur som ligger på 30 till 40 grader. Då stoppas flödet mellan tankarna och pannan. Ingen omröring i acktankerna alltså från pumpen. Det enda som återstår då är intern flödet genom pannan och laddomaten, då har inte rökgastermostaten någon större funktion. Denna beskrivning har jag förklarat även i andra trådar.
Jag har laborerat mycket med ackumulatortankars lagrings kapacitet. Samt även olika kopplingsalternativ.. Samt även gjort tester med rökgastermostat.

Med min koppling kommer returtemperaturen från radiatorkretsen att blanda sig med acktankens botten temperatur in i laddometen då får pannan bättre kylning under eldnings cykeln.
Fenomenet med min koppling är att när termostaten i laddomaten stänger kan inte flödet från radiatorkretsen gå denna väg, utan då ändras radiator flödet in i botten på acktankarna i stället!!!!

Ved Profilen..
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det trodde jag med... men i mitt fall hoppade verkligheten upp och bet mig a***t!

Jag har returen på "kall-ledningen" men pumpen på laddpaketet drog så pass genom termostaten att jag tömde tankarna ändå!

Eller så har jag bara inte nog med kallt vatten tillbaks för att kunna kyla returen nog mycket så att panntermostaten stänger, en helöppen termostat i ett laddpaket drar ju genom... 50, 60? liter per minut?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

joeri91942 skrev:Det trodde jag med... men i mitt fall hoppade verkligheten upp och bet mig a***t!

Jag har returen på "kall-ledningen" men pumpen på laddpaketet drog så pass genom termostaten att jag tömde tankarna ändå!

Eller så har jag bara inte nog med kallt vatten tillbaks för att kunna kyla returen nog mycket så att panntermostaten stänger, en helöppen termostat i ett laddpaket drar ju genom... 50, 60? liter per minut?

/Jörgen
Då måste du du ha andra problem än laddomaten.

Kopplingen hos dig måste vara fel någonstans. Mitt flöde till acktankar ligger på 30 till 40 Liter / timme från laddomaten. Du skriver / minut??? Låter för mig mycket märkligt..

Ved Profilen
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

fraberg skrev:Exp. kärlet är slutet och ligger på 200 L.
Ja 2.1 bar känns mycket, läser jag ovanpå pannan på typskylten så står det provningstryck 2.0 bar.
Tankarna är på 2x750 L, kände ikväll att den inre tanken är rätt så varm på toppen utanpå isoleringen medans den andra känns kall. Är det för att varmvattnet tappas härifrån. ?

Jo rökgastermostaten fungerar som den ska, men jag märker ingen skillnad på värmeförlusten i tankarna om jag låter laddomaten gå tills nästa eldningstillfälle eller om jag låter den bryta när elden brunnit ut.
En grej som är lite skum är ju det att när värmen i tanktopparna ligger på
30-40 gr (dax att elda på nytt) så ligger panntempen på ca 50 gr. Detta sker bara om jag har shuntat ut värme på radiatorerna, sommartid när jag ingen värme har på då går pannan ned till ca10 gr.

Känns ju som att det skulle va cirkulation i pannan hela tiden typ.
Pannan blir som en stor kylare för vattnet.
Hej!! Jag lägger väl ut denna text igen då..

Exempel på dimensionering av slutet expansionskärl.

För att dimensionera storleken på ett slutet expansionskärl tas hänsyn till, förutom vattenvolymen, både anläggningens statiska tryck och expansionskärlets förtryck.Det betyder att ett slutet expansionskärl alltid blir avsevärt större än ett öppet expansionskärl.

För att beräkna storleken börjar man med att beräkna tryckfaktorn genom att ta säkerhetsventilens öppningstryck (normalt 1,5 bar ) och minska med expansionskärlets förtryck (ofta 0,5 bar ) . Dividera detta med summan av öppningstrycket +1 (=2,5 i detta exempel ) Tryckfaktorn blir då 1,0/2,5=0,40

När man har tryckfaktorn kan expansionskärlets volym beräknas. Ta den totala vattenvolymen i systemet (2350 liter i detta exempel )och multiplicera med expansionsfaktorn för vatten. Den är alltid 0,0435 (finns det 50% glykol i vattnet är expansionsfaktorn 0,0591).
(Med glykol fyllt vattensystem blir slutna expansionskärlet alltid större).

Dividera med den ovan framräknade tryckfaktorn. Detta ger volymen 2350*0,0435/0,4=
255 liter.
Exempel på dimensionering av öppet expansionskärl.

Kärlets totala volym skall vara minst 5% av den totala vatten volymen i systemet.
( i samma exempel som ovan 2350 liter ) 2350*5/ 100= 118 liter. OBS! bara hälften av det slutna kärlet..

Ved profilen..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4203
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

matwil skrev:
fraberg skrev:Matwil.. Du vet väl att det är insidan som räknas ? :)
Helt rätt(insidan som räknas). Men din 21:a såg väldigt tårögd ut :(
Sen är alldrig bra att det står och läcker i kopplingar.
Det är nog inte kopplingen som läcker utan själva unionventilen. Så såg också min laddomat ut innan jag bytte unionventil. Det kom ut vatten via insexskruven som skall öppna och stänga ventilen.

Tydligen ett känt fenomen/fel eftersom Termoventiler (som tillverkar Laddomaten) erbjöd mig en tätningssats eller helt ny ventil när jag kontaktade dem. Fin service från deras sidan :)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar