Hej,
Jag undrar om någon har koll på hur man kopplar in en rökgas fläkt till en Janfire Flex-A brännare.
Har fått fläkten levererad av en Janfire återförsäljare.
Men ingen instruktion.
Har noterat ett uttag under brännaren, ska man koppla in den där?
/dkmart
Rökgasfläkt
Rökgasfläkt
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
Janfire Flex-A
Ett relä på panntermostaten så den startar samtidigt som brännaren.Om den inte behöver gå hela tiden kanske ett tidrelä som man kan ställa in den tid som behövs.Jag har funderat på att sätta in en själv då jag har dåligt drag på sommaren.Men jag behöver bara köra den tillst det blir varmt i skorstenen sen är det drag utan fläkt.Man behöver också en varvtalsregulator för att reglera undertrycket .
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Tack för svaren!
Jag har problem med att jag får in stoft i pannrummet.
Så om jag har på fläkten hela tiden funkar det bra.(=inget stoft)
Men kör jag enbart på pann termostaten så får jag in lika mycket stoft som tidigare. Så vi(jag och min elektriker) har kommit fram till att jag behöver ett eftergångs relä som kör en stund efter termostaten slagit ifrån.
Men frågan är hur länge den skall gå efter? Jag har noterat att brännaren kör igång fläkten en stund efter den gått färdigt.
Det är nog då mitt problem uppstår.
Allt hade varit mycket lättare om Janfire hade fixat en utgång för rökgasfläkt. som går när fläkten går i brännaren. kan inte vara så svårt.
Men eftersom inte det är deras senaste modell så kanske dom inte bryr sig.
Men ett utvecklings förslag till nästa modell kanske.
/dkmart
Jag har problem med att jag får in stoft i pannrummet.
Så om jag har på fläkten hela tiden funkar det bra.(=inget stoft)
Men kör jag enbart på pann termostaten så får jag in lika mycket stoft som tidigare. Så vi(jag och min elektriker) har kommit fram till att jag behöver ett eftergångs relä som kör en stund efter termostaten slagit ifrån.
Men frågan är hur länge den skall gå efter? Jag har noterat att brännaren kör igång fläkten en stund efter den gått färdigt.
Det är nog då mitt problem uppstår.
Allt hade varit mycket lättare om Janfire hade fixat en utgång för rökgasfläkt. som går när fläkten går i brännaren. kan inte vara så svårt.
Men eftersom inte det är deras senaste modell så kanske dom inte bryr sig.
Men ett utvecklings förslag till nästa modell kanske.
/dkmart
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A
Koppla över utgående på termostat (samma som gåt till brännarens kontakt L2)till varvtalsregulatorn så går den bara när brännaren går. hinner dessutom få upp suget innan brännaren hunnit tänt.
Här finns lite olika rökgasfläktar:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 2149.92022
Här finns lite olika rökgasfläktar:

Senast redigerad av C.M.R. den tor 18 mar, 2010 16:12, redigerad totalt 2 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Tack för svaret, men som jag skrev tidigare:
"Jag har noterat att brännaren kör igång fläkten en stund efter den gått färdigt.
Det är nog då mitt problem uppstår."
Så jag vill att min rökgasfläkt ska gå när fläkten i brännaren går.
Har löst detta genom att klocka brännaren och satt ett litet styrsystem med tidreläer.Crouzet millenium 230V för den som är intresserad.
/dkmart
"Jag har noterat att brännaren kör igång fläkten en stund efter den gått färdigt.
Det är nog då mitt problem uppstår."
Så jag vill att min rökgasfläkt ska gå när fläkten i brännaren går.
Har löst detta genom att klocka brännaren och satt ett litet styrsystem med tidreläer.Crouzet millenium 230V för den som är intresserad.
/dkmart
Janfire Flex-A
Janfire Flex-A