Rökgastemp kopplat till pelletsförbrukning?
Rökgastemp kopplat till pelletsförbrukning?
Jag en nyinstallerad Effecta/Ecotec pelletsbränning i vårt nyinköpta hus. Häromdagen var jag inne i pannrummet och kollade lite och då stod rökgastempen på +200grader. Är det synonymt med abnorm pelletsförbrukning? Tycker nämligen det gått väldigt mycket pellets på de få dagar som gått sen vi startade eldningen innan jul. Vi har nämligen haft ganska låg temp i huset eftersom vi inte bor där ännu.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Inte över 200 grader brukar man väll säga är normalt. Detta är för visso helt olika beroende på vilken typ av anläggning man har, hur hög skorsten man har osv.
Jag har 130 grader på 15 kW och 160 grader vid 20 kW med nysotad panna.
Och förbrukningen är skulle jag säga beroende av rökgastempen.
Jag har 130 grader på 15 kW och 160 grader vid 20 kW med nysotad panna.
Och förbrukningen är skulle jag säga beroende av rökgastempen.
deleted
Skorstenen är ganska låg har de sagt som varit där och tittat. Vet ej längd på den dock. Om skorstenrn är ganska låg, ska rökgastempen vara låg då med? Så om min rökgastemp är 200 grader så har jag antagligen alledes för hög förbrukning av pellets tack vare det?
Kan man sänka rökgastemp på något sätt och på så vis decimera åtgången på bränsle och kanske då spara en del men ändå har funktionen kvar (det är ju bra om pannan gör sitt jobb och värmer tillräckligt).
Ursäkta de mer än lovligt dumma frågorna men jag är rookie på detta...
Kan man sänka rökgastemp på något sätt och på så vis decimera åtgången på bränsle och kanske då spara en del men ändå har funktionen kvar (det är ju bra om pannan gör sitt jobb och värmer tillräckligt).
Ursäkta de mer än lovligt dumma frågorna men jag är rookie på detta...

//Mattias
En åtgärd är väl att ha lägre effekt på brännaren..Men du kanske behöver ordentlig effekt? Räcker värmen till huset ,Fylla badkar mm ??
Mvh ronald
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hittade lite, på din panna tror jag att det skall finnas en lucka uppe på pannan, om du öpnar där ska det finnas ett antal tuber med någon typ av turbulatorer, kolla så att det finns en i varje tub.
Om inte så så går det att sänka rökgastempen genom att stoppa i en till.
Blir det då för lågt så kan man kapa en eller flera.
Men kolla först så att pannan är ordentlig sotad, 200 grader är inte mycket om man inte sotat på en vecka eller två.
Om inte så så går det att sänka rökgastempen genom att stoppa i en till.
Blir det då för lågt så kan man kapa en eller flera.
Men kolla först så att pannan är ordentlig sotad, 200 grader är inte mycket om man inte sotat på en vecka eller två.
deleted
ronald:
Vi bor inte i huset ännu så vi försöker köra på sparlåga och ha c:a 12-13 grader i huset (det står möbler och musikinstrument som kan ta skada av helt ovärmt hus). Varmvatten finns det men något badkar finns inte i dagsläget så jag vet inte. Nu är det 14 grader i huset och det är ok och rökgastempen hade gått ner en aning nu men eftersom jag inte är där hela tiden är det svårt att veta mellan vilka intervaller den rör sig. Sist vi kollade så var det ju strax över 200 grader vilket jag tyckte var högt men jag får försöka få tag i installatören imorgon och ha frågestund med honom.
Danne82:
Pannan är helt nyinstallerad så jag tror inte den är så sotig ännu. Den ska ha automatsotning (nån magnet som smäller till som ett piskrapp varje gång pannan går i gång).
Vi bor inte i huset ännu så vi försöker köra på sparlåga och ha c:a 12-13 grader i huset (det står möbler och musikinstrument som kan ta skada av helt ovärmt hus). Varmvatten finns det men något badkar finns inte i dagsläget så jag vet inte. Nu är det 14 grader i huset och det är ok och rökgastempen hade gått ner en aning nu men eftersom jag inte är där hela tiden är det svårt att veta mellan vilka intervaller den rör sig. Sist vi kollade så var det ju strax över 200 grader vilket jag tyckte var högt men jag får försöka få tag i installatören imorgon och ha frågestund med honom.
Danne82:
Pannan är helt nyinstallerad så jag tror inte den är så sotig ännu. Den ska ha automatsotning (nån magnet som smäller till som ett piskrapp varje gång pannan går i gång).
//Mattias