Installation

Skriv svar
limitx9
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 13 dec, 2007 21:43
Ort: Kungsbacka

Installation

Inlägg av limitx9 »

Vad brukar en installation av en p-brännare gå på? vad är rimligt att betala? är det svårt? erfarenheter någon?
becuem 20d ctc171
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du menar att du har en befintlig panna och bara ska installera en pelletsbrännare i den är mitt svar:
Enkelt att göra själv! jag har å andra sidan all verktyg jag kan tänkas behöva men då jag monterade min brännare behövde jag en vinkelslip till att kapa ner den nya luckan så att den passade, jag kunde ha återanvänd den gamla om jag ville men då skulle jag ha monterat ett par öglar då min brännare sitter fast med sådana.

Sedan borrade jag 4 hål till de skruv som fanns i pannan.

Efter det bröt jag strömmen till pannan och kopplade in elen på rätt sätt, jag behövde en skruvmejsel till det. Jag var tvungen att koppla om lite i termostaten då den förra installation var i "fel ordning", fasen gick först till termostaten och därifrån till ÖH-skyddet och min brännare (och alla andra) ska ju ha det motsatt: driftström via ÖH-skyddet och signal via termostaten (som är kopplat EFTER ÖH-skyddet)

Det krångligaste var att samla mitt veckoförråd (K-Silo, hade ingen förklaring på hur benen skulle monteras och jag hade inget bra ställe att hänga upp skruven) men efter ca: 2 timmer och en del grubblande var det klart.

Sedan slog jag på och fick värme.

Rätt är att man EGENTLIGEN ska ha en elektriker att ansluta strömmen om den inte är på stickpropp men jag har en del vana och erfarenhet då jag har jobbat som industrielektriker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det verkar handla om någonstans mellan 2500-5000 soänn skulle jag tro, om du köper brännaren med installation så tycker man att det borde bli lite billigare, en del "installatörer" är griniga när man vill att dom ska komma och installera en brännare man köpt själv.

Det beror som sas ovan lite på vad det är för brännare, Roslagsbrännaren, Eurofire och några till har stickpropp och är alltså busenkla att få igång, en del andra måste en "elektriker" då installera.

Det är inte på något vis svårt att installera en brännare, det är luckan som ska fås till, sen är det anslutning till termostat (kan behövas "elektriker" här också om du ska använda termostaten i pannan eftersom det oftast är 230V i termostaten), eller termoelement som du har i Eurofire exempelvis, bara att sticka i lämpligt dykrör på pannan.

Jag kan bara tala för egen del och jag slängde in min på 2 timmar och då är det inräknad en del våld mot luckan med vinkelslip och montering av krok i betongtaket för skruven.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Om du är normalhändig så gör det själv. Elen skall kopplas på pannans kokskydd, det får du inte göra själv om du vill följa lagen. Min installation kostade 3000kr och då behövde jag inte pilla med något själv. Men efter att ha sett hur man gör så skulle jag göra det själv nästa gång. De flesta brännare kommer med en bra beskrivning hur man gör. Vill man trimma in rökgaser mm så får man såklart pröjsa lite extra, för såna instrument köper man inte.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag tänker sätta ett jordat uttag istället för kabeln till oljebrännaren.Därefter sätta en stickkontakt på kabeln som sitter i brännaren.Då har jag ström med stickkontakt till både olja och pelletsbrännare.Samtidigt har jag säkerhetsfunktionerna i behåll då oljan har varit kopplat till dem förut.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ja har du bara överhettningsskyddet inkopplat på eluttaget så funkar ju det också bra och då är det ings större problem (en del brännare har dock egen maxtermostat).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar