Ett år med NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Ett år med NH

Inlägg av saabstefan »

Så då har man passerat ett år med nya pannan och brännare. Eldade med el innan.

Jag är glad att jag valde detta system. Var lite orolig i början. Många skrev här om problem (Tronci m.fl som ni säkert minns från förra hösten).

Jag har idag askat ur för tredje gången, efter ca fem ton. Det har aldrig varit fullt i lådan dock.
Jag har vid varje tillfälle haft ett tiotal oförbrännda pelletar

Jag har aldrig haft någon sintring just. Små mängder hård aska bara, men den har knappt suttit fast.

Jag har haft driftstopp 3 gånger. Alla beroende på samma sak. För mycket spån. Det har stoppat upp vid internskruven, längst fram vid fallchaktet. Har kört med Laxå i bulk, och tycker de är lite väl lösa.

Skulle idag mäta rökgastempen för första gången. Snodde damen digitala stekis. Men den hade maxtemp på 120grader, och där slog den av tyvärr. Det tog iaf 10,5minuter att nå dit. Lagom hela tändsekvensen alltså.

Må väl i vintern
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Damen undrar väl varför termometern är så förbaskat sotig när den ska i julskinkan :shock:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

Va kul att det finns fler som är nöjda med Janfire. Mitt system har gått nästan klockrent och jag har haft en väldigt bra installatör som det bara är att ringa och fråga om det är något.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Himla nöjd jag med

Inlägg av kurreburre »

Jag har kör med Janfire i snart 2 år nu och måste oxå säga att jag är himla nöjd, frmför allt att det är så lite skötsel och bra ekonomi. Visst vi har råkat ut för några barnsjukdomar på systemet (men nya system har ju alltid sånt), men vår installatör har kommit ut och fixat allt och bytt till uppdaterade grejjer utan något tjafs.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Har snart kört 2 år själv..varit grymt nöjd ändå.
Fick tom en sprillans ny nyligen då dom skulle uppgradera brännaren pga askskrapningsproblemen...inte helt fel :)

99.99% av alla stopp beror på att pelletsen är slut i förrådet och det kan jag bara skylla på mig själv för :P
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
nissadalen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 26 dec, 2007 22:58

Inlägg av nissadalen »

Har haft flex-a sen vintern -97/98.... är trots en del problem nöjd med brännaren, ska byta pannan och brännaren till något nytt nu i Mars månad, fundera på Janfire integral, combifire eller biosol 8) få se vad det bli :wink:
Skriv svar