Ny billig aktör?

Skriv svar
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Ny billig aktör?

Inlägg av Mlund »

Hej. Någon som vet något om ou pellets som annonserar på Blocket om pellets i småsäck 2.10/kg med hemkörning minst 4 pallar i Mälardalen ??

Är det juste kvalite, leveranssäkerhet inom rimlig tid osv?

Lars
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är tydligen SIA pellets från Lettland. 300 kr billigare per pall vore värt att prova, min brännare verkar tugga i sig det mesta. Mer sintring än med gran och tall pellets är att vänta. Ska försöka om man inte kunde få köpa en pall till och börja med och prova.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vilket träslag använder de sig av där då?
deleted
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Danne82 skrev:Vilket träslag använder de sig av där då?
Man ska nog inte hoppas för mycket. Tall och gran är bäst och då har dom säket inte underlåtit att skriva "Pinewood" på påsen. Står det inget på påsen eller står det "Hardwood" så är det troligen diverse lövträ. Lövträ innehåller mer salter och mineraler som kan ge sintring.
Funkar det att elda tänkte jag köpa eller tillverka ett extra roster till brännaren. Får rostret ligga en dag i natronlutslösning så är sintringen borta. Hacka eller skrapa sinter verkar hopplöst, jag fick lite sintring med Vida pelletsen i kombination med underhållseld.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vad är natronlutslösning?
Låter intressant, har lite lite sintring på mitt roster som är omöjligt att bli av med. Det stör mig =)
deleted
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Danne82 skrev:Vad är natronlutslösning?
Låter intressant, har lite lite sintring på mitt roster som är omöjligt att bli av med. Det stör mig =)
Natriumhydroxid, också kallat kaustik soda. Finns att köpa på Överskottsbolaget. Färgaffär också men där säkert dubbla priset.
Är i form av tabletter som försiktigt måste röras ut i vatten. OBS ej tvärs om, slå inte vatten på tabletterna! Blir varmt när man löser tabletterna. Gummihandskar och ögonskydd bör användas. Ställ ej så att barn eller husdjur kan komma åt.
Det hjälpte på min sintring men inga garantier. Rostret låg i över natten. Saltsyra ska visst också bita på sintring men det är ju obehagligare att hantera. Luten kan utan vidare slås i avloppet, den fungerar bra som avloppsrens.
Tror det är bra att få bort sintringen i tid, får den sitta kvar kanske det blir deformering och sprickor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Danne82 skrev:Vilket träslag använder de sig av där då?
Jag fick hem pellets från dom igår den är gjord av massaved alltså inte kutterspån som de flesta andra använder den är mörk ifärgen men den verkar fast och inte så smulig. Får se om ett par dagar om den sintrar eller inte
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Den ska vara tillverkad utav massavedsflis sintrar mera och mer aska
bdkabben
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 nov, 2007 12:39

Inlägg av bdkabben »

Kaustiksoda och etylasetat e mumma
Blir varmt i blandningen, men sedan har du salt och etanol, sådant du dricker på fredagen.
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

Mattias.F skrev:[
Jag fick hem pellets från dom igår den är gjord av massaved alltså inte kutterspån som de flesta andra använder den är mörk ifärgen men den verkar fast och inte så smulig. Får se om ett par dagar om den sintrar eller inte
Är du nöjd så här långt?
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Är du nöjd så här långt?[/quote]

Ja jag är nöjd det jag har eldat hittils så är det inte nån större skillnad mot
tex Laxå eller agrol så jag tycker att det är helt ok.
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Skriv svar