Måla om i pannrummet

LW
Prima virke

Måla om i pannrummet

Inlägg av LW »

Hej
Har planer på att måla om i pannrummet och då i första etappen golvet. Har en tanke på att måla det i ljusgrå betongfärg med vita flingor eller svart med gråa flingor. Har ni några bra tips och förslag och kanske bilder så man kan få ta del av?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Skall du måla med marmoflor och flingor så blir det svin dyrt.

Jag målade med Jotun Oxan golv färg.Den funkade jätte bra.
Hade inte några flingor
http://lh3.google.se/725hansson/Rm0-PI6 ... imgmax=512
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Det blir skillnad med ny färg på golv och väggar må du tro. Men jag tycker att du borde ta en funderare på att lägga klinker på golvet istället för att måla. Det är i princip outslitligt och ser betydligt trevligare ut. Jag la klinker i tvättstugan men målade pannrumsgolvet som ligger precis intill. Men jag ångrar starkt att det inte blev klinker där oxå. Har man väl målat golvet måste det slipas upp för att klinkern ska fästa ordentligt. Men jag funderar faktiskt på att göra det trots allt...

Bild på klinker i tvättstugan
Bild
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Vattenbaserad epoxifärg med flingor och sedan klarlack är klart bästa färgen och som alltid mycket viktigt att rengöra golvet NOGA innan målning och om det är gammalt hus där det kan ha funnits kol på golvet eller att det kan ha runnit ut eldningsolja eller tvättstuga där det finns risk att tvättmedel kommit på golvet så bör man beta av golvet med ex utspädd saltsyra eller köpa special rengörning för sånt så som ex Jerbol Ets som typ kokar upp skiten ur betongen och därefter skölja noga därefter låt torka en vecka med en fläkt (varmluft) sen är det bara att måla och du har ett outslitligt pannrumsgolv.

Varför vattenbaserad ..jo för att vattenbaserad släpper igenom ev uppkommande fukt vilket oljefärg ej gör :wink: och då får man med oljefärg färgresningar rätt snart.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

johansjostrand skrev:Det blir skillnad med ny färg på golv och väggar må du tro. Men jag tycker att du borde ta en funderare på att lägga klinker på golvet istället för att måla. Det är i princip outslitligt och ser betydligt trevligare ut. Jag la klinker i tvättstugan men målade pannrumsgolvet som ligger precis intill. Men jag ångrar starkt att det inte blev klinker där oxå. Har man väl målat golvet måste det slipas upp för att klinkern ska fästa ordentligt. Men jag funderar faktiskt på att göra det trots allt...

Bild på klinker i tvättstugan
Bild
Du kan köpa färgborttagningsmedel från någon billacksbutik ex en som heter Piraja ..mask med kolfilet skyddsglasögon gummihanskar gummistövlar samt skyddskläder och sen är det bara att pensla på golvet och i samma veva du penslar så reser sig färgen och du tar bara en spackelspade och skrapar upp resten av färgen och skölja golvet med kallvatten först och sedan varmvatten NOGA ..klart i ett naffs ..kan inte jämföras med skiten vanliga färghandlare säljer typ "Bums"
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Håller med Johan.. klinkra!! Ska lägga upp några bilder på mitt pannrum i morgon

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
LW
Prima virke

Inlägg av LW »

Det är underbart med forum som detta! Tänk vilka ideer man får. Jag vågar inte måla om väggarna innan pannbyte som jag hoppas dröjer. Det vore försmädligt om det rann ner målartvätt etc, i elekroniken, jag vet att jag är feg.

Har ni förresten tips på vilken panna jag ska ha? Nu har jag en gammal (1980) Jämapanna med en Janfirebrännare.

Jag kan lägga ut lite bilder så ni får komma med förslag.

Tack så länge :)
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

notti skrev:Varför vattenbaserad ..jo för att vattenbaserad släpper igenom ev uppkommande fukt vilket oljefärg ej gör :wink: och då får man med oljefärg färgresningar rätt snart.
Nja.... håller inte riktigt med där. Har vattenbaserad färg på mitt pannrummsgolv och det är inte snyggt/bra. Färgen reser sig och släpper...... Trodde att den första målningen var gjord på en dåligt rengjord yta så för några år sedan när jag skulle bygga om mitt system så passade jag på att rengöra golvet och målade om med samma färg. Ett stort misstag för färgen släpper fortfarande........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Färghandlaren sa när jag skulle måla i källaren har ni markfukt så är det nog bäst med klinker....Skall man klinkra hela källaren och har markfukt kan man foga lite bredare fogar..annars risk att det även stiger i väggarna

LW;Har du janfire brännare passar väl (janfire -combifire bra)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Håller med.Klinkers blir ju riktigt snyggt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Håller med.Klinkers blir ju riktigt snyggt.
Jo, det hade inte varit dumt med klinker.

Men det är svårt att lyfta acktanken för att slippa ett dumt "hack" i golvytan runt acktanken..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är därför man först fixar själva pannrummet och sen bygger värmeanläggningen! :)

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Roli skrev:
notti skrev:Varför vattenbaserad ..jo för att vattenbaserad släpper igenom ev uppkommande fukt vilket oljefärg ej gör :wink: och då får man med oljefärg färgresningar rätt snart.
Nja.... håller inte riktigt med där. Har vattenbaserad färg på mitt pannrummsgolv och det är inte snyggt/bra. Färgen reser sig och släpper...... Trodde att den första målningen var gjord på en dåligt rengjord yta så för några år sedan när jag skulle bygga om mitt system så passade jag på att rengöra golvet och målade om med samma färg. Ett stort misstag för färgen släpper fortfarande........
Ja du ..du har säkert inte någon bra fabrikat på din vattenbaserade golvfärg eller inte betat av golvet (räcker inte att tvätta med tvättmedel) ..finns idag sedan flera år vattenbaserat golvfärg som inte är hundra tät och släpper igenom fukt.

Och sen om inte du riktigt håller med om det är som alltid att det finns olika åsikter om allt men jag har över 20 år i måleribransen bakom mig och nått borde jag väl ha lärt mig på dom åren :wink: :lol:
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Som jag sa tidigare, några bilder http://twoalpha.com/pannrum/

Om ni väljer en bild i listan till vänster och sen klickar på den bilden på höger sida så får ni se den i full storlek (förstod nån det där???).

Så där ser mitt pannrumsgolv (och pannrum för den delen) ut... synd att jag inte tog bilder INNAN jag bar in all ved & pellets :(

/Jörgen
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag vill också ha ett gigantiskt pannrum =(
Jädrar va rör det va på väggen, med termostater från element och grejor, vad är det till?
deleted
Skriv svar