Avkalka pannan

Skriv svar
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Avkalka pannan

Inlägg av bergkvist »

Hej
Tror jag har problem med kalk i slingan för tappvattnet i pannan (vattnet blir fesljumet om jag spolar häftigt,annars samma temp som pannan 70- 85 grader) någon som har ett bra tips på avkalkningsmedel? Vet ju om citronsyra och ättika men det verkar lite tamt med "hushållsprodukter".
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Börja med att mäta vad du har för temp direkt ut från pannan. Jag sätter en peng på att det är blandningsventilen som späder i för mycket kallvatten.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Shakespeare skrev:Börja med att mäta vad du har för temp direkt ut från pannan. Jag sätter en peng på att det är blandningsventilen som späder i för mycket kallvatten.
mvh
Nej det har jag fixat så den står öppen max och tätat kallvattnet, har inte mätt tempen men det är så att jag skållar fingrarna.
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Skållar du fingrarna på utgående vatten från pannans slinga samtidigt som du spolar häftigt så är det ju inget större fel på slingan. Då måste det vara blandaren som tar ner temperaturen.

Är du säker på att den tätar helt mot kallvatten? Min blandare späder i 20-40% kallvatten hur mycket jag än öppnar den, lite beroende på vilket humör den är på. Jag har tom lossat spärren och öppnat den ett helt varv extra. Jag har köpt ny och väntar bara på ett anfall av arbetslust.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Shakespeare skrev:Skållar du fingrarna på utgående vatten från pannans slinga samtidigt som du spolar häftigt så är det ju inget större fel på slingan. Då måste det vara blandaren som tar ner temperaturen.

Är du säker på att den tätar helt mot kallvatten? Min blandare späder i 20-40% kallvatten hur mycket jag än öppnar den, lite beroende på vilket humör den är på. Jag har tom lossat spärren och öppnat den ett helt varv extra. Jag har köpt ny och väntar bara på ett anfall av arbetslust.

mvh
sätter jag på full sprutt på varmvattnet har jag het vatten i ca:10sek sen fesljummet, stänger jag då och väntar 10-20 sek så är det lika hett igen i ca:10 sek sen fesljummet igen. Har tagit isär blandaren på pannan och fixat så den kan inte släppa igenom nå kallvatten och fullt öppen på varmvatten. Har pratat med dom som har Eryl i falun och han sa att jag skulle byta slinga han trodde den var igensatt, bara att ta bórt manluckan men jag har ingen manlucka så då sa han att jag skulle skära isär pannan och då tänkte jag om det går att avkalka eller få bort avlagringar på annat sätt??
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Shakespeare skrev:Skållar du fingrarna på utgående vatten från pannans slinga samtidigt som du spolar häftigt så är det ju inget större fel på slingan. Då måste det vara blandaren som tar ner temperaturen.

Är du säker på att den tätar helt mot kallvatten? Min blandare späder i 20-40% kallvatten hur mycket jag än öppnar den, lite beroende på vilket humör den är på. Jag har tom lossat spärren och öppnat den ett helt varv extra. Jag har köpt ny och väntar bara på ett anfall av arbetslust.

mvh
sätter jag på full sprutt på varmvattnet har jag het vatten i ca:10sek sen fesljummet, stänger jag då och väntar 10-20 sek så är det lika hett igen i ca:10 sek sen fesljummet igen. Har tagit isär blandaren på pannan och fixat så den kan inte släppa igenom nå kallvatten och fullt öppen på varmvatten. Har pratat med dom som har Eryl i falun och han sa att jag skulle byta slinga han trodde den var igensatt, bara att ta bórt manluckan men jag har ingen manlucka så då sa han att jag skulle skära isär pannan och då tänkte jag om det går att avkalka eller få bort avlagringar på annat sätt??
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

OK. Jag ger mig :oops: :)

Tyvärr har jag inga tips på avkalkning. Ättika brukar ju funka på kalk. Det finns rätt mucket starkare om man går till färghandeln men det kanske är farligt? Blir det inte varmt när man blandar det med vatten? Trist om det skulle stötkoka och göra en fontän ut ur röret upp i anskitet på herr bergkvist!

Lycka till!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag har provat att kalka ur en vv-slinga en gång och det blev bättre. Fick först täcka över pannan med plast för det skummar en hel del. Använde avkalkningsmedel från Överskottsbolaget som finns på literflaska. Använde också en plastspruta från Clas Olsson för att spruta in blandningen i pannans slinga. Sprutar man in en blandning av avkalkningsmedel och vatten i det ena vv-uttaget på pannan så kommer skummet ut ur det andra uttaget och det blir mycket skum. Bäst vore om man tog en våtsug dammsugare som fick ta hand om skummet annars får man använda plasthandskar och skurtrasor. Hela processen tog ett par timmar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Torsten skrev:Jag har provat att kalka ur en vv-slinga en gång och det blev bättre. Fick först täcka över pannan med plast för det skummar en hel del. Använde avkalkningsmedel från Överskottsbolaget som finns på literflaska. Använde också en plastspruta från Clas Olsson för att spruta in blandningen i pannans slinga. Sprutar man in en blandning av avkalkningsmedel och vatten i det ena vv-uttaget på pannan så kommer skummet ut ur det andra uttaget och det blir mycket skum. Bäst vore om man tog en våtsug dammsugare som fick ta hand om skummet annars får man använda plasthandskar och skurtrasor. Hela processen tog ett par timmar.
Tackar för tipset ska prova det.
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Det går att kalka ur vv-slingan i pannan med ättiksprit. Koppla loss till och från-ledningarna. Fyll i 6%-ig ättiksprit, det är ingen idé att ta starkare. Det kommer att bubbla och gasa och rinna över. Försök att avgränsa så att allt inte rinner ner i isoleringen. Jag har gjort detta i samband med att jag bytte vv-beredaren till en bättre begagnad men kalkig sådan. Jag gjorde det dock på en lös beredare. Efter ättikan måste man spola rent från alla rester som blir kvar i slingan. Bästa tiden för detta är sommaren.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

Jag väntar med avkalkningen tills i vår/sommar för jag har ju varmvatten om jag inte tokspolar. För det sista jag vill nu är ju att det uppstår några oförutsedda problem när det är som kallast :D

Men jag tar gärna emot fler tips och lösningar...
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Ask
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 16 mar, 2008 20:00
Ort: Österlen

Inlägg av Ask »

Jag tänkte berätta om mina erfarenheter av kalk i pannan.

På senare tid har jag märkt ett försämrat flöde av varmvatten. Jag har fått krana på mer och mer varmt för att hålla tempen. Jag har även haft utfällningar som sett ut som grus, som har satt sig i kranarnas silar. Det liknade LO:s http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... light=kalk men lite finkornigare.

Fredag kväll den 14/3 kom där nästan inget varmvatten alls. När jag lossade utgående rör från vv-beredaren kom det bara en svag stråle. Rörmokare jag frågade avrådde från avkalkning och sa att det var till att köpa nytt rörpaket, eller vad det heter, och sedan investera i nåt slags avhärdningsfilter.

Snål som man är så tänkte jag att kan man kalka av kaffebryggare, skall det väl gå med varmvattenberedare också, kalk som kalk. Jag for iväg och köpte några flaskor Röd Pri. Eftersom det i princip var stopp var det svårt att få i det. Jag fick i en halv dl åt gången, sedan använde jag tryckluft för att pressa i det, varpå jag kunde hälla i en halv dl till. Jag började lördag kväll och vid söndag lunch hade jag fått i två flaskor. Det bubblade och fräste rätt så ordentligt så det verkade som det gjorde nån effekt. Min gode vän och pelletsguru LO kom och inspekterade. Han hade med sig en stålfjäder som vi kopplade till borrmaskinen. Vi kratsade med fjädern från båda hållen, men den gick bara in 40-50 cm. Plötsligt lossnade det och det var rätt så bra flöde igen.

LO hävdade såklart att det var hans fjäder, men jag tror det var mitt tålmodiga arbete med att trycka in Pri som till slut gav resultat.

Jag kopplade ihop allt och nu har vi varmvatten igen. Man får väl avkalka ett par gånger om året i förebyggande syfte i fortsättningen. Det blir billigare än avhärdningsfilter iallafall.

Arne
Focus PE20
Ecotec A4
Hembyggt förråd, ca 600 kg
bergkvist
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 dec, 2007 01:23
Ort: fagersta

Inlägg av bergkvist »

*Bump*
Eryl T2 Årsmodell 1974
KMP PX21 Inköpt 2006
Förråd Pall+pallkragar ca:800kg
1½ plan med källare tillläggsisolerat
135 kvm boyta 75 kvm biyta
uppvärmd yta ca: 170 kvm
10-11 meter skorsten i tegel
Skriv svar