Kondens

Skriv svar
bjodan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 09 dec, 2007 16:32
Ort: Luleå

Kondens

Inlägg av bjodan »

Hejsan allihopa
mitt första inlägg på detta forumet :)
vem är jag då ... jobbar som projektledare mot el men även vvs och bygg o sådant ...
I somras så bestämde jag mig för att köra pellets istället för att borra ... Beställde en panna av Ariterm Biomatic 20+ installerade den och har sedan dess kört på el ... tidigare var det en gammal olje panna som vv-slingan hade gått sönder och det stog en vvb vid sidan om ...
Nu till mitt problem ... kondens
Körde igång pannan sent i oktober och det tog väl ca 2 veckor innan sotaren kom på besök han granskade installationen och sedan sprang vi upp på taket och släppte ned kameran ... han hittade inte ngt fel eller brist i installationen och godkände rökröret för eldning.
ett par dagar senare så tyckte vi det luktade bränt nästan som det rök in.
Senare har jag då förstått att det var kondens som tagit med sig sot och eller tjära ... jag bröt upp teglet och försökte utröna varifrån fukten hade kommit från ...utan att kunna förutse vad som hade kunnat kondencerats
min skorssten är den gamla från oljepannan jag mätte in den till ca 6.5 m och när sotaren var på besök sade han att stålröret slutade 3 m från toppen och det är nu där jag har fått kondens ...
jag har väl räknat ut att första 3.5 metrarna av skorsstenen är det 130x130 hål och stålröret är 130 mm utvändigt ...
Så vad ska man då göra åt detta problem ?
steg 1 har jag räknat ut att man bör visst ha en draglucka men denna är på G
steg 2 isoleramera.nu ?
jag läste att man skulle isolera med Vermikulit mellan stålröret och den murade skorstenensagt och gjort gick jag till angrepp uppe på skorstenen och bilade upp ett hål runt stålröret och hackade mig nedåt, här funderar jag lite på att det inte kommer att funka med att hitta åt ngt hålrum mellan skorsten och stålpipa .. suck
Vad är nästa allternativ att sätta in ett insatsrör hur grovt måste det vara för att funka till min brännare enligt manualen står det att den bör vara minst 120mm men för att kunna isolera skulle jag vilja komma ner till 100 mm
Nu under kvällen försökte jag mäta temperaturen på utgående rök vet inte riktigt om noggrannheten var så god ... stektermometer och stoppade ner den så långt det bara gick ...o körde ... uppmätte temperaturer runt 40-50 grader ... nere i övergången till murstocken mätte jag 126grader ett litet tag ...
Är det några som har tips och ideer så man kan gå vidare med detta ?


Mvh Daniel
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Om rökgasen har en temp på under 60 grader en meter ner i skorstenen så kondenseras röken.
Lösningen: Högre rökgastemp samt dragbegränsare eller vad man nu väljer att kalla det.

Mät rögastempen där röken lämnar pannan.
Brukar finnas ett litet hål där som är till för att kunna ställa in brännaren med instrument.
Jag behöver ha minst 130 - 140 grader där men det skiljer sig från panna till panna såklart.

Bild
deleted
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Kondens

Inlägg av Shakespeare »

bjodan skrev:... jag bröt upp teglet och försökte utröna varifrån fukten hade kommit från ...
Har du murat igen hålet.
:P
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det bästa vore väl att dra upp/ur röret som nu sitter där o sedan stoppa i ett nytt som klara kondenserande drift...
Det är iof dubbelt så dyrt (ca 1000:-/m) mot en slang för torrdrift..

I väntan på att det fixas kan du ju höja rökgastempen från pannan antingen genom att blockera låg läget så du bara kör på en högre effekt vilket blir automatiskt om du kör med tempdiff (t.ex 20°)
Andra alt är att lägga under brickor/muttrar under plåten som finns under sotluckan uppe på pannan, Då genar rökgaserna ur pannan vilket gör sämre verkningsgrad/högre rökgastemp..

Men om du har tur kan det klara sej utan att göra nånting med motdragsluckan på plats... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bjodan
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 09 dec, 2007 16:32
Ort: Luleå

Inlägg av bjodan »

Hmm Nu är då en draglucka (tigex 25) inmonterad ...
mellan skorsten och panna är det ett medföljande kombinationsrökröret med en sotningslucka i änden .. där satte jag in dragluckan
sedan var det nu ngn som sade att man skulle ha rosettventilen öppen :oops: hmm den hade jag helt glömt bort .. så kanske det hela löser sig med hjälp av att öppna rosettventilen och ha dragluckan på plats ...
men jag är lite skeptisk ändå ... Jag är rädd att stålröret är placerat först och sedan har man murat runt det så det inte alls finns ngn luftspalt mellan teglet och stålpipan ... om så är fallet borde det ändå inte hjälpa med dragluckan och ventilen öppnad :?

om man stoppar in ett rör som klarar kondencerande drift måste man väl ha en dräneringslåda el dylikt ?

Så här står det i produktbladet för pannan
Skorsten
Vid installation av ny panna bör
alltid skorsten inspekteras för
kontroll av täthet, dragförhållande
och kondensrisk.
Eventuellt skall dragregulator alt.
insatsrör monteras.

min fundering kring rökröret är att jag inte får tillräckligt med isolering runt rökröret utan det kyls av dels teglet och dels vad jag tror murbruket alltså inte luft ...så detta kan vara ett litet problem ... har varit och hämtat ett par säckar vermikulit för ändamålet ... men hur mkt isolering bör man ha ?
Ariterm biomatic+
Draglucka Tigex 25 på G
skorsten 130x130 ca 3.5 m stålrör ca 3 m ytter diameter 130mm
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm rosettventilen är nått nytt såg jag, Ska den verkligen va öppen??
Man säger ju att det ska va helt tätt överallt så ingen luft kan komma in i pannan utan att gå genom brännaren... :?

Jag säger att den ska va stängd.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Tjenare Bjodan!

Det finns ett skitenkelt sätt att lösa ditt problem på, nämligen genom att rycka ur spiralerna till spaksotningen.
Sen skall precis som André skriver rosettventilen vara stängd.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej ! Jag tycker att du skall ta bort röret helt och hållet, dra upp det helt enkelt..
Kolla med sotaren varför röret blev installerat. Jag är ganska säker på att insattsröret blev installerat för att förhindra kondens för oljeeldning. Jag tycker installationen redan från början är fel. Gör man en insattsrörsinstallation skall röret gå ända ner till pannan. Inte sluta 3m ned i vinden. Man flyttar bara ned kondensproblemet längre ned i skorstenen med denna felaktiga installation!!!

Det som händer är att rökgaserna har en viss rökgashastighet som skall hitta upp i röret , är röranslutningen inte utförd med en inmurad konisk uppåt vänd tratt då hittar inte rökgaserna upp i röret och vissa rökgaser hamnar då mellan utsidan på röret men på insidan tegelväggen.Då blir det garanterat kondens som sedan tränger ut genom muren som känner tecknar sig kanska snart .
Är sedan röret bara ned stoppat i skorstenen utan riktig in murning med konisk tratt som beskrivits ovan. Då kan du lika väl taga bort röret helt och hållet.

Rökgaserna från pelletseldning är torrare än rökgaserna från oljeeldning.

Konstigt bara att sotaren inte upplyste dig om att det kan bli problem med insattsrör vid pellets eldning. När röret slutar i vinden och inte går ända ned till pannan?

Mvh.. Ved Profilen..
Skriv svar