mitt första inlägg på detta forumet

vem är jag då ... jobbar som projektledare mot el men även vvs och bygg o sådant ...
I somras så bestämde jag mig för att köra pellets istället för att borra ... Beställde en panna av Ariterm Biomatic 20+ installerade den och har sedan dess kört på el ... tidigare var det en gammal olje panna som vv-slingan hade gått sönder och det stog en vvb vid sidan om ...
Nu till mitt problem ... kondens
Körde igång pannan sent i oktober och det tog väl ca 2 veckor innan sotaren kom på besök han granskade installationen och sedan sprang vi upp på taket och släppte ned kameran ... han hittade inte ngt fel eller brist i installationen och godkände rökröret för eldning.
ett par dagar senare så tyckte vi det luktade bränt nästan som det rök in.
Senare har jag då förstått att det var kondens som tagit med sig sot och eller tjära ... jag bröt upp teglet och försökte utröna varifrån fukten hade kommit från ...utan att kunna förutse vad som hade kunnat kondencerats
min skorssten är den gamla från oljepannan jag mätte in den till ca 6.5 m och när sotaren var på besök sade han att stålröret slutade 3 m från toppen och det är nu där jag har fått kondens ...
jag har väl räknat ut att första 3.5 metrarna av skorsstenen är det 130x130 hål och stålröret är 130 mm utvändigt ...
Så vad ska man då göra åt detta problem ?
steg 1 har jag räknat ut att man bör visst ha en draglucka men denna är på G
steg 2 isoleramera.nu ?
jag läste att man skulle isolera med Vermikulit mellan stålröret och den murade skorstenensagt och gjort gick jag till angrepp uppe på skorstenen och bilade upp ett hål runt stålröret och hackade mig nedåt, här funderar jag lite på att det inte kommer att funka med att hitta åt ngt hålrum mellan skorsten och stålpipa .. suck
Vad är nästa allternativ att sätta in ett insatsrör hur grovt måste det vara för att funka till min brännare enligt manualen står det att den bör vara minst 120mm men för att kunna isolera skulle jag vilja komma ner till 100 mm
Nu under kvällen försökte jag mäta temperaturen på utgående rök vet inte riktigt om noggrannheten var så god ... stektermometer och stoppade ner den så långt det bara gick ...o körde ... uppmätte temperaturer runt 40-50 grader ... nere i övergången till murstocken mätte jag 126grader ett litet tag ...
Är det några som har tips och ideer så man kan gå vidare med detta ?
Mvh Daniel