skitpellets!?

OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

skitpellets!?

Inlägg av OPEC »

Jag fick för några dagar sedan en leverans av s.k skitpellets enl. alla postare på forumet.
Jag konstaterar att allt ser ut som det brukar.
Bra pellets, till synes helt utan finfraktion, men till alldeles för dyrt pris.
Som vanligt med andra ord.
Häpnas och beundras över alla som kämpar med skitpellets. Men är det värt besväret att böka och rota i skiten med spåner och annat avfall för att spara 100 spänn per pall med småsäck, som dessutom helst skall avhämtas med en bil som drar 1 liter mil ett tjugotal såckar i taget?
Jag köpte det allmänt hatade agrol på tre pallar småsäck.
Samma pris som förra året, bättre kavalitet. Har inte sett en enda spåna så här långt. Visst är det dyrt, men fungerar.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Flexifuel
Fröträd

Inlägg av Flexifuel »

Jag tror inte att Lantmännen gör så dålig pellets!

Förefaller som om "rykten" driver omkring om någon som hört om någon som känner någon som har fått dålig pellets av någon.

Alla producenter kan ha en dålig dag... se på ICA och kötthanteringen...

Beträffande pelletskvaliteteten så kanske en lösning vore att alla producenter hade genomskinliga säckar för då skulle "dålig" pellets i form av smul synas långt tidigare och innan säckarna öppnas!!
lennart franzen
Gallringsobjekt

Inlägg av lennart franzen »

Ibland är pelletkvaliten utmärkt ibland sämre även om den kommer från samma fabrik.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Flexifuel skrev:
Beträffande pelletskvaliteteten så kanske en lösning vore att alla producenter hade genomskinliga säckar för då skulle "dålig" pellets i form av smul synas långt tidigare och innan säckarna öppnas!!
Jag "nödköpte" ett par säckar på Bauhaus häromdan - de var packade precis så. Bra faktiskt. Att produkten sedan är i det närmaste ospecificerad och kostar 58:- / säck är en annan femma...
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Varför silar inte producenterna sin pellets det är ju lite av en över levnadsfråga för producenterna i alla fall för mindre tillverkare?...eller kostar det för mycket...???Kanske man inte kan säga ICA köttfärs denna gång men....Ryktet om bra grejer fyller väl plånboken..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
wepe
Pannrumsnisse!

Re: skitpellets!?

Inlägg av wepe »

OPEC skrev: Häpnas och beundras över alla som kämpar med skitpellets. Men är det värt besväret att böka och rota i skiten med spåner och annat avfall för att spara 100 spänn per pall med småsäck
Vad som retar mig är att , man betalar fullt pris för sk kvalitè.
Sedan får skräp . Som hände mig med dåvarande Såbi.
Känns bättre och köpa sk sämre kvalitè , som funkar bättre.
Nu spelar det ingen större roll för min del , då nuvarande brännarna jag
har inte bryr sig så mycket om det. Vidare handlar det om mer
än 100 spänn skillnad . I varjefall i mitt fall.
( Edit: Syftar inte på pelletsen som står i min profil)

Wepe
Senast redigerad av wepe den lör 08 dec, 2007 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Pekfingret på fel ställe :oops:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kvaliteten på pelletsen skall inte skilja sig så mycket som den gör. Dom har som exempel i många fall en maxgräns på 4% spånhalt vid leverans.

Det som det kan bero på är helt och hållet hur producenten sköter underhållet på fabrikerna, när det går för fullt så kanske servicen inte prioriteras lika bra. Många kör med matriser mycket längre tid än man borde, för detta är en kostnadsfråga, då dessa är relativt dyra att byta ut eller om det finns möjlighet att belägga dessa och bearbeta om dom.
Samt hur bra fungerar siktningsanläggningarna.

När det gäller bulktransporter så är det i dom allra flesta fallen mannen bakom ratten som kanske har utbildning men struntar i att ta sig tid att blåsa in pelletsen på rätt sätt, och vill ha mera körningar som ger mer pengar. En fyllning på 3 ton ligger omkring 30-40min om man skall ha en fin pellets i förrådet, då får det inte ta 10-15minuter för då kan man räkna med att man har hög procent av spån. Man märker det inte första två veckorna men efter ett tag så börjar pelletsen röra sig när skruven går i botten och då sker en siktning som gör att allt spån går ner i mot botten på utloppskonorna.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Tack för alla synpunkter.
Genomskinliga säckar vore ju skitbra om alla körde med, men det hjälper inte mycket om man som mig köper ett antal pallar osett. Visst, jag kan klaga innan jag släpat in dem i pannrummet förstås.
Jag kanske har haft osedvanlig tur, men det verkar som om mina totalt tre leveranser varit av bra och lika kvalitet förutom nr2 där pelletsen var i längsta laget, men det anpassade jag skruven för.
Jag antar (gissar) att kvaliteten varierar väldigt mycket beroende på geografin även om man köper samma fabrikat, alltså pellets ifrån fabrikör N
kan vara skitbra i söder men skräp i norr och vice versa.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat lite olika pellets (Laxå 8mm, HMAB 8mm, Vestmarka 6 & 8mm, Smålandspellets 8mm) och inte i något fall haft problem, jag har en avtal med min lokala leverantör om att har han en udda pellets, gärna bruten pall, sparar han den ibland till mig så att jag kan testa.

Jag har även testat en prov (via min lokala leverantör) på torv/trä-pellets och där fungerade 95% torv/5% trä alldeles och fullständigt utmärkt medan 70/30 sintrade utav bara fan... båda testblandingerna var från samma fabrik.

Jag vet även om att min brännaretyp är testat med 100% torvpellets och den fungerar alldeles utmärkt med det, man måste dock ställa ner askningsintervallen till askning för varje 700 matningar.

Jag har testat att fylla min slang till brännaren med 2 säckar som hade fått vatten och lösts upp till ca: 60 - 70%, alltså rena smulor... och brännaren tuffade på som vanligt, jag hittade 3 andra säckar i samma skick vid ett annat tillfälle fast då åkte de i min K-Silo och .... inget ovanligt hände.

Jag har i övrigt aldrig rensat spån ur mitt förråd, jag startade brännaren 2005-12-22 och har ingen el-backup.

Så mycket av dessa problem jag läser om här ser jag som att matningen till brännaren är för känslig och dåligt dimensionerat, detta betyder även att de brännare som doserar med förrådsskruven (som är fel dimensionerat) kommer att ha problem.

Om pelletsen sintrar förskräckligt mycket är det faktisk en dålig pellets, pellets SKA vara pressat och hålla en viss standard för att den ska vara ett pålitligt bränsle men jag får ibland känslan av att vissa tillverkare har mekanik som har ett ganska smalt funktionsregister, så smalt att den nuvarande kvaliteten på pelletsen är för bred för säker funktion i alla lägen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

OPEC skrev:Jag fick för några dagar sedan en leverans av s.k skitpellets enl. alla postare på forumet.
Jag konstaterar att allt ser ut som det brukar.
Bra pellets, till synes helt utan finfraktion, men till alldeles för dyrt pris.
Som vanligt med andra ord.
Häpnas och beundras över alla som kämpar med skitpellets. Men är det värt besväret att böka och rota i skiten med spåner och annat avfall för att spara 100 spänn per pall med småsäck, som dessutom helst skall avhämtas med en bil som drar 1 liter mil ett tjugotal såckar i taget?
Jag köpte det allmänt hatade agrol på tre pallar småsäck.
Samma pris som förra året, bättre kavalitet. Har inte sett en enda spåna så här långt. Visst är det dyrt, men fungerar.
I mitt hus har det körts agrol under många år och det har aldrig varit några som helst problem, tycker det är knappt något spån, inte den är så farligt dyr heller, några 100-lappar mer per pall kan jag ge för fin pellets, dessutom är det liten askmängd i den... Booforsjö pellets ska visst vara rätt bra också, har aldrig kört det i mitt system, men har en kompis som har kört med det i över 1 år utan bekymmer...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev: När det gäller bulktransporter så är det i dom allra flesta fallen mannen bakom ratten som kanske har utbildning men struntar i att ta sig tid att blåsa in pelletsen på rätt sätt, och vill ha mera körningar som ger mer pengar. En fyllning på 3 ton ligger omkring 30-40min om man skall ha en fin pellets i förrådet, då får det inte ta 10-15minuter för då kan man räkna med att man har hög procent av spån. Man märker det inte första två veckorna men efter ett tag så börjar pelletsen röra sig när skruven går i botten och då sker en siktning som gör att allt spån går ner i mot botten på utloppskonorna.
Kan bara hålla med i det du skriver, ju snabbare leverans desto sämre pellets. Man skall nog alltid vara hemma vid fyllning. De tre senaste gångerna har jag inte varit hemma när pelletsbilen kommit. Och vilken skitpellets man har fått. Det sista tonnet pellets har varit j--vligt jobbigt att hantera. En gång "silade" jag omkring 8-900 kg pellets genom ett nät monterat på en glassburk utan botten och fyllde en säck med fint damm/spån, skulla gissa på omkring 100 liter. Den är nästan inte flyttbar, har fortfarande en stordel kvar. Brukar använda innehållet till varmkomposten när den börjar bli blöt.

Min allra första bulkleverans är nog fortfarande den bästa. Den pelletsen levererades på en kapelförsedd lastbil med ett "blåsaggregat" monterat längst bak på baklemmen. Det tog en stund att fylla förrådet men vilken fin pellets man fick. Dagens "pelletsfyllare" verkar jobba på ackord och då skall det gå så fort som det bara går.........

Om nu pelletstillverkarna vill vara måna om sin kvalitet, max 4% finmaterial mm mm, så borde de också införa en viss "fyllnadstid" per ton blåst pellets. Kanske 8-10 minuter per ton skulle kunna vara ett riktmärke.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev:
Karla1 skrev: När det gäller bulktransporter så är det i dom allra flesta fallen mannen bakom ratten som kanske har utbildning men struntar i att ta sig tid att blåsa in pelletsen på rätt sätt, och vill ha mera körningar som ger mer pengar. En fyllning på 3 ton ligger omkring 30-40min om man skall ha en fin pellets i förrådet, då får det inte ta 10-15minuter för då kan man räkna med att man har hög procent av spån. Man märker det inte första två veckorna men efter ett tag så börjar pelletsen röra sig när skruven går i botten och då sker en siktning som gör att allt spån går ner i mot botten på utloppskonorna.
Kan bara hålla med i det du skriver, ju snabbare leverans desto sämre pellets. Man skall nog alltid vara hemma vid fyllning. De tre senaste gångerna har jag inte varit hemma när pelletsbilen kommit. Och vilken skitpellets man har fått. Det sista tonnet pellets har varit j--vligt jobbigt att hantera. En gång "silade" jag omkring 8-900 kg pellets genom ett nät monterat på en glassburk utan botten och fyllde en säck med fint damm/spån, skulla gissa på omkring 100 liter. Den är nästan inte flyttbar, har fortfarande en stordel kvar. Brukar använda innehållet till varmkomposten när den börjar bli blöt.

Min allra första bulkleverans är nog fortfarande den bästa. Den pelletsen levererades på en kapelförsedd lastbil med ett "blåsaggregat" monterat längst bak på baklemmen. Det tog en stund att fylla förrådet men vilken fin pellets man fick. Dagens "pelletsfyllare" verkar jobba på ackord och då skall det gå så fort som det bara går.........

Om nu pelletstillverkarna vill vara måna om sin kvalitet, max 4% finmaterial mm mm, så borde de också införa en viss "fyllnadstid" per ton blåst pellets. Kanske 8-10 minuter per ton skulle kunna vara ett riktmärke.
Sista gången dom var här och fyllde i våras så körde chaffisen på så hårt tryck så att han flyttade mitt MAFA 345 ca 100mm innåt i garaget. Jag märkte direkt efter några dagar att vakuumsystemet som matar pelletsen till mitt mellanförråd i pannrummet hade med sig väldigt mycket spån.

Det första problemet var att pelletsen utav den stora spånmängden hängde sig kvar i mellanförrådet, och skruven till brännaren gick tom. Pellets med mycket spån i gör att spånet siktas nedåt mot utloppet i bottenkonan, detta gör att pelletsen hänger sig kvar och skruven greppar inte tag om bränslet. Samma sak gäller det för det stora bulkförrådet men där tar det lite längre tid innan problemet kommer.

För att lösa detta tog jag hit leverantören som tog prover från förråden, och efter några dagar så kom provsvaren att pelletsen hade en spånmängd på ca 7-8%. Och då hade man några månader tidigare än leveransen utbildat personalen i bilarna hur man skall fylla på ett bulkförråd, så bara där ser man hur mycket det gav effekt, det är väl kronorna som rullar i ögonen på chaffisen.

Men efter påtryckning och god service så skickade dom en specialbil som både kan suga samt blåsa, sög ur skitpelletsen som dom tidigare tryckt in och fyllde på nytt. Här tog det lång tid och kvaliteten var en helt annan.

Det skall inte behöva gå till på detta vis, det skall fungera från första stund man ansluter slangen från bilen.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Den spontana tanken är att de chaufförer som blåser på det sättet inte är intresserade av att köra pelletsen alls. För oss som gillar sina pelletskunder handlar det om respekt och att få behålla sina kunder när man blåser, det ska inte spela någon som helst roll om kunden är hemma eller inte.

Att det handlar om pengar och ackord skulle jag dock vilja syna, nu vet jag bara hur vårat avtal ser ut och inte hur andra har det men inte finns det några kronor att göra på att inte leverera så bra pellets man kan.
De få minuter man tjänar in på att blåsa hårdare gör aldrig den skillnad att man hinner/kan ta ett lass till eller inte.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

HattSmugglarn skrev: De få minuter man tjänar in på att blåsa hårdare gör aldrig den skillnad att man hinner/kan ta ett lass till eller inte.
Men man kommer kanske hem 1-2 timmar tidigare om man "tjänar" 20 minuter per leveransställe.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar