Brännare till ctc 443 (gammalpanna)

Skriv svar
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Brännare till ctc 443 (gammalpanna)

Inlägg av perhagge »

Har en ctc 443 från början av 60 talet. Eldar med ved och kör mot en 500 liters acktank. I tanken sitter även beredare, shunt och elpatroner (monterat 2004).Tidigare har även pannan varit försedd med en olje brännare. För att förenkla livet funderar jag på en pellets brännare. Idag måste jag springa och elda 2 ggr/dag när det är vinter.

Önskar förslag på lämplig brännare, och hur man styr den mot acktanken ?

Ska brännaren monteras i översta luckan där oljebrännaren suttit ?

På pannan står det 22500 Kcal/h vilket borde ge 26 kw, räcker en 20 kw brännare då?

På längre sikt ska pannan bytas mot något nyare, men tänkte sprida ut kostnaden över några år.

http://barkensjo.mine.nu/pannrum/panna.jpg
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har lärt mig att om pannan är en vedpanna på 26kW ska man räkna pellets till hälften, alltså 13kW.

Jag har min brännare i det gamla oljahålet och det fungerar alldeles utmärkt men du måste kolla djupet och frihöjden i din panna innan det är möjligt att ge fasta svar.

Det är inte osannolikt att någon känner igen den panna du har och kan ge råd som är specifika men mät först och kolla hur rökgasen går ut från "oljekammaren", då kan du få många vettiga svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Inlägg av perhagge »

Okej så här ser den ut i genomskärning, olje och ved kammare är samma.

Det sitter en slinga för varmvatten men idag är den kopplad till syrventilen. dvs tapp varmvatten tas från acktanken.


Bild

och "live", OBS oljebrännaren är bortmonterad men luckan sitter kvar.


Bild
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Hej,
Först vilken fin gammal panna! Vad har du för vattenvolym i den?

De flesta brännare lär nog passa i pannan bara det går att fixa till luckan och få rätt avstånd till pannväggar, bäst att kolla upp detta när du hittar en brännare som du tycker är intressant. Tänk på att du får välja en lång skruv eftersom den sitter högt. Det bästa är att placera brännaren så att den får så lång rökgasväg som möjligt, men ibland så finns det inga direkta alternativ. Angående specen så räcker den brännare till som klarar ditt värmebehov+vv behov. Vet du att du klarar dig med 12kW så behöver du egentligen inte mer.

Själv kör jag ca 22-24kW på en panna som är specad för 28000kcal/h, huvudsaken är nog att man inte kör på mer än vad den är specad för eftersom det då inte tas upp av pannan och hamnar i skorstenen istället.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tycker översta luckan ser ut som ett dåligt alternativ. Sätter man en brännare där och öppnar luckan framför så går mesta värmen ut i rökgången direkt. Har man luckan till rökgången stängd får man nog ganska snart en helstekt brännare för värmen går ogärna nedåt.
Jag skulle prova med en framåtbrinnande eller uppåtbrinnande brännare i den övre av de två nedre luckorna och ha luckan till rökgången bakom vedinkastet öppen. Det förutsätter ju att det går att få in en brännare i den smala öppningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle definitivt använda den övre! Den öppningsbara luckan ska vara stängd fram till motsatsen bevisas, _jag_ tror att det är en "startlucka" som gör att man kan elda på med ved och när det är drag i pipan stänger man för att göra långa rökgasvägar.

Du bör har en framåtbrinnande brännare, jag är säker på att bl.a. en Janfire NH skulle passa bra (se min signatur, partisk) och du kommer ju att ha askutrymme som heter duga vilken brännare du än skaffar.

Vid eldning med pellets ska primärluftsplället självklart vara stängd.

En sak du ska tänka på är om den valda brännare KAN sitta så högt som den kommer till, en del kan ha problem med att mata upp pellets så långt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:Jag skulle definitivt använda den övre! Den öppningsbara luckan ska vara stängd fram till motsatsen bevisas, _jag_ tror att det är en "startlucka" som gör att man kan elda på med ved och när det är drag i pipan stänger man för att göra långa rökgasvägar.
Du har nog hittat lösningen till att luckan till rökgången sitter där den sitter. Den har inte alls med oljebrännaren att göra. I så fall håller jag med, går det med en oljebrännare så går det också med en pelletsbrännare i övre luckan. 40 cm till bakväggen är inte mycket så brännaren måste nog byggas ut med en stos så att den inte sticker in så långt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Inlägg av perhagge »

Tack för alla ideer.

Pannan har ca 250 liter vatten volym, inte mest optimala att köra mot en 500 liters tank, men den behåller värmen bra så det har jag igen nästa gång jag eldar.

Jag har vart och gjort kvällens brasa och mäte lite innan. 40 cm är max vedlängd. Från flänsen som man kan sätta en brännare i är det ca 55 cm till väggen i pannan. Den nedre luckan är 120 mm hög och 200 mm bred, dock max 100 mm med höjd 120 mm sen avrundad.

Kollade in janfiren, men tror att det blir svårt då den sitter på hjul, centrum på luckan sitter ca 95 cm från golvet. Utymmet kan nog sätta begränsningar vad som kan monteras, iallafall om man använder vedluckan. Från centrum av vedlucka till taket (eller rören som går där) är det 85 cm. Om man kan placera skruven en bit ifrån och tillåta en vinkel ned till brännaren finns det ca 20 cm till att ta.

Detta leder till några frågor.
Hur långt avstånd behövs mellan brännare och panväggen ? (Läste minst 20 cm någontans?)
Hur mycket plats tar en brännare med skruv i höjdled?

Angående luckan så stämmer det mog att den används när man ska tända upp, tror att sotarn eller tidigare ägaren berätade det kom bara inte ihåg det först.
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hjulen tas av mha. en enkel skruv, det är bara en ställning så hjulen kan inte vara ett problem.

"Alla" brännare har "tillopp" på ovansidan, det kvittar alltså vilken du väljer i det hänseende.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Detta är en mycket bra panna för pellets.

Inlägg av Kenneth »

perhagge skrev:Okej så här ser den ut i genomskärning, olje och ved kammare är samma.

Det sitter en slinga för varmvatten men idag är den kopplad till syrventilen. dvs tapp varmvatten tas från acktanken.


Bild

och "live", OBS oljebrännaren är bortmonterad men luckan sitter kvar.


Bild

Hej

Har just idagarna monterat en brännare Iwabo 3o med urblåsning
i en sån panna skall sitta i övre luckan samt spjället som du öppnar
vid vedeldning när du tänder veden skall vara stängd vid pelletseldning.
Har även en granne som har en sån panna med en brännare Pellx 35
funkar 100 % även där så du behöver inte tveka att sätta in...
Men i ditt fall så räcker en mindre brännare typ Iwabo S2 med uraskning.

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Du kan köra brännare som Janfire NH eller flex-A, PX21, Iwabo, Eurofire, Viking B16GL, Ulma2000 mm.

Ulmabrännaren behöver ingen utbyggnadsstos, inte heller PX21 samt viking B16GL, dom andra möjligtvis lågrikatare om det kniper sig med höjden.

Tänk bara på att du skall ha en lång skruv då luckan sitter relativt högt upp, om du inte ställer ett veckoförråd på en upphöjning eller går med en skruv i taket från exempel ett bulkförråd utan för i marknivå så du slipper flexböjar som dom flesta har börjat gå ifrån på grund av alla problem.
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

55 cm till väggen i pannan
Detta betyder att du kan ha i princip vilken framåtbrinnande brännare som helst. Se till att få en med ackumulatorstyrning ifall du tänkt ha tanken kvar ifall du inte löser det på annat sätt tex med laddomat och oljetermostaten.

Lycka till med pelletsen, jag själv ångrar mej inte en sekund. Både billigt (även om det har varit billigare) och enkelt när man väl kommit igång.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med en panna på 26 kW märkeffekt så blir det nog lämpligt med ca 18 kW effekt på brännaren o den ska du montera i övre luckan med öppningsbara luckan stängd..

Laddomat 21 har ju självcirkulation då pumpen stannar o med rätt dragna rör så ska vv från pannan cirkulera över till tanken då pumpen stoppar vilket den bör göra då brännaren stoppar...

Tempgivaren ska sitta på tanken o bör gå ställa start/stopp temp, Överhettningsskyddet ska sitta i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hittade denna lite äldre tråd.

Blev intresserad för hur det har gått.
Har du satt dit någon pelletsbrännare? Vad blev det för märke?

Verkar vara bra att du kan ha brännaren i oljebrännarluckan. Då kan du bara svänga undan pelletsbrännaren när du vill elda med ved. Inte så dumt att kunna variera lite. Hellst om man inte får pelletsleveransen i tid.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
surmetarn
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 18:19
Ort: Sollefteå/Västernorrland

Inlägg av surmetarn »

deasstore skrev:Hittade denna lite äldre tråd.

Blev intresserad för hur det har gått.
Har du satt dit någon pelletsbrännare? Vad blev det för märke?

Verkar vara bra att du kan ha brännaren i oljebrännarluckan. Då kan du bara svänga undan pelletsbrännaren när du vill elda med ved. Inte så dumt att kunna variera lite. Hellst om man inte får pelletsleveransen i tid.
Jag kan bara intyga att det funkar supersmidigt med brännaren i oljebrännarluckan då man enkelt svänger ut luckan med brännare vid sotningsbehov.
Se min tråd där jag skriver om samma pannamodell....

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7128

//Surmetarn
CTC-443 -67 med VikingBio brännare -08 monterad i övre luckan och Elpanna som backup
Veckoförråd och en 2,5m skruv pga högt brännarmontage
Hus -48 2 vån + grovkällare (källaren värms nu av pannvärmen)
Källare:85m2 bottenvåning:85m2, övervåning:55m2
Skriv svar