Kraftvärme hemma...

Skriv svar
Mats Pyssling
Gallringsobjekt

Kraftvärme hemma...

Inlägg av Mats Pyssling »

Tjena alla monsterdiggare,

tänkte bara tipsa om en frän grej som jag läste om i Ny Teknik. En liten kraftvärmeanläggning med stirlingmotor ihopkopplad med en pelletspanna. Lite väl flashig för en hemmapulare som jag, men helt klart en framtidsdröm:

http://www.meinkraftwerk.at

Bara stirlingmotor kostar vad jag förstår ca 100 000 kr... Lite i dyraste laget.

Det man inte kan låta bli att undra är hur man skulle bete sig för att bygga ihop en själv...
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovisst, läste att den ger ca: 1kW el.... när brännaren kör.

Min brännare kör knappast hela tiden vilket gör att pannan knappast kan ge ström kontinuerligt och 1kW är inte sådär mycket når man ska räkna insparat el och avskrivningstid, speciellt när det inte kan köra kontinuerligt.

Tyvärr får jag väl lägga till, jag gillar tanken skarpt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hemmakärnkraftverk var också på tapeten i slutet av 60-talet.
Man skulle t.o.m. ha ett litet kärnkraftverk inbyggt i kläderna, för att inte tala om kraftkälla i bilen.
Vad har egentligen innovatörerna tagit vägen?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En sådan panna bör väl köras mot acktank så man får 1 kW el på em/kvällar... :roll:

Har ju varit uppe tidigare i nyteknik om några som klurar på en panna som ska få ut 20% el av värme effekten mot typ denna med stirlingmotor som ger ca 10%...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) om den ger 1 kw /tim per körd timme via pellbrännaren är det ju så dåligt att det är inte värt att ägna en tanke åt ens!!!
Eller har jag missuppfattat energin??????
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ub skrev:8) om den ger 1 kw /tim per körd timme via pellbrännaren är det ju så dåligt att det är inte värt att ägna en tanke åt ens!!!
Eller har jag missuppfattat energin??????
Tja jag vet inte men jag förbrukar ca 12-13 kWh/dygn runt jul med all extra belysning o ca 6 kWh/dygn över sommaren, Så med en acktank som gör att brännaren får går hela em/kvällen skulle jag iaf kunna kapa istortsätt all el med en sån panna men man klarar inte att bli helt självförsörjande på el vilket skulle va bra då fasta avgiften står för en stor del...
En panna som klarar att ge 1 kW el kan driva t.ex 16 st 60W lampor + 1 st 40 W lampa eller 4 st 42" plasma tv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Med tanke på försvarets budget så blir väl snart ubåtarna till salu, dom har ju en rätt stadig stirlingmotor som kanske kan anpassas.... :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar