Temperaturskillnad i Combifire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Temperaturskillnad i Combifire

Inlägg av Ozcar »

Jag har lite problem med min Combifire panna(gamla modellen). Det är 15-20 graders skillnad mellan den inbyggda tempmätaren/termostaten och den jag sätter i dykröret. Den inbyggda verkar gå in i toppen på pannan medans dykröret sitter i botten.

Detta gör att om jag kör en maxtemp på 85 grader på termostaten så blir det ju bara 65 grader i botten och det kan ju förklara varför jag har svårt att fylla ett helt badkar. Kör jag upp den till 95 grader blir det ju bättre man det känns lite konstigt att köra panna så varm eller vad jag nu gör...

Så frågan är: kan det vara så stor skillnad mellan topp botten i en vanlig panna eller är det nått fel på den översta mätaren?
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sedan ett tag är det rekommenderat att sensorn ska flyttas till mitten-dykröret.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Angående Janfire Pelletspanna / Integral !!!!!!!!

Om problem uppstår med varmvattenproduktion.
Pannans vatten kan skikta sig olika beroende på olika värmesystem samt årstid.
Om returen är kall, tex vid lågtempererade system (golvvärme) eller vid gamla system med grova dimensioner, uppstår skiktning av pannans vatten.
Detta kan få till följd att varmvattenslingan ligger i en kall zon.

Åtgärd:
Ta ut temperaturgivaren bakom panelen uppe i pannans vänstra hörn och flytta den till dykröret mellan elpatronsuttagen. Dra kabelgivare och kabel bakom pannans frontplåt. Dra fram givare och kabel genom att avlägsna plasttäckbrickan.

OBS! Givaren skall föras in i dykröret till det tar stopp.

From 1 feb.-06 levereras alla pannor med temperaturgivaren placerad mitt på pannan.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Ja det låter ju bra. Men finns det inte en uppenbar risk att det kokar i toppen på min panna om jag kör t.ex. 85 grader i nedre dykröret?
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
Skriv svar