Nattsänkning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Håkanl
Frö

Nattsänkning

Inlägg av Håkanl »

Hej. Är ny här på forumet. Har installerat ny panna Värmebaronen Comet
med Vikingbiobrännare. Har gått drygt en månad nu, funkar bra. Inga
problem än så länge. Nu till frågan: Är det nån ide att köra med nattsänkning av pannan. Var nere i pannrummet nu och tittade lite i
instruktionboken för inställningen. Ställde in så den sänker sig c:a 3-4 grader under natten, ligger nu på runt 22 grader på dagen. Minskar förbrukningen något eller är det marginellt. Pannan får väl jobba på lite
för att få upp tempen på morgonen. Gör nu av med c:a 20-22 kilo/dygn.

Håkan
Värmebaronen Comet + Vikingbiobrännare -07
Enplanshus med källare 105+105kvm
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du kan söka lite om det på forumet, finns massor att läsa fast du blir nog inte så mycket klokare, en del säger att det är bra, andra att det inte gör någon skillnad, några säger att det ökar förbrukningen....

Rent teoretiskt så tycker man ju att om man sänker medeltemperaturen så borde man spara lite men jag kan för lite om termodynamik för att veta säkert.

En del säger att det kostar mer att värma upp huset när det kallnat än att hålla jämn temperatur, samtidigt så har jag fått lära mig att energin för att höja temperaturen x grader borde vara detsamma oavsett om man kylt ner huset eller låter värmen vara på för att hålla jämn temperatur.

Men som sagt var, jag kan för lite om det hela för att komma med ett vettigt svar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Husets värmetröghet är så pass stor att det knappast går att sänka så att det ger märkbar vinst utan att försämra komfort "avsevärd", den energi man sparar in betalar man till stor del när värmen går upp igen, vinsten är liten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hatte
Fröträd

Re: Nattsänkning

Inlägg av hatte »

Håkanl skrev:Hej. Är ny här på forumet. Har installerat ny panna Värmebaronen Comet
med Vikingbiobrännare. Har gått drygt en månad nu, funkar bra. Inga
problem än så länge. Nu till frågan: Är det nån ide att köra med nattsänkning av pannan. Var nere i pannrummet nu och tittade lite i
instruktionboken för inställningen. Ställde in så den sänker sig c:a 3-4 grader under natten, ligger nu på runt 22 grader på dagen. Minskar förbrukningen något eller är det marginellt. Pannan får väl jobba på lite
för att få upp tempen på morgonen. Gör nu av med c:a 20-22 kilo/dygn.

Håkan
Hej!
Jag har testat nattsänkning. Fungerar inte bra eftersom jag har utegivare, det tar för lång tid att få normaltemp i huset igen efter sänkningen.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Håkanl
Frö

Inlägg av Håkanl »

Hej och tack svaren.

Jag har också utegivare på min panna så jag kör väl på med
vanliga inställningen. Jag hade inställt på nattsänkning natten som
var, men märkte inte nån större skillnad. Kanske skulle skruvat ner
temperaturen lite till.

Håkanl
Värmebaronen Comet + Vikingbiobrännare -07
Enplanshus med källare 105+105kvm
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Utegivare tycker jag finns ingen nytta av, det funger bättre med innegivare som man vill ha rätt temperatur så skit i hur man vill ha varm eller kallt ute. Så innegivare lyder dig, du bestämmer hur mycket vill du ha ditt inomhus. så är innegivare. Jag märkte det då jag hade första gång bara utegivare så funger inte som man tro, så skaffade jag innegivare oj vad skillnad!!

Men viktig att innegivare sitter lämplig plats på vilket rum så att givare kan känna lite från andra rum från luft crkulation. som jag har satt i hallen eftersom det är öppet till varje rum.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Lite ot... men jag har enbart utegivare och det funkar mycket bra! :) Jag antar att det är olika ifrån fall till fall...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Antar att med innegivare så kanske det sjunker nån grad inne om det blir kallt fort ute eftersom en utegivare känner det före innegivaren?

Men jag har +-0,5 grad hemma med endast innegivare så jag tror inte att den investeringen lönar sig.
deleted
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Helt ovetenskapligt testade jag med nattsänkning ett par år under den tiden jag eldade arabguld.
Jag kan inte påstå att det sparade någon olja totalt.
Däremot märktes en betydligt sämre värmekomfort.
Jag skall aldrig testa detta igen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar