Kökspanna - ni som kan?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Jesper
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 24 nov, 2007 17:19

Kökspanna - ni som kan?

Inlägg av Jesper »

Hej!

(Här finns diverse bilder relaterade till nedanstående fråga.)

Jag har förstått att det finns en hel del folk här som kan sina saker. Vi flyttade in i vårt gamla 1700-tals hus sommaren -06. Första året körde vi bara på el trots att den tidigare ägaren sa att hon bara vedeldat utom de varmaste månaderna då hon haft elen på.

Efter första året hade vi gjort av med 27.000 kWh. Då insåg vi att det var hög tid att göra något och efter diverse konsultationer av rörmokare fick vi igång vedpannan (det var inget fel på den men cirkulationen ville först inte komma igång alls).

Nu har vi eldat två veckor och jag blir inte klok på detta. Vad är det som inte fungerar? Jag vet inte, kanske är allt som det ska, men det var det jag tänkte fråga er om.

Förra året hade vi i november en snittförbrukning av el på c:a 100 kWh/dygn. Under de här två veckorna har vi eldat någon timme på morgonen plus 3-4 timmar på kvällen. I snitt har vi gjort av med drygt 50 kWh, alltså en halvering. Det kan ju låta bra men jag testade även att helt stänga av termostaten för elpatronen under ett par dygn. Då gjorde vi bara av med c:a 20 kWh/dygn. Min tro var faktiskt att vi med detta eldande (c:a en korg ved per dygn - se bild) inte skulle behöva ha elpatronen som stöd.

Jag blir inte klok på temperaturen i tankarna. Totalt är de två tankarna på 900 liter och med termostaten på 60 grader ligger temperaturen uppe, mitten och nere på båda tankarna på 55-60 grader. Men saken är den att det inte blir just någon skillnad alls då vi eldar, inte ens efter kanske fyra timmars eldande. Möjligen att den går upp ett par grader men inte mera. Under de dygn jag stängde av elpatronen gick tempen stadigt nedåt för att efter två dygn vara nere på 29 grader på mitten av högra tanken och typ 35 högre upp. Hur får man till den beryktade "skiktningen"? Borde inte den övre (eller nedre?) termometern visa väldigt mycket högre temp när man eldat ett tag?

Sedan en annan sak. Det sitter en rökgastermostat med givaren på rökröret från vedpannan (se bilder). Termostaten styr alltså cirkulationspumpen till pannan. Enligt manualen ska den ställas in på strax under 100 grader men den knäpper av redan runt 50-60 grader även efter flera timmars eldning. Hur kan det komma sig? Jag har den därför inställd på 0 vilket innebär att cirkulationen går hela tiden. Hur dåligt är det?

Tacksam för alla tips!

Mvh
jesper
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Skicka pm till mig .
Ved Profilen..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Skicka pm till mig .
Ved Profilen..
Varför inte dela med dig, så att ALLA kan få del av dina råd och tips.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Skulle kunna gissa på att du har samma problem som mig när pannan befinner sig ovanför acktankarna. Eftersom din rökrörstermostat inte längre jobbar som en rökrörstermostat utan mer likt som en vatten termostat så är det nog nåt i likhet med det som Termoventiler skriver om i sin text för Rökrörstermostaten.
"OBS Med enbart vattentermostat, som startar
laddpumpen vid 80°C händer följande om både
panna och tank laddas upp till 90°C:
Pumpen stannar inte förrän hela tanken och pannan
är nerkyld till ca 75°C pga temperaturdifferensen i
termostaten. Detta förstör skiktningen i tanken och
gör att en del av den energimängd som finns i
vattnet mellan 75–90°C (= ca 30% av den lagrade
energin) försvinner ut i skorsten i onödan."
Se hela bladet: http://www.termoventiler.se/upload/doku ... at_S_w.pdf
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Om tempen i tankarna inte stiger när du eldar så betyder det att pannan inte ger tillräckligt med effekt för att överstiga värmebehovet. Om pannan ger effekt kommer den ju gå upp i kok till slut. Går den upp i kok är det en annan sak...
Kan det vara dåligt drag, ved etc som ställer till problem?

Cirk.pumpen på laddkopplet skall väl alltid stå på högsta hastigheten om inte jag missminner mig.
Dessutom är det som Wodda säger - går pumpen efter avslutad eldning så kör du bara runt vattnet en stund.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Roli skrev:
Ved Profilen skrev:Skicka pm till mig .
Ved Profilen..
Varför inte dela med dig, så att ALLA kan få del av dina råd och tips.......
Hej Roli ! Anledningen till att jag valde Pm är att denna fråga är för svår för att reda ut med bara skrift, det blir bara en massa spekullationer på forumet. Jag vill tala med vederbörande personligen innan jag ger mitt råd.

Ved Profilen...
Jesper
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 24 nov, 2007 17:19

Tack så länge

Inlägg av Jesper »

Jag har börjat testa var jag ska ha termostaten för att pumpen ska gå lagom länge. Ställer jag den på strax under 50 grader börjar den gå när jag eldat c:a 20 minuter och slutar gå när det bara är lite glöd kvar. Känns lagom. Det har dessutom gjort susen när det gäller skiktningen för nu är det kallt i botten (c:a 40 grader) och nästa 70 högst upp. Nästa steg är att jag ska testa att stänga av värmepatronen och se vad som händer.

Men tack så länge ni som svarat!

Och ni som undrar över Ved Profilens svar till mig som ett PM. Det löd:

"Hej Jag tänkte att vi skulle gå igenom dina funderingar via tel.
Jag jobbar som konsult åt Äfab www.afabinfo.com.

Dina funderingar är nog omöjliga att svara på via skrivelser. på forumet.

Kontakta mig gärna på Tel..."
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Sa han något om vad ha tog för timpening :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Sa han något om vad ha tog för timpening :wink:
Den är helt kostnadsfri. Jag brukar debitera 0kr / timme - moms på forumet. Anledningen att jag skickade Pm var också att jag vet en som har exakt samma panna samt koppling av tankarna som vederbörande frågade om...

Ved Profilen.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tack så länge

Inlägg av Olle45 »

Jesper skrev:Jag har börjat testa var jag ska ha termostaten för att pumpen ska gå lagom länge. Ställer jag den på strax under 50 grader börjar den gå när jag eldat c:a 20 minuter och slutar gå när det bara är lite glöd kvar. Känns lagom. Det har dessutom gjort susen när det gäller skiktningen för nu är det kallt i botten (c:a 40 grader) och nästa 70 högst upp. Nästa steg är att jag ska testa att stänga av värmepatronen och se vad som händer.

Men tack så länge ni som svarat!

Och ni som undrar över Ved Profilens svar till mig som ett PM. Det löd:

"Hej Jag tänkte att vi skulle gå igenom dina funderingar via tel.
Jag jobbar som konsult åt Äfab www.afabinfo.com.

Dina funderingar är nog omöjliga att svara på via skrivelser. på forumet.

Kontakta mig gärna på Tel..."
Hejsan Jesper
Lite för lite att utgå ifrån för att veta mer exakt var felet ligger.
Lite tips iallafall som du kan kolla upp.
Börja med Primärluften och sedan sekundärluft reglagen,
det kan faktiskt vara så att pannan inte får upp rätt förbrännings temeratur ?
Märk de inställningar som pannan har innan du ändrar något ifall
du behöver åter gå till utgångsläget.

Har varit ute för detta problem förut med för lite primär och sekundär luft,
Jo jag hjälpte en gammal man som var 98 år som inte fick upp värmen trots bra ved.

På ort och ställe 30 sek tog det för mej att fixa hans problem, det blev lite för bra bara. för han ringer dagen efter och fattade ingen ting, det blev ett stort varför kokar pannan som aldrig kokat på tolv år

Det med att pannan kokade var enkelt avhjälpt jag sa till honom att föra tillbaka primärluft spjället 5 mm och det ska räcka sa jag till honnom,
han ringer igen, o säger fattar fortfarnde inte hur bra det brinner nu
och det blev helt perfekt utan risk för att pannan går i kok.

Pannan han hade var en såkallat köksspis typ AGA, och med blålåge teknik helt otroligt låg vedförbrukning i dessa eldstäder för vatten-burenvärme.

MVH
Ruben
Skriv svar