Pellets enbart för varmvatten?

Skriv svar
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Pellets enbart för varmvatten?

Inlägg av Micke C »

Tror visst det var en tråd uppe för ett tag sedan med samma frågeställning, men då förutsättningarna är helt annorlunda väljer jag ändå att starta en ny.

Då jag numer har 2st L/L värmepumpar, 1 för våningsplan och en för källaren, kan jag välja att värma kåken helt och hållet med dessa. Inom rimliga gränser då pga av icke optimal planlösning, det verkar åtminstone fungera bra ner till någon minusgrad.

Tanken med det hela är att vara flexibel när det gäller energikälla, och kunna välja det som är billigast för tillfället.

Men då till frågeställningen; L/L pumparna ger ju inget varmvatten. Jag har heller ingen varmvattenberedare, så jag kan endast välja att köra pannan på el eller pellets. Frågan är då om det är försvarbart att elda pellets enbart för tappvarmvatten?
Sotning ser jag inte som ett problem, och det är väl dessutom till fördel att hålla skorstenen varm.

Jag skall naturligvis göra mätningar på detta, men det kommer att ta ett tag innan jag har några tillförlitliga uppgifter. Så tills dess, vad har ni för åsikter/erfarenheter?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Räkna med 50% verkningsgrad. Det blir alltså billigare med el och till betydligt lägre investering. Ska du ändå lägga ut mycket pengar så köp solfångare eller nordenberedare så blir driftskostnaden billigare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Varmvatten.

Inlägg av Håkan S »

Under vinterhalvåret är det absolut ekonomiskt att köra varmvattnet vi pelletspanna eftersom det mesta av spillvärmen kommer huset tillgodo. Dessutom så är det som du skriver bra för skorstenen. På sommaren är det en annan fråga men jag kör faktisk själv varvattenet via pelletspannan på sommaren och pelletsåtgången då är ganska låg, två till tre säckar veckan samt att källaren mår bra av lite spillvärme och luftomsättning från pannan. Mvh HS.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Shakespeare skrev:Räkna med 50% verkningsgrad. Det blir alltså billigare med el och till betydligt lägre investering. Ska du ändå lägga ut mycket pengar så köp solfångare eller nordenberedare så blir driftskostnaden billigare.
mvh
Nu har jag ju den anläggning jag har, så några ytterligare investeringar har jag inte planerat. Men visst, går det att räkna hem inom rimlig tid med lägre driftskostnader så är det intressant!

Om jag har 50% verkningsgrad på pellets, vad är då uppskattad verkningsgrad för el när jag använder pannan som VV beredare?
Pelletspris på 50 öre och el 100 öre /kWh vid antagen verkningsgrad på nära 100% för el går ju på ett ut. Lutar åt fortsatt pelletseldning för enbart varmvatten också...
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sorry :oops:
Missade att du redan hade panna och brännare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Trodde nästan det :D
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har nu gjort ett snabbt test;

* 1 säck pellets räckte till varmvatten i fyra dagar. Kostnad per dag runt 10-12kr.
* 1 dag på el kostade mig 16kWh, vilket blir ca 15 kr (uppsala el, rörligt pris för november)

Ett sådant kort test bevisar väl egentligen inte mycket, men jag drar iaf slutsatsen att jag inte förlorar något på att köra pannan på pellets även om det bara är för varmvatten. Dessutom märktes det stor skillnad på ventilationen, uppenbarligen gör eldningen i pannan ett bra jobb för att ventilera källaren (och därmed också sprida värmen). Jag trodde nog att det skulle märkas, bara inte att det skulle märkas så fort som efter ett dygn!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Det stämmer överens med min erfarenhet. 4 kg pellets per dygn när ingen värme tas ut (sommarfallet). Går möjligen att pressa till 3 i mitt fall med isolering av panna och rör eftersom nästan allt är förluster från pannan. Normal förbrukning av vv (en dusch om dagen, diskmaskin ibland) syns knappt på förbrukningen.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
merry
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 22 feb, 2007 09:55

Pellets under sommaren

Inlägg av merry »

För min skull kommer jag att köra pellets under sommaren för varmvattnets skull. Märkte en ganska stor konsumtion av el för att bara får fram varmvatten under sommaren. Går åt ca: 2 säckar per vecka för varmvatten samt en behagligare temp i gillestugan.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har nu testat vidare:

Justerade även in minläget på pannan, ca 5kW. Pelletsförbrukning för enbart varmvatten hamnade då på 2,95kg/dygn. Brännaren startar 8, ibland 9 ggr/dygn. Mätning skedde under 1 vecka.

Nu har jag dessutom slagit av cirkulationspumpen (motionerar den med hjälprelä kopplat till skruven). Antal starter under det första dygnet var 6st! Helt klart bidrar cirkulationen till tomgångsförlusterna. Det har ännu gått för kort tid för att jämföra förbrukning.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör du pannan på el för vv så bör du stoppa igen rökröret med isolering men kom ihåg att ta bort det då pannan startas med pellets.. :wink:

Men som sagt det gäller alla som läser o undrar, Testa med både el/pellets o räkna på vad som är mest ekonomiskt hos just DEJ..

Micke C hade du L/L VP innan du installerade pannan??
Annars skulle du haft en Luft/vatten VP så hade du kunnat köra VP ner till t.ex -7° innan pelletsen gått in automatiskt men alltid haft värme i alla rum.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Testade faktiskt att stoppa igen rökröret med isolering då jag körde el för VV också. Konstigt nog gjorde det inte mycket skillnad, bara ca 1kWh/dygn. Skillnaden var förmodligen så liten tack vare att jag hade ställt dragluckan fullt öppen första vändan på el.

Jo, L/L pump satt faktiskt på kåken då jag köpte den. Förra ägaren hade installerat den för att lindra oljeförbrukningen. I höstas kompletterade jag med en pump för källaren.
Visst skulle en L/V vara fin, särskilt ihop med Ecoflexen som är förberedd för det. Men investeringskostnaden är ju ruggig i jämförelse med en L/L pump!
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar