Varmvattenberedare
Varmvattenberedare
Hej
Har planer på att skaffa en varmvattenberedare för att kunna stänga av pelletsanläggningen tre månader på sommaren. Har någon gjort detta?Vad är det för plus och minus med det.
Rent ekonomiskt vet jag att det tar 10 år att hämta in investeringen på 10 000:- för beredaren + elkostnad. Jag skulle mest göra det för bekvämlighet.
Det är lite olika bud vad som är bäst beroende på vem man talar med.
Tacksam för svar
Har planer på att skaffa en varmvattenberedare för att kunna stänga av pelletsanläggningen tre månader på sommaren. Har någon gjort detta?Vad är det för plus och minus med det.
Rent ekonomiskt vet jag att det tar 10 år att hämta in investeringen på 10 000:- för beredaren + elkostnad. Jag skulle mest göra det för bekvämlighet.
Det är lite olika bud vad som är bäst beroende på vem man talar med.
Tacksam för svar
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag köpte en beg beredare när jag rev ur pannrummet för att ha varmvatten under tiden jag jobbade, det funkade så bra så den sitter fortfarande där.. 2 vuxna plus ett litet barn kostade ungefär 8KWh per dag i sommras, då vare sig långduschar eller badar vi.
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Hej
Jag köpte en begagnad (2År) beredare på blocket för 1000:- i våras.
Tanken var att stänga av pelletseldning hela sommaren.Den är på 100L. vi är 4 i familjen.
Det har funkat över förväntan, elen kostar inte många tior i månaden, man slipper sotning, slipper röklukten som blir när man eldar och det är varmt ute+ jag snackade med sotaren och han tog bort en sotning på hösten.
Jag kan rekomendera det.
//Henrik
Jag köpte en begagnad (2År) beredare på blocket för 1000:- i våras.
Tanken var att stänga av pelletseldning hela sommaren.Den är på 100L. vi är 4 i familjen.
Det har funkat över förväntan, elen kostar inte många tior i månaden, man slipper sotning, slipper röklukten som blir när man eldar och det är varmt ute+ jag snackade med sotaren och han tog bort en sotning på hösten.
Jag kan rekomendera det.
//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Det finns inte pluggar i pannan,för att sätta i elpatroner
Är ett alternativ och kan då användas som tillsatsvärme även om man eldar med pellets.
Syns här på min gamla anläggning.

Syns här på min gamla anläggning.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Bättre ekonomi att värma tappvarmvatten via elberedare än via elpatroner i pannan. Detta på grund av att en elberedare har mindre förluster än en vanlig panna. Har själv bådadera så sommartid värms tappvarmvattnet via elberedaren. Sänkte min elförbrukning med 50% genom detta arrangemang.
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
Jag kör elberedare året runt mest för att jag har ca 20 m kulvert från pannrummet. Av bekvämliget alltså. Pannan stänger jag ialla fall av under sommaren. Det är ingen bra affär att hålla pannan igång för bara varmvatten sommartid.
Vi gör av med ca 1500 kWh per år för varmvattnet men vi är bara två personer i hushållet.
Vi gör av med ca 1500 kWh per år för varmvattnet men vi är bara två personer i hushållet.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Hur mår en panna när den är avstängd hela sommaren, tar en panna skada av detta/minskar det livslängden något eller har det ingen som helst betydelse, nån som vet ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja det pannan mår dåligt av är om man kör den kall så rökgaserna kondenserar i eldstaden, Alla vedpannor går ju hela tiden mellan varm/kall t.ex så det spelar ingen roll men man ska därimot sota pannan o tömma den på aska när den står över sommarn...Pellerik skrev:Vad jag har hört så mår pannan sämst av att bli varm-kall om vartannat, inte om man har en jämn temperatur, tex 20grader hela sommaren.
Skulle pannan må dåligt av att stå kall är ju då solfångare inte alls bra...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag trodde alla (nästan) gjorde så...??
Jag har en 50 liters beredare som kostade 2500:-
Räcker gott till oss hemma. Drar nästan 0 el.
pelletsen är avstängd mellan mitten av maj till oktober.
(smygeldar i kamin emellanåt då)
HÄPP!
Jag har en 50 liters beredare som kostade 2500:-
Räcker gott till oss hemma. Drar nästan 0 el.
pelletsen är avstängd mellan mitten av maj till oktober.
(smygeldar i kamin emellanåt då)
HÄPP!
Ctc-Total+Janfire Flex-a
Eternit hus 81 m2 boyta + källare
ca 19 grader plus en bra täljstenskamin.
Däremot dålig isolering...
Eternit hus 81 m2 boyta + källare
ca 19 grader plus en bra täljstenskamin.
Däremot dålig isolering...