grundinställning mma radiatorventil

Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

grundinställning mma radiatorventil

Inlägg av Sandstugan »

någon som kan hjälpa mig med att grundinställa flödet i mina radiatorer med mma ventiler

har varit inne på mmas hemsida och kommit till ett diagram , där de förklarar hur många varv jag ska justera ventilen, men de vill veta såna värden på min anläggning som jag ej begriper:

m3/h ?
kPa ?

detta diagram:

http://www.mma.se/sv/flik/04/v_guide.htm
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: grundinställning mma radiatorventil

Inlägg av Ved Profilen »

Sandstugan skrev:någon som kan hjälpa mig med att grundinställa flödet i mina radiatorer med mma ventiler

har varit inne på mmas hemsida och kommit till ett diagram , där de förklarar hur många varv jag ska justera ventilen, men de vill veta såna värden på min anläggning som jag ej begriper:

m3/h ?
kPa ?

detta diagram:

http://www.mma.se/sv/flik/04/v_guide.htm
Hej ! Länken som du hänvisar till fungerar inte, antar att det är ett pump kurvsdiagram.

Ialla fall m3/h = kubik per timme alltså flödet i ditt radiatorsystem. Dvs . Hur många kubik vatten som far runt i ditt värmesystem per timme.
kPa = kilo pascal . Alltså trycket pumpen ger . 10 meter vattenpelare motsvarar 1kp/cm2,vilket motsvarar ca: 100 kPa.
För att du skall kunna trimma in ditt värmesystem riktigt måste du installera flödesmätere så att du kan se exakta flöden. Så strunta i dessa värden.

Därför tycker jag att du provar dig fram själv det går ganska hjälpligt med bara termometrar. Det du bör tänka på är låga flöden, börja med att ställa in radiatorpumpen på läge 1 om det går. Går inte det kan du strypa flödet på radiatorreturens avstängnings kran. Sedan kan du själv prova med att få hyffsade temperaturer i olika rum genom att ställa in elementen. Det viktigaste tycker jag att flödet är rätt från pumpen.

Det hela hanlar om att köra ut så låg temperatur på framledningen till elementena som möjligt med låga flöden, men ändå ha 20 grader i alla rummen i huset. Sedan en till viktig sak som jag läste i en annan tråd. Det är även att försöka skapa så stor temperaturskillnad som möjligt mellan framledning och retur. Man vill helt enkelt inte få tillbaka för hög temperatur till pannan som egentligen borde ha levererats till huset Är du med?
I en annan tråd diskuterades detta. Det var en som förbrukade mycket mindre pellets då han stängde av cirkullationspumpen då körde han ut jag tror 40 gradet till elementen och fick tillbaka 25. Perfekt enligt mig.

Körde han pumpen då tror jag han skrev att framledningstemperaturen låg på 38 grader och fick till baka 35. Då är ju inte värmesystemet rätt injusterat. Därav högre pellets förbrukning....

I detta fallet kan man jämföra med exempelvis Eon / Fjärrvärme.
Dom vill helst leverera ånga från värmeverket, och få tillbaka is. Då tjänar dom mest pengar. Detta tänkande gäller även vanliga villor, när det gäller injustering. Många förstår inte denna enkla förklaring.

Jag kan själv förklara mitt eget värmesystem som jag gjorde om för 15 År sedan.
I alla fall har jag trott i 14 År att mitt eget värmesystem var rätt injusterat för det har ju fungerat så jä..a bra. Men inte!!! När jag installerade mina flödesmätare har jag kunna optimera systemet totalt.
Jag vet inte mina flöden naturligt vis innan flödesmätarma kom på plats,men data loggning har jag haft längre tillbaka.Förr innan flödesmätarna kom på plats körde jag ut ca: 50 grader på elementena vig 10 grader kallt, nu kör jag ut 40 och har samma inomhus temperatur. Det samma med temperatur skillnaden har optimeras.

P,s Just nu ligger laddningsflödet till mina tankar på 0,05m3/h = 50 Liter/h.
Flödet på radiatorsystemet ligger på 0,66 m3/h =660 Liter/h.
Internflödet Panna / Laddomat ligger på 0,18 m3/h =180 Liter/h
Och på flödesmätaren på varmvattenförbrukningen står det just nu 0.
En dusch brukar ligga på ca: 140 Liter/ timme.

Med Flödesmätare ser man mera exakt. Lycka till !
Lite info från.

Ved Profilen..
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

ja det är jag som hade problemet med pumpdrift/självcirkulation.

jag har nu spårat felet till radiatorventilerna som måste grundinställas för lågflödessystem, och vet inte hur man gör detta.

vad jag fölrstått så måste man skruva ett visst antal varv på ventil insatsen men förstår inte riktigt hur jag ska räkna ut antalet varv

vad jag hör ska man känna till
radiatorns effekt i W.

trycket kPa i systemet? eller är det tryckfallet över radiatorn?

m3/h flöde/mängd värme vatten.

kv värde, det har jag ingen alls aning om vad det är

om man går in på tillverkjarens hemsida www.mma.se
sedan trycker på
/smarta hjälpmedel
/lathundar
/Injusteringsventiler MMA Balance
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Detta är inget som man på ett enkelt sätt kan säga "gör så här" och tro att det blir rätt på en gång. Allrs helst ska man in med flödesmätare i stammarna och sen gärna även mäte tryckfallet över några element.

Du måste nog läsa på lite först... om din engelska är ok så kan du börja med den här skriften (http://www.tourandersson.com/showmedia. ... 10C0DF8D38) som går igenom balansering av radiatorsystem.

Det finns fler manualer på samma ställe som nog oxå kan vara bra att ha skummat men som minimum bör du ha tittat genom den där.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Jag har jobbat med värmeinjusteringar tidigare och ska man sammanfatta lite kort så går det ut på först och främst en schysst innetemp och bra temperaturfall över varje radiator. Låga flöden.
Prova dig fram gör små justeringar åt gången, stora element=typ 2-3 varv, små element=0,5 till 1 varv. (Jag har inte kollat på något diagram nu utan det är bara höftat)
Kolla så att det inte droppar nåt vatten när du skruvat dit stiftet igen, vanligt när man börjar skruva på gamla ventiler...
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad är en bra diff mellan framledning och retur?
Jag har typ 1 grad vid o grader.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

schrunken skrev:Jag har jobbat med värmeinjusteringar tidigare och ska man sammanfatta lite kort så går det ut på först och främst en schysst innetemp och bra temperaturfall över varje radiator. Låga flöden.
Prova dig fram gör små justeringar åt gången, stora element=typ 2-3 varv, små element=0,5 till 1 varv. (Jag har inte kollat på något diagram nu utan det är bara höftat)
Kolla så att det inte droppar nåt vatten när du skruvat dit stiftet igen, vanligt när man börjar skruva på gamla ventiler...
äntligen ett bra svar tack, men hur gör jag denna justering på ventilen, vad är det man skruvar 2 varv?
har plockat isär 2sat ventiler en äldre och en ny från butik, men förstår inte vad det är som ska justeras.
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

Andreas Hansson skrev:Vad är en bra diff mellan framledning och retur?
Jag har typ 1 grad vid o grader.
ja det verkar ju inte vara bra, jag har 3grader, och när jakg stryper flödet med avstängnings ventilen på returen så får jag 10graders skillnad, och då märker jag att förbrukningen sjunker
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Sandstugan skrev:
Andreas Hansson skrev:Vad är en bra diff mellan framledning och retur?
Jag har typ 1 grad vid o grader.
ja det verkar ju inte vara bra, jag har 3grader, och när jakg stryper flödet med avstängnings ventilen på returen så får jag 10graders skillnad, och då märker jag att förbrukningen sjunker
Men man borde ju få köra ut varmare vatten om man sänker flödet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Tycker att det verka klarna åt en viss riktning , som jag har försökt förklara åtskilliga gånger.

Om jag har har kulvert från min panna till grannen,då vill jag leverera till honom tex 80 grader på vattnet dit , och få tillbaka 20 grader på vattnet hem igen. Då är jag helt nöjd.
Men leverera 80 grader och få tillbaka 79. Naej Naej nej.....
Då har jag misslyckats totalt. Eller så är det ingen förbrukning. Jag vill ju inte få tillbaka det vatten som jag redan värmt upp en gång. Samma tänkande gäller även inom min byggnad. Naturligtvis blir temp diffen inte så stor vid 0 grader då har man ju ingen förbrukning. Injustering av värmesystem kan man inte göra när det är 0 grader utomhus. Det gör man väl när det är kallt ute - 15 tycker i alla fall jag är en bra injusterings temperatur. Sedan är det ju från fall till fall vilken temp diff man kan uppnå. Alla radiatorsystem har olika förutsättningar.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Men man kan ju inte trolla bort energi?

Förklara gärna.

Den energi som inte används kommer ju tillbaks i tanken?
Vad vinner jag mer än ökad skitning
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Om jag har har kulvert från min panna till grannen,då vill jag leverera till honom tex 80 grader på vattnet dit , och få tillbaka 20 grader på vattnet hem igen. Då är jag helt nöjd.
Men leverera 80 grader och få tillbaka 79. Naej Naej nej.....
Det verkar som att din granne saknar element! Eller iallafall har han ett som är kraftigt underdimensionerat element som kortsluter slingan. Eller så överdriver du lite :wink:
Att du skulle få tillbaka 20-gradigt vatten ser jag som helt orimligt. Energin som ett element avger är proportionellt mot skilnaden mellan rumstemp och radiatortemp. Med 20 grader i rummet behövs det oändligt stora radiatorer för att returen ska bli 20. 10-15 graders diff är rimligt i normala radiatorer. Annars blir flödet för litet eller så är framledningstemperaturen onödigt hög. Behöver han verkligen 80 grader?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

//äntligen ett bra svar tack, men hur gör jag denna justering på ventilen, vad är det man skruvar 2 varv?
har plockat isär 2sat ventiler en äldre och en ny från butik, men förstår inte vad det är som ska justeras.
//

MMA har vad jag vet två varianter, du behöver ett injusteringsverktyg, ser ut som en kran (blå eller grå) med en sexkantig mässingstapp, den ena typen har splines och den andra två stift. Försök inte att använda mejslar eller något annat verktyg.
Det finns även ventiler som inte går att ändra förinställningen på, vanligt på villor (tyvärr), brukar sitta en gul skyddskåpa på dom när de är nya...

Termostaten lossas, under den sitter en liten sexkans"mutter" runt stiftet, går att lossa med skiftnyckel eller baksidan på injusteringsverktyget.
Med stiftet loss kan stoppa in injusterings nyckeln och vrida medurs tills det tar stopp, vrid utåt det antal varv du vill ställa in...

Personligen ser jag inte så stor idé med att göra en inustering på en villa, det brukar räcka med väl fungerande termostater, en rätt inställd shuntkurva och ett hyfsat lågt pumptryck.
De injusteringar jag har gjort har varit på hyreshus med hundratals radiatorer och lägenheter med olika förutsättningar, där är det viktigare att man har kontroll på flödet så att temperaturen blir jämn i hela huset, då finns det mycket pengar att spara.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Men man kan ju inte trolla bort energi?

Förklara gärna.

Den energi som inte används kommer ju tillbaks i tanken?
Vad vinner jag mer än ökad skitning
Det var bara ett ett exempel på hur man bör tänka. När shunten är stängd och vattnets energi innehåll inte behövs, kommer väl inte energin tillbaka till tanken. Det pumpas bara runt i rad kretsen då?? Om sådant sker i ditt värmesystem har du felkopplat din shunt? Du får inget returflöde in i tankbotten förrän shunten öppnar eller hur?? Det är ju därför man får så dålig skiktning sommartid , för att man inte har något returflöde från raiatorkretsen in i botten på tankarna som flyttar skiktet uppåt. Alltså sommartid som vedeldare har man till största delen strålningsförluster från Acktankarna. Bästa skiktning och utnytjande av acktankarna har vi vintertid.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev:Men man kan ju inte trolla bort energi?

Förklara gärna.

Den energi som inte används kommer ju tillbaks i tanken?
Vad vinner jag mer än ökad skitning
Det var bara ett ett exempel på hur man bör tänka. När shunten är stängd och vattnets energi innehåll inte behövs, kommer väl inte energin tillbaka till tanken. Det pumpas bara runt i rad kretsen då?? Om sådant sker i ditt värmesystem har du felkopplat din shunt? Du får inget returflöde in i tankbotten förrän shunten öppnar eller hur?? Det är ju därför man får så dålig skiktning sommartid , för att man inte har något returflöde från raiatorkretsen in i botten på tankarna som flyttar skiktet uppåt. Alltså sommartid som vedeldare har man till största delen strålningsförluster från Acktankarna. Bästa skiktning och utnytjande av acktankarna har vi vintertid.

Ved Profilen..
Jag har bra skitning sommar tid oxå.Med shunt stängd.
Men vi har ju inte lika kopplat.

Jag testade köra ut 50 grader i dag när det var 19 i huset och då fick jag tillbaks 25grader
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar